Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lichte beweging valt te overleven, maar duidelijk 1 a 2 cm of meer ruimte ertussen is toch minder comfortabel voor het paard. harnessmaker schreef:ik ben het niets geheel eens met bovenstaande reacties. En te brede boom is niet per definitie de oorzaak maar vele malen vaker is het probleem een te rond gevuld kussen waardoor er een soort "wip" effect ontstaat. M.i. kan een zadel wat na aansingelen zo gaat liggen ook niet goed liggen zonder singel. Vaak lijkt het voor de gemiddelde ruiter ( en instructeurs) prima maar zal een zadelmaker dit anders beoordelen.

Maya schreef:En harnessmaker, zeg ik wel dat het per definitie een te wijde boom is? Nope. Dus zeg niet dat ik dat wel zeg... Ik zeg dat het me een te wijde boom lijkt... Persoonlijk zou ik niet kiezen voor nog meer opvulling, daar los je dit probleem niet mee op denk ik.
Gingerlover schreef:harnessmaker schreef:Het is een mediumboom. (het is een e-pony) en er heeft ook een ander zadel opgelegen met een mediumboom en die lag wel goed (ook na het aansingelen, dus zou dan denken dat de boom niet te groot is, toch? Of kan het zijn dat een mediumboom bij het ene zadel groter is dan een medium bij een ander zadel? neem toch aan dat die bomen altijd hetzelfde zijn... ?