vraagje over mais

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

vraagje over mais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:37

In veel paardenvoer zit mais verwerkt dus of ze mais mogen hebben zou een stomme vraag zijn, maar als ik mais rechtstreeks van de boer heb... moet je dat eerst laten drogen of misschien iets anders?

Niet dat ze straks ziek zijn ofzo

DubbelFun

Re: vraagje over mais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:40

Bedoel je gehakseld mais (dus de hele plant) of alleen de korrels ??

Het meeste gehakselde mais is koeienvoer; behoorlijk eiwitrijk. De meeste paarden gaan er van aan de dunne.
Ook de manier van kuilen is vaak niet al te fris; veel schimmel.

Een beetje per dag kan geen kwaad, maar niet meer dan 1 a 2 kilo. Gewoon ter afwisseling, niet bedoeld als hoofdvoer.

De maiskolven zijn erg energierijk (veel suiker), dus ook hier niet te veel van voeren. Ze vinden de kolven wel erg lekker

Maiskorrels kun je bij de Cooperatie ook los per kilo kopen.
Deze zijn erg hard en de paarden moeten er goed op kauwen. Bijkomend voordeel hiervan is dat ze minder snel haken op de kiezen krijgen.
De vertering is minder, je vind een deel ervan terug in de mest. Maar daar zijn de vogels dan wel weer blij mee

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 14:37

Oh nee, ik wilde gewoon maar 1 kolfje voeren... ik heb het ook goed schoongemaakt enzo..

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 20:32

hij lust het niet eens.... haha
ik deed een beetje in zijn voerbak en hij spuugde het gewoon uit

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:56

Ik heb laatst ook voor het eerst een maiskolf aan mijn paard gevoerd, maar dat vond hij wel wat hoor! Hij was er druk mee bezig, en nader hand was zijn voerbak blinkend schoon Leuk voor de afwisseling.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:08

ik voer 1 tot 2 kolven mais per keer dat ik mais meeneem naar de paarden, ze vinden het superlekker

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:59

De mijne zijn laatst een hele dag druk geweest om de laatste stengels met kolven op te peuzelen. Ze hebben dikke pret gehad. (en ik ook)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:56

Ik ga zo een kar, zo'n 2 kuub, halfgroene stengels rooien en meenemen voor de paarden. Doen ze 3 dagen over met zijn zessen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 08:56

Nou die van mij is dus gewoon niet normaal dan. Haha, ik lees wel vaker dingen die paarden heel lekker vinden maar al die dingen lust hij juist niet. Hij gooit heel raar met zijn hoofd als ie dat dan eet en dan spuugt hij het uit. Gewone simpele basisbrok gaat hij dan weer wel van over de rooie... haha.. dan doet hij alsof hij 2 jaar niks gegeten heeft... zelfde als bij wortels.. dan moet ik uitkijken dat hij mijn hand er niet bij neemt, maar andere dingen vind ie dus niks aan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:19

Tja, wat het paard niet kent, dat vreet ie niet. Net Bokt

Die van ons proberen als normale paarden álles; ten eerste zijn ze afwisseling gewend, verwáchten, wíllen afwisseling en ten tweede is er altijd wel één die eraan begint en de rest wil dan niet achterblijven
'Basis'brok is verder weer zo'n ontzettend bewust fout gekozen woord en bepaald niet de basis. Weidehooi en stro is de basis.