hoe een veulen in de trailer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amazingstar

hoe een veulen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 08:31

hallo,

ik wil graag eens weten of je een veulen vast in de trailer moet zetten of juist helemaal niet vast!
ik dacht dat het misschien beter is een veulen los te laten staan omdat hij/zij nog geen evenwicht heeft!
of moet een veulen juist vast dus aan 1 of 2 touwen?!
ik ben altijd bang dat ze zichzelf ophangen!!
wie o wie kan mij helpen omdat ik volgende week mijn veulen ga verhuizen naar een soort opfok stal!
ow en iemand nog tips om je veulen diervriendelijk de trailer in te doen??
we hebben een 1 1/2 paards trailer en of ze erin wil geen idee maar ik denk dat eerst mama erin en dan er weer uit niet echt wat is omdat daar niet veel ruimte voor is en mama nog wel wat lomp is
Afbeelding

gr. amazingstar

stampertje

Re: hoe een veulen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 08:49

zet je veulen A.U.B. niet vast.
een vriendelijke manier vind ik dat 1 iemand het veulen vast houd en dat er twee mensen elkaar de hand vasthouden en dan het veulen achter de kont aanduwen. maar het kan ook zijn dat ie er zo oploopt zou mooi zijn.
maar aub niet aan de voorkant gaan trekken en als je ruimte tussen de laatklep en de trailer hebt zorg er dan aub voor dat het veulen niet met een been ertussen komt, lijkt onmogelijk maar geloof me spreek uit ervaring als ze ertussen komen is dat niet fijn. het is gelukkig allemaal goed gegaan maar het had ook anders kunnen aflopen.dat gegil en gepiep. vreselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:48

ik ben het eens met de manier van naar binnen gaan van stampertje, 1 het veulen aan het halster vasthouden en 2 erachter, elkaars handvasthouden en achter de kont erin duwen. veulen NIET vast zetten, maar als je een lage laadklep hebt (als ie dicht zit) zorg dan wel dat je zeiltje of bovenklep dicht is, het zal niet de eerste keer zijn dat een veulen met zijn voorbenen erover hangt!

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:00

Ik begrijp dat de moeder nog niet met veulen op de trailer is geweest?!
Wij gingen altijd met de moeder al met 9 dagen op pad naar de hengstenhouder dus die leerde gelijk achter mama de trailer op te gaan. Dus op oudere leeftijd hebben wij geen laadproblemen gehad met de veulens. Ik zou in ieder geval eerst proberen of het veulen achter mams/uit zich zelf de trailer opgaat.

Wat betreft het vervoeren zelf, zou ik hem los laten staan. Zodat hij zich niet op kan hangen.

Zjadore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:39

Ik zou hem ook absoluut niet vastzetten het risico dat ze zich ophangen is veel te groot.
Gewoon los erin en zeker het zeiltje boven de klep dicht doen.
Ik zou niet mams er eerst inzetten want dat word alleen maar een hoop stress als die er weer uit gaat.
Vorig jaar heb ik mijn veulen op deze manier naar de opfok gebracht en dat ging goed.
Zij was ook al wel een aantal dagen van de moeder af en ik weet niet of die van jou dat ook al is.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:08

Ik ben het met Zjadore eens om de moeder niet mee te nemen.
Maar moet wel zeggen, bij ons waren de veulens al gewend om langere tijd (minimaal een dik uur) zonder mama te kunnen stellen. En vaak konden we ook rondjes met ze aan de hand op het erf lopen als mama aan het rijden was (buitenrit)

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:03

Ik heb mijn veulen eerst afgespeend en toen hij vervoerd werd naar zijn nieuwe thuis, heb ik een verdovingspasta gekregen van DA. Hierdoor is de reis super rustig verlopen, hij liep ook zo de trailer in.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 18:43

bedankt voor de reacties en idd doe ik het zeiltje dicht;)
ik laat haar ook los staan en wat haar mama betreft die eigenaar wil dr niet samen met het veulen in de trailer!

gr. amzingstar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:01

Je kan geen 1-paards trailer lenen? Voor een veulen is een 1,5 paards een grote ruimte... Ook is het jammer dat je een zeiltje vanachteren hebt en geen vaste klep. Is toch minder stevig als ze eruit willen springen.

Hoe lang is het rijden? Zou er zelf denk ik bij blijven...

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 19:03

het is kwartier 20 min rijden en jah wij kiezen nou eenmaal voor een zijltje(we hebben nieuwe trailer) en niemand heet een 1 paards die ik ken!

gr. amazingstar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:02

Die van mij heeft sedalin gekregen,twee streepjes.Ik had wel een vrachtwagen meegenomen .maar wij moesten ook een rit van 2 uur maken.maar door de sedalin was ze rustig op de vrachtwagen en ook toen ze er af kwam

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:19

Als je het zeiltje goed dicht maakt, moet het veulen wel flinke kapriolen uithalen om daar tussendoor te kunnen!
Lekker los in de trailer en de voorstang eruit, zodat de kleine er niet onderdoor kan. Of hooibalen voorin vastmaken zodat ze ook achter de voorstang blijft staan. Succes!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:33

En wat als je nou geen zeiltje heb aan de trailer.
Ben wel even benieuwd,....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:39

Als je geen zeiltje hebt kan je een veulenrekje kopen.
ZOnder rekje of zeiltje gaat het geheid mis!
die van mij wilde maar alte graag over de klep heen, we moesten snel maken dat we het zeiltje dicht deden.
Ik had m ook sedering gegeven, maar 2 streepjes waren toch wel een beetje veel. (was erg moe.)
Rustig rijden is mijn advies.
En als de voorstang er niet uit kan stapel dan een paar strobalen achter tegen de stang aan!
En zorg dat die stro balen goed vast zit.

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 23:57

Ik heb speciaal een trailer gehuurd met een dichte klep boven. Juist om te voorkomen dat het veulen het licht gaat opzoeken en alsnog door het zeiltje heen probeert te komen. Die paar euro's meer of minder maakt echt niet uit.

Verder inderdaad los zetten en laden zoals beschreven met twee mensen met de armen achter de kont de trailer in duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:12

Ik heb ongeveer een maand geleden mijn veulen opgehaald. We moesten 2 uur rijden en door omstandigheden (ik huurde een trailer) kreeg ik niet de anderhalf paards, maar de tweepaards. Ik heb alle stangen, schotten en dingen eruit gehaald, er heel veel stro en hooi in gelegd en hem er los ingezet. Zeiltje dichtgedaan. Vanaf het begin stond hij heel rustig, ze zijn zo druk met evenwichthouden, ze hebben niet eens tijd om te gaan klooien ofzo

We zijn onderweg een paar keer gestopt om te kijken hoe hij erbij stond en telkens was hij heel rustig. toen we aankwamen stond hij achterstevoren en wilde hij eerste de trailer niet eens uit

Ik had ook voor deze zekerheid tranquigel meegenomen, maar heb het niet gebruikt. Ik zou het ook niet doen als het niet echt nodig is. Succes!

gerben90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:41

ik zou hem ook los laten staan en het zeiltje goed dicht doen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:50

Mijn veulen heb ik vorige week gehaald. Hij was al een week gespeend, dat werkt veel makkelijker. Dan ALLES uit de trailer, alle stangen, touwen etc.
Veulen erin, zo nodig bij kop en kont pakken als het ware, trailer op, klep dicht, zeiltje dicht en heeel voorzichtig rijden.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:13

Wij hebben net gisteren ons veulen verhuisd, nog wel met mama. Zorg er in eerste instantie voor dat je een lekker bed van stro maakt, de balken uit de trailer (ook de voorste, daar kunnen ze onderdoor gaan) en gewoon los laten staan. halster af doen, kan hij/zij ook nergens aan vast blijven haken. Ik zou zelf geen verdovende middelen gaan geven als het niet nodig is. Wij hebben het veulen als volgt geladen. Voor de laadklep zetten, 1voetje erop zetten, wat lekkers ervoor en hij zet zo gewicht op het voetje en zet zo het andere voetje erop. Gewoon rustig laten kijken en snuffelen, niet gelijk erop tillen, laat het hem zelf doen, dat is een veel betere ervaring. met wat lekkers gewoon vooruit lokken, wat stro op de laadklep, zodra mijn veulen het stro zag stond hij er zo op, binnen 10 min. Lekkere lading hooi erbij in doen. En het zeiltje moet je gewoon vasttapen, ziet hij/zij ook geen streepjes licht.

Heel veel succes!

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:30

nou gister is ons veulen verkocht en die hebben we zo in de trailer gezet: het was een 2 paards trailer. schot er gewoon ingelaten. wel vast gezet want we waren anders bang dat ze onder de stang door kon en dan ben je helemaal ver van huis. en gewoon klep dicht maar dat zeiltje daar boven niet..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:10

Faxa, dan mag je je gelukkig prijzen dat dat veulen niet verongelukt is. Je hebt zowat alles gedaan wat je niet zou moeten doen....

De volgende keer zou ik het toch echt anders aanpakken!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:43

Mijn mening:

NIET DE MERRIE ER EERST BIJ IN EN DAARNA ER WEER UIT!!! Veroorzaakt alleen maar stress. Je kunt wel de merrie er even bij houden eerst aan de achterkant en dan bij het deurtje aan de voorkant.

Wij gaan er altijd zelf bij in en verbouwen niets aan de (2paards)trailer (telefoontje mee om eventueel de bestuurder te kunnen waarschuwen, mocht het toch niet goed gaan.)

Zeiltje dicht!!

Eventueel weidemaatje mee die goed is op de trailer en vreemd terrein (hebben wij gisteren nog gedaan en is erg goed bevallen!)

Op de trailer zetten door steeds wat druk op halstertouw en kont. Stapje gezet is even druk eraf en kriebelen en zo verder. Rust en kalmte zal je redden!!

Gisteren weer een veulen gezond afgeleverd op bovenstaande manier! En zo zijn we al vele malen met merrie en veulen en veulens alleen op pad geweest.

Succes!

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:00

Ik moet dus over een kleine maandje mij veulen van 4 maanden ophalen .Maar ik heb dus geen zeiltje of rek?? weet iemand waar ik dat kan kopen ... of is er ook een andere manier

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:15

Ik ben een van de weinige die dus ook de veulens vast zetten.
Heb ondanks dichte zeiltjes hier zoveel problemen mee gezien en gehad dat ik ze nu dus voortaan altijd vast zet.
Rustig rijden, leren dat ze vast staan en dan kan er weinig mis gaan.
Ophangen heb ik nog nooit van gehoord...
Wij hebben wel een dubbele boom voorin, kunnen dus niet onder de boom door voorin komen en hebben een 2 paards trailer.
We vervoeren ze wel vaak samen dus niet alleen.