Wat kan ik doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Wat kan ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 18:45

Ik rij nu op een paardje op stal die met atrose staat. Je kan op haar alleen stap en draf doen in het bos. De is echt super dik. Gewoon van het niks doen. Ze staat ook iedere dag op de wei zich vol te eten. Ze is ook 2 maanden geleden gedekt. Maar het is niet zeker of ze drachtig is.

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik dit paard laten afvallen omdat ze zo dik is. In de bak kan ik alleen stappen met haar en in het bos stap en draf. Ik rij deze merrie 2/3 keer per week.

Ik wil haar gewoon lekker actief houden. Hoe ken ik het voor mij en voor de merrie leuk houden in de bak. Welke stapoefeningen kan ik doen met haar. 30 min alleen rondjes stappen en figuren rijden is ook zo saai. Ze heeft een hekel om in de bak te rijden. Maar als ze alleen in het bos is schrikt ze echt van alles. is ook niet fijn rijden

wat kan ik doen

Dit is ze
Afbeelding

Marloes_R

Re: Wat kan ik doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:17

Misschien kun je de wei opsplitsen dat ze wat minder gras eet, of haar niet al te lang buiten laten. En niet teveel brok voeren, maar liever wat meer muesli en zemelen.
Qua oefeningen: slangenvolte, diekun je groot maken, maar ook klein. beginnen bij A op de hoefslag, dan al slingerend bij de C uitkomen, dus vrij kleine slangetjes maken waardoor je paard lekker soepel leert buigen. En met je benen sturen. Alleen kijken in hoeverre ze dit kan met de artrose.
Op de volte stappen en die met je gewicht (zit) en benen groter en leiner maken.
Op de hoefslag het paard naar buiten laten kijken en dan weer naar binnen laten kijken zonder naar binnen te vallen. dit kan je ook op de volte doen, zonder de volte te verkleinen of te vergroten.
Balkjes neerleggen zodat ze haar achterhand leert te gebruiken. Je kan dan ook eens en gangetje neerleggen in de vorm van een L, of een vierkant en dan in het midden halthouden en weer eruit stappen.
Ik weet alleen niet hoeveel artrose het paard heeft en hoeveel ze mag buigen en draaien. Dat moet je gewoon een beetje aanpassen.
Veel plezier!!

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:23

Beweging is voor een paard met artrose echt een must. En overgewicht is mega-slecht!! Heel veel stevig doorstappen in het bos is ook al heel goed om af te slanken. Ik zou je paard zeker gewoon de hele dag naar buiten doen maar op een kaal stukje en dan steeds met van die prikpaaltjes een strookje gras erbij. Beter is het om elke dag met haar te rijden ( naar buiten) je zult zien dat ze dan minder schrikkerig word door de regelmatige beweging die ze krijgt en raakt dan ook gewend aan die "enge" dingen in het bos.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 10:03

Het is niet mijn eigen paard maar van die boer van de stal. dit paard staat nog met 6 andere paarden in een grote wei. Dus daar heb ik niks over te zeggen. Ze krijgt ook al minder voer. Het is een schat van een merrie maar in het bos schrikt ze echt van de onverwachte dingen zodat je er bijna naast ligt. Het is een echte merrie haa

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 10:46

Heb je een rijbak? Misschien dat je haar daar een paar dagen in de week kan laten ipv in de wei, dan beweegt (als het goed is) wat meer, en kan ze minder eten.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 13:20

We hebben een rijbak maar helaas mogen we daar geen paarden heel de dag in laten staan. Het is een overdekte buitenbak. dusja.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:45

Ik rij ook een 21-jarige met artrose en daar doe ik nog bijna alles mee. Ik rij 4x per week, door de spieren goed op te bouwen hebben ze het minste last van die artrose.

Goed actief rijden en veel schakelen.
Ik heb pas nog een rit van 5 uur met hem gemaakt, hier en daar best zwaar terrein, maar nergens last van!