Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

rozahorse schreef:oke bedankt.
Maar wat was er mis met je vorige smid.
. Wat ik heb gedaan: Neem een paar rubberen springschoenen die goed passen (van die ouderwetse ronde, eventueel met klittenband) en naai/beplak de binnenkant met badstof. Zalf op de kroonrand smeren en dan de schoenen omdoen. Als het paard loopt wrijven de springschoenen mooi over de kroonrand heen en weer en wordt de zalf vanzelf ingemasseerd. Ideaal! De springschoenen laat ik gewoon de hele dag om, geen probleem.
Delphi schreef:Hoi Rozahorse,
Ik heb van onze hoefsmid (van Nassau -> www.hoofcare) de tip gekregen om geef hoefvet en teer te gebruiken, maar heb gewoon regelmatig langere tijd met zijn hoeven in nat zand te zetten. Hij zegt dat hoeven langere tijd vochtig moeten zijn om goed vocht op te kunnen nemen. Daarna natuurlijk goed kootholtes afdrogen.
Ik zet nu regelmatig een stukje van de bak af die lekker modderig is en laat hem hier een uurtje in staan. En ik moet zeggen sinds ik dit doe en gestopt ben met hoefvet zijn zijn hoeven vooruit gegaan!!!!! Nu ben ik ook begonnen met biotine bijvoeren dit schijnt ook een erg goede invloed te hebben op de hoeven.
Veel succes in ieder geval!
tenminste, dat begrijp ik uit je eerste post. Ik weet niet wie je als hoefsmid hebt, maar ik heb wel een vermoeden (dacht dat ik je dat een keer hoorde zeggen). Ik zou iig eerst een andere smid proberen. Biotine is erg duur en werkt pas op langere termijn. Je schijnt pas na een paar maanden iets te gaan merken. Ik krijg van mijn smid het advies om de onderkant van de hoeven eerst te vetten voor hij op het natte land gaat staan. Het vet houd het water tegen. Helpt bij mij erg goed

Die zei ook dat de hoeven van mn paard te nat waren en daardoor afbrokkelden, wat ik altijd al onlogisch vond en wat dus ook niet kan. Achteraf bleek dat zn hoeven idd te droog waren en ze juist meer vocht nodig hadden.