goed liggen zadel??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gingerlover

goed liggen zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:10

Hoi,

ik heb een vraagje. Mijn zadel ligt als ik hem er los op leg (met en zonder dekje) goed, de kussens sluiten overal mooi aan. Maar als ik de singels vastgedaan heb, is er opeens ruimte tussen de achterkussens en z'n rug... En als ik er dan opzit niet meer. Waar zou dit door komen?? Is het erg? ik hoor het graag.

Anoniem

Re: goed liggen zadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:58

Het klinkt alsof je zadel wat te wijd is, door de singel komt er nl meer druk vanvoren op het zadel, waardoor het, doordat het te wijd is dus, naar voren kan kantelen en achteren omhoog komt. Als jij er echter op gaat zitten druk je het vanachteren dus weer naar beneden met je gewicht. Als je gaat lichtrijden zou het goed kunnen dat het lichtelijk “klappert”. Dat moet je beoordelen door er iemand naar te laten kijken Lichte beweging valt te overleven, maar duidelijk 1 a 2 cm of meer ruimte ertussen is toch minder comfortabel voor het paard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:50

Ik ga met Maya mee.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:55

ja dna heb je hogere,meer gevulde achterkussens nodig... dan is je zadel weer in balans, ik zou er zeker naar laten kijken.

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:35

Ik zal er eens iemand naar laten kijken als ik rijd, of het zadel dan klappert of niet...

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:27

ik ben het niets geheel eens met bovenstaande reacties. En te brede boom is niet per definitie de oorzaak maar vele malen vaker is het probleem een te rond gevuld kussen waardoor er een soort "wip" effect ontstaat. M.i. kan een zadel wat na aansingelen zo gaat liggen ook niet goed liggen zonder singel. Vaak lijkt het voor de gemiddelde ruiter ( en instructeurs) prima maar zal een zadelmaker dit anders beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:56

En harnessmaker, zeg ik wel dat het per definitie een te wijde boom is? Nope. Dus zeg niet dat ik dat wel zeg... Ik zeg dat het me een te wijde boom lijkt... Persoonlijk zou ik niet kiezen voor nog meer opvulling, daar los je dit probleem niet mee op denk ik.

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:06

harnessmaker schreef:
ik ben het niets geheel eens met bovenstaande reacties. En te brede boom is niet per definitie de oorzaak maar vele malen vaker is het probleem een te rond gevuld kussen waardoor er een soort "wip" effect ontstaat. M.i. kan een zadel wat na aansingelen zo gaat liggen ook niet goed liggen zonder singel. Vaak lijkt het voor de gemiddelde ruiter ( en instructeurs) prima maar zal een zadelmaker dit anders beoordelen.

Voordat ik de singel vast maak, ligt het zadel wel goed. De kussens sluiten mooi aan, overal! en ook de kussens aan de achterkant. Maar als ik heb aangesingeld, dan niet meer....

Het is een mediumboom. (het is een e-pony) en er heeft ook een ander zadel opgelegen met een mediumboom en die lag wel goed (ook na het aansingelen, dus zou dan denken dat de boom niet te groot is, toch? Of kan het zijn dat een mediumboom bij het ene zadel groter is dan een medium bij een ander zadel? neem toch aan dat die bomen altijd hetzelfde zijn... ?

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:29

Heb ook zo'n probleem. Zadel past overal goed aan zonder en met dekje. Als ik rij klappert het. Hoe pas je dit aan?? Heb een zadel met aanpasbare boom.

Gingerlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 18:49

Ik weet eigenlijk niet of het zadel klappert als ik rijd, is mij zelf niet opgevallen, maar laat er maandag even iemand naar kijken als ik rijd.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:20

Balans van het zadel is niet correct. Waar het aan ligt? Bij elk paard verschillend. Feit blijft dat juist tijdens de beweging het zadel moet dragen. Als er maar een beetje beweging in zit tijdens het rijden is het vragen om problemen. Laat iemand kijken... maar over het algemeen is het zo dat een goed zadel in balans moet liggen zonder en met beweging van het paard.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:35

Maya schreef:
En harnessmaker, zeg ik wel dat het per definitie een te wijde boom is? Nope. Dus zeg niet dat ik dat wel zeg... Ik zeg dat het me een te wijde boom lijkt... Persoonlijk zou ik niet kiezen voor nog meer opvulling, daar los je dit probleem niet mee op denk ik.

Daar heb je gelijk in. Sorry voor het misverstand. Mijns insziens lijkt dit op een zadel wat in het midden goed vol met wol is gedrukt. Iets wat veel gebeurt door "zadelmakers" met iets te weinig tijd of interesse. vanuit het midden is het zo goed als onmogelijk zorgvuldig in de uiteinden te vullen, maar is de makkelijkste manier omdat het zadel niet uit elkaar hoeft. Niet dat dat altijd nodig is maar helaas gebeurt het vaak wel zo om dat de gemiddelde ruiter weinig verstand heedft van zadelpassing.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:40

Gingerlover schreef:
harnessmaker schreef:
Het is een mediumboom. (het is een e-pony) en er heeft ook een ander zadel opgelegen met een mediumboom en die lag wel goed (ook na het aansingelen, dus zou dan denken dat de boom niet te groot is, toch? Of kan het zijn dat een mediumboom bij het ene zadel groter is dan een medium bij een ander zadel? neem toch aan dat die bomen altijd hetzelfde zijn... ?

Er zijn vele tientallen (zoniet honderden wereldwijd) types zadelbomen en evenzovele zadelmakers die ieder hun eigen laten we zeggen stijl of handtekening hebben. Het is zelfs mogelijk om uit dezelfde mal twee zadels te maken met ietwat verschillende pasvorm.
Alleen de inch maat is een vast gegeven de breedte kan inderdaad varieren.