welk bit is het beste????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

linnieke

welk bit is het beste????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:52

heyzz

nou mijn vraag is wel bit is het beste een dubbel gebroken trens of toch een andere laat je mening horen zou ik zeggen!!

Bella

Re: welk bit is het beste????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:13

beste...tja ik heb niet echt een soort bit welke ik 'het beste' vind. Een bit maakt niet de ruiter. Het is beetje afhankelijk van rijstijl en de mond van het paard.

Zelf rijd ik momenteel met een dubbelgebroken onderlegtrens met plat tussenstukje en dat bevalt beter dan alle andere types bitten die ik ooit gebruikt heb. Voordeel van dit dunne bit is dat de paarden m vrij snel accepteren omdat ze ruimte over hebben in hun mond. Maargoed...het is niet een type bit die past bij iemand met een harde hand!!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:34

het bit wat het beste bij je paard past

wat voor paard heb je en wat voor ruiter ben je. dan pas kan je gaan kijken wat voor bitje je wilt en past.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 20:02

ik heb een haflinger. en probeer met een ontspanne hand te rijden wat eigelijk niet altijd lukt omdat hij wel is kuren heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:23

Het hangt af van de voorkeur van het paard en natuurlijk ook een beetje van de voorkeur van de ruiter
Veel paarden doen het goed op een ongebroken trensje of een dubbel gebroken trensje, maar dat betekend niet dat alle paarden het daar goed mee doen. Ongebroken trens is erg rustig in de mond, kan goed werken bij nerveuze paarden, dubbel gebroken hebben ze juist weer iets meer te friemelen.
Ik ken ook een paard dat bij voorkeur een stangetje heeft (dus met scharen), maar dat vergt nog meer een rustige en gevoelige hand van de ruiter dan trensjes.
Met je haflinger zou ik eerst eens kijken wat een dubbel gebroken trensje doet. Let wel op de dikte van je trensje ten opzichte van het bekkie van het paard. Dik werkt volgens sommigen wel zachter, maar als het paard de mond amper kan sluiten is het echt niet comfortabel.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:25

Er bestaat geen 'beste'. Dat is per paard verschillend en ligt vooral aan hoe JIJ ermee rijdt.

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 22:57

ik wou dan is een dubbelgebroken trens proberen maar is dan een watertrens beter of een bustrens ???

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:00

ik heb een voorkeur voor watertrens zijn ietsw zachter vaak dan een bus trens.
maar laat je eens informeren bij je ruitersportzaak.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:03

Hangt inderdaad van het paard in combinatie met de ruiter af!
Zelf heb ik met de paarden goede ervaringen met de K&K bitten (aurigan) en dan dubbelgebroken.
Zijn wel wat prijzig maar liggen erg goed in de mond en worden ook goed aangenomen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:07

ik denk dat je met een dubbelgebroken bit niet veel verkeerd kunt doen, en veel paarden rijden er goed op. dus waarom niet.