ervaringen met biotine voeren gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

germie

ervaringen met biotine voeren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 19:20

Laatst had ik het er met iemand over. Werkt biotine?
Hoe veel en hoe lang voeren jullie het achter elkaar? Wordt de hoorn ook dikker, of groeit de hoef alleen maar sneller.
Kortom, wat zijn je ervaringen met biotine?

savath

Re: ervaringen met biotine voeren gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:25

ik heb vroeger biotine gegeven aan mijn paarden,maar als ik eerlijk moet zijn,kom je met biotine alleen niet veel verder.Mijn fok merrie had verschrikkelijke brokkelhoeven toen ik haar kocht,zo heb ik twee jaar met haar verder gesukkeld(ik gaf biotine).
Het bloedonderzoek wees ook niks uit van tekorten of teveel.
Ik heb toen hoofaid van mijten ontdekt,en gegeven.
het werkte fantastisch.we zijn nu drie jaar later,en ik geef het al twee jaar niet meer,maar ze heeft mooie voetjes die niet brokkelen,en ze draagt geen ijzers meer.
vriendin van me had hetzelfde voor,met hoofaid was het een half jaar later ook verholpen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:58

ik voer nu anderhalf jaar biotine, biotine plus van de paardendrogist om precies te zijn.

Ik kan er onderhand wel mee stoppen als de zak leeg is, want de hoeven zijn nu in perfecte conditie!

Ik ben het gaan voeren om de kwaliteit van het hoorn en de hoefgroei te bevorderen tijdens het proces van ijzers naar natuurlijk bekappen en dat is prima gelukt!

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:06

Wij geven onze Gwendolyn ook biotine, maar ik geloof niet dat we al veel verschil merken (je moet het schijnbaar een jaar de tijd geven). Wat is dat hoofaid voor spul en waar zou ik dat eventueel kunnen krijgen??

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 23:04

Mijn paard heeft in 2003 een tijdje last gehad van open plekjes in de hoef en bij de kroonrand (geen mok!).
Mijn hoefsmid adviseerde mij Biotine te gaan geven en het heeft heel goed geholpen, de hoeven herstelde prima.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:01

smurf schreef:
ik voer nu anderhalf jaar biotine, biotine plus van de paardendrogist om precies te zijn.

Ik kan er onderhand wel mee stoppen als de zak leeg is, want de hoeven zijn nu in perfecte conditie!

Ik ben het gaan voeren om de kwaliteit van het hoorn en de hoefgroei te bevorderen tijdens het proces van ijzers naar natuurlijk bekappen en dat is prima gelukt!

Ik koop het waar je paardenvoeders van mijten kan kopen.
je kan het ook via de ruitersportzaken krijgen.
en anders moet je http://www.mijten.be/_ln/paarden_hoefoptimal.php naar deze site gaan,er staat verder uitleg.
even mijn exuses,het produkt noemt hoefoptimal,niet hoef aid.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:14

Even nog een ander vraagje over biotine: bevordert het ook de groei van de huid en vacht?

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:32

Het paard van mijn moeder had slecht groeiende hoeven, de smid adviseerde haar om biotine bij te geven. Na een paar maanden biotine zag je echt al heel veel verschil! De hoeven waren een stuk harder gegroeid dan voorheen!
Het helpt natuurlijk alleen als het ook echt aan een gebrek aan biotine ligt, bijv. als je paard niet zo veel krachtvoer krijgt. Als het ligt aan te weinig weidegang, vieze stal , te weinig beweging enz. kun je botine geven tot je een ons weegt, dan helpt het natuurlijk niet.
Wij geven trouwens Biotine Plus van de Paardendrogist.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:36

Chivari schreef:
Even nog een ander vraagje over biotine: bevordert het ook de groei van de huid en vacht?

Ja, daar gebruiken wij het voor. Onze Nic heeft altijd zijn neusje open. Al toen we hem kochten en niks hielp. Zelfs na 1 maand zomervakantie was het niet weg.

Nu geven we hem biotine en na een aantal maanden komen er eindelijk wat haren op. Maar dan moet je het wel blijven voeren anders gaat het weer mis.

Fjordenmaniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:01

Mijn fjordje heeft (* had en klopt af) brokkelhoeven.
Biotine heb ik een aantal jaren gevoerd, zowel poeder als vloeibaar. Maar met beiden weinig resultaat gezien.
Ook manenvet werkte niet voor mijn paardje, wel helpt het goed nu om de hoeven iedere dag schoon te maken met een borstel met water en bij droge en warme dagen nog afte spuiten. Tevens heeft mijn huidige smid goed werk verricht met een ruimer liggend ijzer en hoog nagelen in de witte lijn.
Laatst bijgewerkt door Fjordenmaniak op 29-09-05 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:08

Ik heb het ruim een jaar gevoerd en het had toen echt goed geholpen.. Ben er daarna mee gestopt.
Maar nu ben ik op aanraden van mijn hoefsmid er weer mee begonnen ,want de hoeven waren weer niet om aan te zien..
Het klopt dat het lang duurt voordat je iets ziet aan de hoeven, maar dat is heel logisch..
De biotine begint te werken maar begint met werken bovenaan de hoef dus moeten er eerst een aantal keren bekappen of beslaan aan voorafgaan, omdat het hoorn dat groeit daar werkt de boitine pas bij..

Ehm weet niet of ik het nu zelf wel snap?

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:10

biotine heb ik ook altijd gevoerd, als je het blijft voeren, word idd de kwaliteit van de hoeven,huid en vacht stukken beter/mooier !

ik gaf altijd biotine plus van de paardendrogist.

ik vind zeker dat het werkt hoor maar je moet het wel consequent blijve voeren en er nooit mee stoppen..anders heeft het geen zin.

er zit trouwens ook in de meeste soorten bix al biotine verwerkt hoor.... maar sommige paarden hebben daar gewoon niet genoeg aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:11

ik heb mijn vroegere pony ook biotine gevoerd en ik weet dat het goed helpt om de hoeven sneller te laten groeien, maar het is bij elk paard anders, bij de een groeit het sneller dan de ander, mijn pony had ook dunne manen en gingen ook wat beter groeien, alleen haar voorpluk niet. gewoon eens proberen, maar wat erg belangrijk is; ALS JE WIL STOPPEN MOET JE ECHT afbouwen, NIET INEENS STOPPEN! succes!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:24

Mijn paard kreeg van het voorjaar ineens hele slechte hoeven.
Mijn hoefsmid adviseerde toen om vloeibare biotine te gaan voeren, omdat dat sneller in het bloed opgenomen wordt en dus sneller zijn werk doet.

Ik heb dat een paar maanden gegeven en je merkte al heel snel resultaat.
Omdat haar hoeven in het najaar toch altijd weer beter worden, ben ik er pas weer mee gestopt...

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:40

Mijn paard heeft ook steeds brokkelhoeven. hele stukken vliegen er soms af. ik geef nu op aanraden van de dierenarts en de hoefsmit vloeibare biotine. Dit schijnen paarden beter/makkelijker op te nemen dan in poedervorm.
Ik geef hem op dit moment keranbol. ik zie nu al een rand met betere hoef verschijnen.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:10

mijn paardje heeft nooit last gehad van brokkelhoeven en 2 maand geleden had ze ineens een brok uit haar hoef. ben dan ook biotine gaan bijgeven. nu ongeveer 3 maand en ik ben er wel tevreden over. haar hoefjes staan weer bijna helemaal mooi. ik geef nu de pot nog uit en dan ga ik stoppen en zien wat het wordt. brokkelen ze opnieuw af dan geef ik het terug bij