Slechte hoeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rozahorse

Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:11

Hallo allemaal

Mijn fjorden hebben erge slechte hoeven(ook omdat ze een tijdje nat hebben gestaan)
Nu staan ze veel op stal dus het gaat al beter.
Ze worden netjes om de 8 weken beslagen.
Zonder ijzers is geen optie.

Wie heeft er tips hoe je de hoeven beter kan laten groeien.
Ik gebruik nu dagelijks hoefcare en ik heb gehoord over biotine in het voer wie heeft daar ervaring mee.
Graag reactie.

Sjoert

Re: Slechte hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:14

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:35

Hier zijn al veel topics over, mijn paard had ook altijd hele slechte hoeven. Biotine helpt wel, hoefvocht en laurierzalf ook wel. Maar wat het beste heeft geholpen is een andere smid nemen!

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:44

oke bedankt.
Maar wat was er mis met je vorige smid.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:02

Bij mij was een andere smid ook een betere uitkomst (ruimer gelegt ijzer en hoog nagelen in de witte lijn.
Maar ik moet zeggen, ik moet goed op de vochtbalans van Rian haar hoeven letten. Dus iedere dag de hoeven schoonmaken met water en een borstel. Bij warm en droog weer ook nog 1 of 2 keer 5-7minuten afspuiten met een zacht straaltje water.

Ik heb heel lang biotine gevoerd (zowel poeder en daarna nog vloeibaar) maar bij beide geen resultaat. Ook heb ik manenvet geprobeerd maar bij Rian hielp dat ook niet.

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:33

rozahorse schreef:
oke bedankt.
Maar wat was er mis met je vorige smid.

Ik dacht altijd dat er niks mis was, mn smid zat wel altijd moeilijk te doen met beslaan enzo, zei altijd dat ie rothoeven had, dus dacht dat t aan zn hoeven lag. Totdat mn smid een keer niet kon en er een ander kwam, die zette zn hoeven in een iets andere stand en dat was na 1 keer al duidelijk beter. Dus toen is mn oude smid nooit meer gekomen en zn hoeven zijn nu echt veel beter.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 14:42

Ik voer mijn merrie ook biotine bij. Het duurt echt enkele maanden voor je verbetering ziet, maar bij Amber helpt het zeker. Zij staat overigens niet op ijzers.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:47

haal een goede liksteen en ga zeewier bijvoeren.
ook heel goed voor de hoeven.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:27

oke bedankt allemaal

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 18:56

Hoi,

Mijn paard heeft ook slechte hoeven, en sinds een paar jaar voeren we biotine. Dat helpt bij ons paard goed, maar zoals al eerder werd gezegd: je zie het pas na een paar maanden.
Sinds kort smeer ik ook laurierzalf ook de kroonrand. Bij sommige paarden geeft het geen reactie, maar bij de mijne heb ik gemerkt dat de hoeven een betere, elastischer kwaliteit krijgen. Ze groeien niet veel harder, maar het lijkt alsof ze wat "flexibeler" worden.
Nadeel is dat je laurierzalf goed in de kroonrand moet inwrijven (zo'n 5-10 min. per hoef), en dat is best een rotwerkje als je paard steeds zijn hoefjes optilt . Wat ik heb gedaan: Neem een paar rubberen springschoenen die goed passen (van die ouderwetse ronde, eventueel met klittenband) en naai/beplak de binnenkant met badstof. Zalf op de kroonrand smeren en dan de schoenen omdoen. Als het paard loopt wrijven de springschoenen mooi over de kroonrand heen en weer en wordt de zalf vanzelf ingemasseerd. Ideaal! De springschoenen laat ik gewoon de hele dag om, geen probleem.
Misschien het proberen waard?

Groetjes!

memo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:26

Hallo,
Indien echte brokkelhoeven ed is biotine bijgeven het beste wat je kan doen. Dat is mijn ervaring tenminste. De groei van de hoef haalt na enkele maanden barsten en scheuren in. Het is natuurlijk wel prijzig, zoals alle voedingssupplementen natuurlijk. Daarom kun je miss eerst eens idd een andere smid, liksteen en of zeewier proberen, behalve als het echt dramatisch is dan meteen biotine.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:05

Ik heb ook goede ervaringen met Biotine bijvoeren en ik vind de hoefproducten van LEOVET erg goed, tot nu toe de beste ervaringen mee (overigens met alle producten van Leovet!)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:31

Hoi Rozahorse,

Ik heb van onze hoefsmid (van Nassau -> www.hoofcare) de tip gekregen om geef hoefvet en teer te gebruiken, maar heb gewoon regelmatig langere tijd met zijn hoeven in nat zand te zetten. Hij zegt dat hoeven langere tijd vochtig moeten zijn om goed vocht op te kunnen nemen. Daarna natuurlijk goed kootholtes afdrogen.

Ik zet nu regelmatig een stukje van de bak af die lekker modderig is en laat hem hier een uurtje in staan. En ik moet zeggen sinds ik dit doe en gestopt ben met hoefvet zijn zijn hoeven vooruit gegaan!!!!! Nu ben ik ook begonnen met biotine bijvoeren dit schijnt ook een erg goede invloed te hebben op de hoeven.

Veel succes in ieder geval!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:56

Delphi schreef:
Hoi Rozahorse,

Ik heb van onze hoefsmid (van Nassau -> www.hoofcare) de tip gekregen om geef hoefvet en teer te gebruiken, maar heb gewoon regelmatig langere tijd met zijn hoeven in nat zand te zetten. Hij zegt dat hoeven langere tijd vochtig moeten zijn om goed vocht op te kunnen nemen. Daarna natuurlijk goed kootholtes afdrogen.

Ik zet nu regelmatig een stukje van de bak af die lekker modderig is en laat hem hier een uurtje in staan. En ik moet zeggen sinds ik dit doe en gestopt ben met hoefvet zijn zijn hoeven vooruit gegaan!!!!! Nu ben ik ook begonnen met biotine bijvoeren dit schijnt ook een erg goede invloed te hebben op de hoeven.

Veel succes in ieder geval!

volgens mij zijn de hoeven van haar paarden juist te nat tenminste, dat begrijp ik uit je eerste post. Ik weet niet wie je als hoefsmid hebt, maar ik heb wel een vermoeden (dacht dat ik je dat een keer hoorde zeggen). Ik zou iig eerst een andere smid proberen. Biotine is erg duur en werkt pas op langere termijn. Je schijnt pas na een paar maanden iets te gaan merken. Ik krijg van mijn smid het advies om de onderkant van de hoeven eerst te vetten voor hij op het natte land gaat staan. Het vet houd het water tegen. Helpt bij mij erg goed

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:34

Ben benieuwd welke smid jullie hebben. Ididit volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat jij mijn oude smid hebt Die zei ook dat de hoeven van mn paard te nat waren en daardoor afbrokkelden, wat ik altijd al onlogisch vond en wat dus ook niet kan. Achteraf bleek dat zn hoeven idd te droog waren en ze juist meer vocht nodig hadden.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:06

Hallo

Mijn smid is piet al jaren en het gaat ook al jaren goed nu ze wat te nat staan gaat het minder dus de smid is wel goed

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:32

Verder niks