Wie doet het dit jaar zonder deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ing__

Wie doet het dit jaar zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:19

Nadat ik vorig jaar in de winter verhuisd ben naar een buitenstal en elke dag weidengang ( www.delegeknip.com ) vind ik het fijner voor Buddy om hem gewoon in zijn vacht te laten.

Vorig jaar had ik een binnenstal en werd hij echt niet meer droog na het rijden, nu ik "buiten" sta wil ik het dus zonder proberen.

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die hun paarden netzo als ik gestald hebben en het dus zonder scheren/ dekens doen.

Hoe lang laten jullie een zweetdeken bijvoorbeeld op? en vanaf wanneer gebruiken jullie een zweetdeken?
Zetten jullie de paarden nog een beetje nat (wel uitgestapt en op adem en dus niet meer warm) weer op stal?

Ik ben benieuwd naar ervaringen

__Marloes__

Re: Wie doet het dit jaar zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:37

Ik meld me.

Over een weekje ga ik naar dezelfde stal zoals je weet. En ook ik ga het zonder deken doen. Ik gebruik nu al een zweetdeken, maar Indy is dan ook een pony die best snel zweet.

Maar ik ga het dus gewoon zonder proberen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:44

Ik meld me ook, al heb ik er iets andere redenen voor, Joey is herstellende van een spierblessure en het ziet er naar uit dat we voorlopig nog niets kunnen doen, meneer heeft een mega hoge schoft die door dekens vaak kapot schuurt (na lange tijd pas, maar toch) nu wil ik hem dus proberen zo lang mogelijk zonder deken te laten staan.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:44

Zijn er in ieder geval twee bikkels op stal

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:45

Maar als je hem vorig jaar toen ie een deken ophad al niet droog kreeg (en dan kon ie nog in een lekkere warme stal), hoe wil je hem dan droogkrijgen als ie een enorme wintervacht krijgt. Je kunt hem dan toch niet zo nat in de wei droppen.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:46

Hetja,
maar als hij wel weer in training mag blijft de deken dan ook af?

off topic beterschap met z'n spiertjes

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:47

Marliesje schreef:
Maar als je hem vorig jaar toen ie een deken ophad al niet droog kreeg (en dan kon ie nog in een lekkere warme stal), hoe wil je hem dan droogkrijgen als ie een enorme wintervacht krijgt. Je kunt hem dan toch niet zo nat in de wei droppen.

ik zou het wel niet duidelijk omschreven hebben,
maar buiten kreeg ik hem wel droog gestapt, maar zodra ik dan weer binnen kwam in die warme stal werd hij weer kletsnat! dus daarom had ik hem toen geschoren en dekens..
Maar aangezien er nu dus niet zo een groot temperatuursverschil is (geen dus want het is een buitenstal) wil ik het zo proberen.

De stallen zijn wel zo gebouwd dat er geen wind in staat!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:49

wij houden de paarden ook zonder deken. ze staan in buitenstallen en overdag op de weide.
normaal rijden we in de buitenbak, maar bij slecht weer naar de binnenbak van de RV 5 minuten verderop.
gewoon een kwartier uitstappen en dan evt nog een uur een zweetdeken op.
als ze maar afgekoeld zijn is er niets aan de hand, de buitenste haren mogen dan nog best nat zijn, de ondervacht is dan allang weer droog

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:49

Oh oke, ik snapte er al geen hout van.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 10:50

Marliesje schreef:
Oh oke, ik snapte er al geen hout van.

gelukkig dat je hem nu wel snapt

@LiSSy ik hoop dus dat dat ook zo voor buddy gaat werken dit jaar

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:26

Mijn paard staat in de winter overdag buiten en ‘s avonds en ‘s nachts op stal. Ze moet het ook doet met het beste deken dat er is: haar wintervacht Ze krijgt dan ook een dikke vacht, maar die is toch niet te vergelijken met de vacht van de fjorden van een kennis. Die hebben echt veel langere winterharen en blijven na het werken veel langer kletsnat. Ik stap mijn paard uit, en zet haar dan ongeveer een half uur onder een fleece deken. Tegen dat er vochtdruppels op de bovenkant van het deken liggen haal ik het er weer af en dan wrijf ik haar nog eens na met stro. Daarna is ze zo goed als opgedroogd.

Edit: oh ja, voor ik met een zweetdeken begin moet het toch een stuk kouder zijn. Gisteren heb ik overdag gereden, had zelf een t-shirtje aan en vond het warm genoeg om haar nog even af te spuiten. Dus het was gewoon nog veel te warm voor een zweetdeken imo. Vanaf het ogenblik dat het kouder is, zal wsch in de loop van oktober zijn denk ik...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:46

Waterkippie schreef:
Hetja,
maar als hij wel weer in training mag blijft de deken dan ook af?

off topic beterschap met z'n spiertjes
Thanx!

Duurt nu nog zo'n twee maanden voordat we weer rustig aan kunnen beginnen, heel rustig aan, eerst weer voorzichtig loswerken etc etc, tegen de tijd dat we weer echt iets kunnen doen en hij weer goed op conditie is is het alweer zomer, denk ik, dus die deken blijft lekker af. (of hij moet het al echt koud krijgen)

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:56

Foutje van mij.
En weer open

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:18

@Eilandje, ik heb dus ook zo een fjord maar tot nu toe heeft hij nog een goed handelbaar vachtje

Maar dat droogwrijven met stro, wrijf je dan niet juist de huid weer nat? zoals LiSSy zegt dat dan de bovenste laag van de haren nog wel nat zijn maar de huis droog?

@Sjoert bedankt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:35

Mijn pony's blijven de hele winter buiten zonder jas. Ik scheer 's winters wel een strook over hun hals omdat ik ze door wil kunnen blijven rijden. Dan kunnen ze net ff makkelijker hun warmte kwijt.

Ik stap altijd wel netjes uit zodat ze niet meer warm zijn, als ze dan nog nat zijn gaan ze nog ff een uurtje met een zweetdekentje op stal en daarna weer naar buiten. Bij mooi windstil zonnig weer zet ik ze niet op stal, maar gaan ze dan meteen weer het land op.

Ik heb er nog nooit eentje ziek gehad.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:47

scheer je dan alleen de hals ? of ook die streep naar achter zeg maar?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:09

Vorig jaar reed ik nog op een haflinger met wintervacht... we deden eigenlijk alleen een zweetdeken op als ik haar echt kletsnat had gereden, en na een uurtje er weer af, soms sneller als de druppels op de deken lagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:10

Echt alleen de hals tot de voorbenen, hangt er een beetje van af of de pony mee werkt hoe ver . Als er een hakkel in zit scheer je iets verder zodat het er weer iets beter uit ziet. Ik blijf wel voor de singel.

Ze zijn meteen wat flotter met rijden meestal en zweten wat minder snel(ze hebben nog steeds verder een bontjas aan, dus het zweten ga je lang niet helemaal tegen).

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:15

Ik ga het ook proberen om mijn paard zonder deken te laten deze winter hoop dat ik het kan aanzien Vroeger hadden mijn paarden nooit dekens maar ja als je er eenmaal aan begint. De mijne gaat van de winter overdag in de paddock voor de rest staat ze in een winddichte schuur op stal. Rijden doe ik toch nooit zo fanatiek weet wel dat ze vorig jaar als best gauw een vacht kweekte als ik een te dunne deken op had dus ben erg benieuwd hoe wollig de vacht gaat worden. Het enige waar ik tegenop zie is dat als ik wil gaan rijden en ze blubberig en drijfnat buiten aantref en daar een zadel op moet leggen maar acht het schijnt te kunnen.

GCH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:23

Mijn paarden blijven ook zonder deken.

De een is nog jong (2,5 jr) en een koudbloed, de ander is een jaar ouder, ook koudbloed, maar te groot voor dekens, dus dat werkt gewoon niet
En mijn merrie is drachtig, en vroeg uitgerekend, dus anders staat ze ineens zonder deken als ze haar veulen krijgt, lijkt me ook niet eerlijk, maar ze is gelukkig een koudbloed, dus ook zij moet het gewoon aankunnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:36

Ik ook. Mijn paard (ararbier) gaat voor het eerst zonder dekens. Hij heeft altijd onder dekens gestaan. Hij begint nu al een lekker vachtje te krijgen, dus dat gaat wel goed komen. En hij ziet er zo schattig uit met al dat haar.
Ik doe het omdat ik het veel beter vind voor hem. Hij heeft niet voor niks zo'n lekkere vacht die hem prima warm kan houden.
Hij staat overdag buiten en 's nachts binnen.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:53

Mijn paard gaat deze winter ook voor het eerst zonder dekens....
Ze staat overdag de hele dag buiten en 's nachts op stal (wel open stal, het tocht niet maar het is er wel net zo koud als buiten) Ze heeft alleen nog steeds geen wintervacht, dus ik hoop dat die binnenkort wel komt Zweetdekens gebruik ik niet.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:53

ook zonder! En 24/7 buiten

Rekening houden met rijden. Dus zorgen dat er conditie opzit voor de winter ,dan zweten ze nl minder snel.

Ik rij wel minder fanatiek dan zomers, let met name op de intervals., dus wat langer stappen voordat je weer gaat galoperen enzo.

Na t rijden 20 minuten de zweetdeken erop, lekker laten rollen in het zand en de wei weer op .