Mag een paard eikels?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DeSa

Mag een paard eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:36

Hoi,

Saar eet de laatste tijd veel eikeltjes. Als we gaan wandelen loopt ze heel de tijd met d'r snuit over de grond om eikeltjes te pakken te krijgen, maar kan dit eigelijk kwaad?

Groetjes LS

BiancUgo

Re: Mag een paard eikels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:41

Dat is een hele goede vraag mijn paard doet het ook als we op de club zijn en ik ben hem aan het opzadel dan staat hij vast aan het halster en staat maar van de grond af te smikkelen..ik wil het ook wel weten volgens mij niet echt hoor!
maar je weet het nooit.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:43

Ik heb het antwoord gevonden:

Over eikels en paarden zijn de meningen nogal verdeeld. In mijn boek over giftige planten wordt niets over giftigheid van eikels bij paarden gezegd.

Varkens en eekhoorns eten in grote hoeveelheden eikels, dus extreem giftig zijn ze zeker niet voor zoogdieren. Het is natuurlijk ook de bedoeling van de eikenboom om zijn eikels te verspreiden om zo zich weer verder te verspreiden!

Ook als dierenarts heb ik nog nooit een paard gezien die last (koliek) had na het eten van eikels!

Maar op diverse websites wordt gewaarschuwd voor eikenbladeren en eikels, dat ze wel giftig zouden zijn, waarschijnlijk omdat ze looizuur bevatten. Ze veroorzaken volgens deze sites verstopping van de darm geven, koliek, diarrhee, vermagering, stijve gang, sufheid en nierbeschadigingen.

Mijn advies is: niet in paniek raken van een enkele eikel, maar voorzichttig zijn met eikenblad en groene eikels.
Bruine (= oude) eikels lijken een minder groot probleem!

succes ermee,

Peter Klaver, dierenarts www.klaver4dieren.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:44

vor zover ik weet kan het wel kwaad als ze er heel veel van eten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:45

Heel erg bedankt!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:48

als je op google zoekt, gewoon op paard + eikels, vind je er genoeg informatie over. De meningen schijnen nogal verdeeld te zijn... Maar over het algemeen hoorde ik voornamelijk dat het niet goed is ik zou in ieder geval voor de zekerheid het proberen zo veel mogelijk te beperken...

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:50

Mijn mini staat in een wei met eikenbomen en in deze tijd van het jaar dus een ramp... ik heb niet gezien dat hij ze opeet...

ik heb wel gehoord dat de paarden die hiervoor in die wei hebben gestaan met zware koliek eruit zijn gekomen vanwege de eikels.

Ik weet ook niet wat ik moet geloven... een ander zegt weer dat ze er alleen ziek van worden als ze een te grote hoeveelheid eten.. weer een ander zegt dat paarden van nature de giftige dingen niet opeten.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:53

in eikels zit looizuur,het is net het teveel aan looizuur dat een paard ziek kan maken.
wanneer een paard teveel onrijpe eikels snoept kan het kwaad,rijpe eikels zouden beter verteerbaar zijn,maar overdaad schaadt.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:44

Eikels zijn giftig voor paarden, eikenschors en eikenblad kan daar in tegen geen kwaad. (zo heb ik het iig geleerd)
Ik zou maar het zekere voor het onzekere nemen en je shet verbieden eikels te eten

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:10

Hier is pas nog een topic over geweest hier... miss even de zoekoptie gebruiken...

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 20:38

Die werkt niet echt goed

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:19

Mijn vorig paardje at onderweg ook eikels, bruine.. dacht te weten dat eea geen kwaad kon. TEveel is altijd fout. Maar zo een paar vast niet. Schijnt iets in te zitten wat hen prettig laat voelen?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 21:26

Teveel is nooit goed, maar de mijne eet ze ook en raad eens? Hij leeft nog steeds!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 22:28

Toevallig laatst nog gevraagd aan een VA omdat een paard van een vriendin koliek had.
"Pas als ze een emmer vol op hebben moet je gaan uitkijken. Helemaal ongevaarlijk is het niet, maar de hoeveelheden om het echt gevaarlijk te laten worden eet een paard meestal niet."
Lekker vaag antwoord, maar uit voorzichtigheid laat ik mijn pony maar geen eikels meer eten.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:28

Mijn tweejarige staat 24/7 in een weiland omringd met eikebomen. Als ik er ben eten ze er altijd van (4 paarden). Er is er nog geen een ziek geweest.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:43

Nee, niet laten eten. Mijn paard heeft ze een keer gegeten(per ongeluk) en is toen een aantal maanden 'depressief' geweest. Het schijnt depressiviteit op te wekken bij paarden. Daarnaast is het in grote hoeveelheden giftig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:50

BiancUgo schreef:
Het is natuurlijk ook de bedoeling van de eikenboom om zijn eikels te verspreiden om zo zich weer verder te verspreiden!

Nou nee hoor. Een eikeltje kiemt alleen als-ie heel is, niet als-ie kapot gekauwd en verteerd is. Het is geen kersepit!

Eikels bevatten looizuur maar in kleine hoeveelheden kan het geen kwaad. Sommige paarden zijn er dol op. Ik ging ze vroeger voor mijn Fjord zelfs expres in de bossen verzamelen omdat ze ze zo lekker vond. Mijn huidige paarden daarentegen halen hun neus ervoor op.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:54

ik ken een paard dat na het eten van uitslag steevast onder de bulten komt te zitten.......waar het precies van komt weet ik niet en ziek is ie er ook niet van, het ziet er alleen niet uit...