Aanschaf paard (Shire)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shire_Lover

Aanschaf paard (Shire)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 09:55

Hallo allemaal,

Ik zit er al een tijd over te denken om een eigen paard aan te schaffen. Ben zelf helemaal verliefd op het Shire ras, en aangezien ik zelf ook niet de magerste ben, lijkt me het geweldig om een Shire te hebben en te kunnen rijden. Nu weet ik dat een Shire hier en daar wat aanpassingen nodig heeft op het gebied van zadel, hoofdstel, stalling etc. Aangezien alles net effe wat groter moet zijn. Nu heb ik een aantal vragen hierover;

1. Zelf rij ik momenteel bij een manage, en mijn rijkunsten zijn nog niet zoals ik het zelf zou willen. Kan ik dan 'het beste' een volwassen paard (die de beginselen al kent) aanschaffen of juist een veulen (waarbij je nog eerst een lange tijd hebt om gewoon manegelessen te volgen)?

2. Is het bij een Shire altijd beter om een zadel of hoofdstel op maat te laten maken? Als hij of zij volwassen is dan he?

3. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaffen van een eigen paard/Shire, iets waar 'men' niet zo snel bij stil staat?

Alvast bedankt!

tjielp17

Re: Aanschaf paard (Shire)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:59

ik zou dan als ik jou was een volwassen beestje nemen die al veel kent waar jij dan veel zoiu van kunnen leren en er dan mee gaan lessen een veulen moet je ook weer laten inrijden op een gegeven moment en zo en ik zou een zadel en hoordstel tog wel laten passen of op maat laten maken.
Denk goed na want een shire eet natuurlijk meer dan een gewoon paard en met de hoefsmid zal die ook flink duurder zijn en met de D.A ook omdat hij natuurlijk veel groter is

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:03

Neem even contact op met sherwood hier op bokt.

Zij heeft een aantal Shirehengsten waarmee ze fokt en shows rijdt. Zij kan je vast een heleboel meer vertellen

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:05

Ook Craignethan hier op bokt heeft ervaring met grote vriendelijke reuzen.
Een pm naar haar kan je ook helpen.
Veel succes met zoeken naar je ideale maatje!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:14

Ik ga met tjielp17 mee. Aangezien je zelf al aangeeft dat je qua rijden nog veel moet leren, kan je beter een paard kopen die al een aardige basis heeft. Dan kan je samen met je paard je rijkunsten vergroten. Want met een groen paard beginnen vergt toch wel een goed niveau en het liefst wat ervaring hiermee. Het lijkt mij dat je met een ouder paard meer plezier zult hebben, en waar je veel van kan leren.

Maar mocht je toch voor een veulen willen gaan, maak dan goed gebruik van de jaren die je hebt voordat je hem zadelmak kan maken, door goede begeleiding om je heen te hebben. Want je kunt het paard wel door iemand anders laten inrijden, maar daarna heb je nog steeds een jong paard die nog veel van de ruiter moet leren.

Maak vooral gebruik van de kennis van de mensen hier op bokt die zelf tussen die reuzen zitten, want zij weten als geen ander waar je goed aan doet!!

Shire_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 16:38

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties!

Helaas blijft het voorlopig bij het informatie verzamelen, veel lezen en kijken etc. Maar dat draagt uiteraard alleen maar bij aan een goede voorbereiding
Als ik klaar ben met studeren (ik hoop mei 2006) dan ga ik kijken naar de mogelijkheden om ook daadwerkelijk een Shire aan te schaffen...

Waarschijnlijk, zoals ik er nu tegen aan kijk, zal het dan inderdaad een volwassen paard worden, omdat er bij een veulen nog wel een hele hoop komt kijken waar ik zelf nog te weinig verstand van heb (misschien ooit in de toekomst??). En met een volwassen paard kun je natuurlijk direct aan het werk

Als mensen nog meer informatie o.d. hebben, graag!

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:17

je kan dan altijd nog een merrie nemen en uiteindelijk zelf een veulentje fokken.
ik vind dat je goed bezig ben, eerst orineteren dan aanschaffen en niet andersom (en dat doen een hoop helaas)
En een paard wat alles al weet, is alleen maar in jou voordeel, zekers als zoals jezelf zegt, nog niet alles onder knie heb. Succes