Zadel kopen, advies?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Zadel kopen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:34

Hoi,

Ik wil misschien binnenkort een nieuw zadel gaan kopen, maar ik ben niet zo'n expert daarin, dus ik hoop dat jullie me een beetje advies kunnen geven

Ik heb dus een nogal slechte houding (voorover zitten, kapstokvoeten, niet stil kunnen zitten etc.) en daarom ben ik op zoek naar een zadel dat dat een beetje kan corrigeren (bestaat dat?). Ik zit te denken aan een dressuurzadel. Het liefst van een beetje soepel leer (misschien 2ehands?). Dus.. wat raden jullie me aan?
De prijsklasse maakt me trouwens niet zoveel uit.

En nog een vraagje.. Hoe zit dat precies met een zadelmaker? Komt die dan naar jou toe of moet jij naar hem toe? En gaat hij dan een zadel voor je op maat maken of verkoopt hij je een al bestaand zadel dat bij je past?

Ik heb nu een veelzijdigheidszadel van S&K en ik denk dat je wel kan raden dat ik het echt een vreselijk zadel vind

unamie

Re: Zadel kopen, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:50

KN passier Stubben zijn kwalitatief goede zadels
bij Zadelmaker van Triest in Meppel kun je ze op maat laten maken naar je paard
koop nooit een zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen
daar leer je niet goed in rijden en is erg slecht voor de rug van het paard

bij een ruitersportzaak moet je trouwens zowiezo eigenlijk nooit zijn
vraag maar eens of ze de boom breder kunnen maken of als een boom gebroken is of ze die kunnen vervangen
de meeste zullen meteen afhaken dus daar moet je dan zeker weten niet wezen
ze zullen je liever een nieuw (slechtpassend) zadel willen verkopen
ga dus nooit met zo iemand in zee

ik heb vandaag mijn KN zadel opgehaald bij van Triest
heb ik gekocht voor 700 euro via marktplaats (zadel is 10 jaar oud maar nog vrijwel nieuw) Van Triest heeft de boom op maat gemaakt en gezorgt dat mijn beugelriemen er onderdoor kunnen en de beugelophanging veranderd (die zitten volgens hem standaard te veel naar binnen gebogen bij KN)
ik was 120 euro kwijt...nu heb ik dus een nagenoeg nieuwe KN voor 820 euro
ik heb er al opgezeten en het zit heerlijk en ligt er heel mooi op
ben er erg blij mee

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:52

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 12:21

Hm.. Meppel is wel een beetje ver voor mij. Daar woont m'n oma En ik woon nogal aan de andere kant van Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:12

unamie schreef:
koop nooit een zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen
daar leer je niet goed in rijden en is erg slecht voor de rug van het paard

En waaruit blijkt dat dan?

johno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:41

Ben zelf nogal weg van Prestige,zit heerlijk en ik had ook altijd een beroerde zit, dat is sinds ik een prestige heb stukken verbeterd(zegt men )
En wat ik van de prestige een groot voordeel vind is dat het zadel op verschillende paarden past.
Ben zelf nl. nooit zo'n voorstander van een zadel aanpassen op een paard,vind persoonlijk dat een zadel op verschillende paarden moet passen,maar uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:48

ik ben helemaal weg van de hulsebos dressuurzadels. Deze zadelmaker komt ook aan huis. En heeft verschillende zadels van dat merk. Ik heb iemand op stal die heeft een hulsebos die haar zit corrigeert dus ze bestaan wel. Ik heb zelf ook een hulsebos zadel en ben er tervreden mee. Maar ik zou zeggen bel wat zadelmakers op en informeer daar eens. Google doet wonderen!!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:15

Ik zou gewoon naar de zadelmaker gaan en alvast op wat zadels gaan zitten, je voorkeur laten noteren en dan de zadelmaker met een busje zadels langs stal sturen om te passen. De keuze van een zadel is heel persoonlijk en het belangrijkste is dat het zadel goed op je paard past. Ik ben zelf een Passierfan.

"koop nooit een zadel met een diepe zit en dikke kniewrongen
daar leer je niet goed in rijden en is erg slecht voor de rug van het paard" Sorry Unamie maar hier heb ik nog NOOIT van gehoord

geeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:39

advies?.. het beste is natuurlijk een zadel op maat laten maken dan zit hij altijd goed, maar dat is ook erg duur! net wat hier boven gezegd word hulsebosch zadels die zijn erg goed en worden dus op maat gemaakt.

anders zou ik gewoon een goede (vraag eens in je omgeving) zadelmaker laten komen aan huis zodat je er ook op kan rijden. en dus voelen hoe het zit. hij kan je goed adviseren.
haal geen zadel op marktplaats als je er niet zoveel verstand van hebt!! het zou jammer zijn als die achteraf toch niet goed ligt!