Het springen aanleren ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Het springen aanleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:45

HeeY ..

Ik weet eigg nie hoe ik precies moet beginnen, maar laten we het erop houden dat het dressuurmatig tussen mij en mn paardje klikt en ze ook sinds kort mee naar buiten kan en het me leuk lijkt om een keer te kijken of ze kan en wil springen, haar vader is namelijk een goed springpaard ..

Nu vraag ik me af, hoe te beginnen?
Ik heb haar een tijdje geleden laten wennen aan balkjes draven, eerst aan de longe en later met mij erop, maar verder zijn we niet gegaan .. Dit was echter ook puur om haar achterhand te versterken..
Nu lijkt het me het slimst om eerst haar vrij te laten springen, dit langzaam op te bouwen en dan er een keer op te klimmen ..
Maar hoe laat ik haar vrijspringen?

Ik kan nu al zeggen dat als ze die hindernis ziet staan ze stokstijf aan de andere kant van de bak blijft staan, of er langs rent..
Een balk aan de zijkant heeft wss ook niet veel nut want ze is niet in een hoekje te drijven als ze iets eenmaal eng vind..

Zijn er tips?
Ervaringen?

Groetjes

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re: Het springen aanleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:51

Precies zoals jij het zegt. Rustig opbouwen met vrijspringen. Zet de hindernissen nog niet te hoog en laat hem er rustig aan wennen. Dan zet je de hindernissen eens wat hoger. Als het goed gaat, kun je ook een keer er op en dan mee gaan springen. Begin dan wel weer laag met een kruis bijvoorbeeld. En zo bouw je dat ook weer rustig op.
Als ze echt niet voorbij de balken wil, doe je gewoon wat grondwerk.
Maak eens een soort doolhof met balken. En loop gewoon overal doorheen. Wees geduldig en beloon hem goed als ie over de balken gaat of er langs loopt.
Succes!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:13

ik zou alleen laten vrijspringen als je echt een baantje uit kan zetten waar je paard niet uitkan en als je met min. drie mensen bent om het paard in alle rust de baan in te drijven. Als vrijspringen stress veroorzaakt, bereik je het tegenovergestelde.

In dat geval zou ik gewoon verder gaan met balkjes lopen en het laatste balkje op een verhoogje leggen of met een cavaletto gaan werken en zo met de tijd opbouwen naar minder balkjes en toewerken naar een kruisje (en daarna een steiltje en een oxertje).

garfieldjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:27

we hebben gewoon een (dikkere) balk neergelegd.
afgestegen en de pony er even aan laten ruiken & kijken.
Daarna een paar keer naast de pony over de balk 'springen'.
En als ze het eenmaal doorhebben,weer opstijgen en dan er zelf overheen sturen (desnoods iemand ernaast laten lopen nog)
Tot nu toe is het bij alle pony's ons zo gelukt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:00

Ik vind vrijspringen bij een bangig dier alleen maar averechts werken, zeker als je niet de mogelijkheid hebt om een lijntje veilig langs de bakrand te zetten.

Ik klim er meestal gewoon op, heb inmiddels wel zoveel vertrouwen in mezelf dat ik een komische actie wel uitzit als het eens gek gaat.

Ik rij eigenlijk gewoon heel simpel naar een kruisje toe(de eerste keren aangeleund aan de zijkant) met een balkje ervoor. Gaat eigenlijn altijd goed.