Keuringen voor vuilnisbakken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Keuringen voor vuilnisbakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 15:32

Hallo Allemaal,

Wie weet waar je met je pony/paard die geen stamboom heeft naar een keuring kan? ik hoorde dat deze keuringen wel bestaan.

Wie weet waar, wanneer en wie het organiseert?

Gr. Roxana

Anoniem

Re: Keuringen voor vuilnisbakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:07

nog nooit van gehoord eigenlijk, ik denk ook niet dat het veel zin heeft. mss kun je hier op bokt een vuilnisbakkenkeuring organiseren?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:14

Misschien zeg ik nu wel iets heel doms, maar goed, zo veel verstand heb ik dan ook niet van paarden
Ik dacht altijd dat het NRPS iets was voor paarden waarvan de afstamming niet bekend is.

ooh, ik zie net dat dit op de site staat:

Citaat:
Voor welke dieren:
Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed.

Het stamboek kent vier registers: het NPA voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het NRA voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen en waarvan de vader een goedgekeurde hengst is bij een EU-erkend stamboek; en het register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven.

De NPA en NRA registers hebben een veulenboek en een stamboek. Bij de geboorte komt een dier in het veulenboek. Op driejarige of oudere leeftijd kan het dier worden opgenomen in het stamboekregister, mits het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Het NRPS gaat bij registratie altijd uit van de hengst. Een veulen afstammend van een goedgekeurde hengst of een door NRPS erkende hengst wordt in principe altijd opgenomen in het veulenboek (mits aan de bloedvoering is voldaan) ongeacht de afstamming van de merrie. Dieren die afstammen van andere hengsten, komen in een A of B register.

Het register A is bedoeld voor dieren die afstammen van een goedgekeurde hengst van EU erkend stamboek. Indien deze dieren aan de bloedvoering en de kwaliteitseisen voldoen, kunnen ze op driejarige of oudere leeftijd in het stamboekregister worden opgenomen.
Het register B is voor nakomelingen van niet goedgekeurde hengsten of voor dieren met onbekende afstamming.

www.nrps.nl

Misschien kun je er iets mee.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:34

klinkt leuk. Ik ben met mijn hond wel een keer naar een rasloze honden dag geweest. was ook een keuring maar dan voor bastaardjes. Lijkt mij voor paarden ook erg leuk. Wij( de kruising eigenaren) zijn toch ook benieuwd hoe ons paardje is qua bouw, gangwerk enz. of gewoon qua orginaliteit. Mocht iemand iets weten of zoiets in de buurt organisreren dan denk ik dat er zeker genoeg interesse voor is.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:00

Ja ik denk dat het dus erg leuk is voor eigenaren van kruisingen die onbekend zijn. Het gaat er niet om dat het echt telt, maar dat je pony of paard serieus wordt beoordeeld. En dat er dan categorien komen. Wie weet zoiets??

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:04

Ik weet wel dat ze er zijn, maar waar en wanneer weet ik niet. Op de manege waar ik vroeger reed gingen ze er ook 1 x per jaar heen.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:05

Voor NRPS keuring moet je pony wel papieren hebben hoor Sjoert.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:12

liza van loon schreef:
Voor NRPS keuring moet je pony wel papieren hebben hoor Sjoert.

Kijk, weer wat geleerd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:38

In Stompetoren hebben ze ieder jaar een keuring waar alles door elkaar heen loopt. Ze hebben wel verschillende categorieen(wat precies weet ik niet meer) zodat niet de shetlanders tussen de arabiertjes lopen.
De veulens liepen wel allemaal door elkaar heen, dus ik was daar met een shetveulen die het op moest nemen tegen een KWPN veulen .

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:39

waar is dat ergens dan ?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:08

Vlak bij Alkmaar. Ik ben er een paar jaar geleden 1x geweest. Ik zou geen adres of telefoon nummer er meer van kunnen vinden.

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 13:25

Weet je toevallig waar je daarvoor kan inschrijven of hoe ik aan meer informatie hierover kan komen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:11

Wij hebben in Vianen (utr) altijd de paardenmarkt en daar zijn wel 10 rubrieken met keuringen waar je met allerlei paarden aan mee kan doen. Het is 12 oktober as al en er hoort ook nog een kermis en markt bij, altijd reuze gezellig en er zijn ook leuke prijzen mee te winnen.
Op de donderdag erna is hetzelfde in Ameide, dus 2 dagen na elkaar (niet zo handig van ze, maar goed...)
Als je daaraan mee wil doen of meer info wilt dan roep je maar.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:48

Anneke op bokt gaat ook volgens mij (bijna) ieder jaar naar Stompetoren, misschien kan je die PBen.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:04

bij ons is het 1 keer per jaar, gewoon categorie paarden en pony's van alle rassen dan, is niet heel officieel hoor maar ik ben dit jaar wel 1e geworden met mn pony bij de pony's en ook vanhet geheel!

Roxy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:03

Bonny4life: Waar is dat dan precies en hoe kan je er aan mee doen?

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:39

cissy schreef:
Wij hebben in Vianen (utr) altijd de paardenmarkt en daar zijn wel 10 rubrieken met keuringen waar je met allerlei paarden aan mee kan doen. Het is 12 oktober as al en er hoort ook nog een kermis en markt bij, altijd reuze gezellig en er zijn ook leuke prijzen mee te winnen.
Op de donderdag erna is hetzelfde in Ameide, dus 2 dagen na elkaar (niet zo handig van ze, maar goed...)
Als je daaraan mee wil doen of meer info wilt dan roep je maar.

Ja maar dat in Vianen is gewoon onder schooltijd :S
is mn ma het denk ik niet mee eens

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:05

Roxy20 schreef:
Bonny4life: Waar is dat dan precies en hoe kan je er aan mee doen?

in bunschoten spakenburg (utrecht) het is niet heel officieel maar wel leuk, meestal doen er alleen mensen met hun paarden uit ons dorp mee maar hoe meer animo hoe leuker alleen moet je op tijd inschrijven, een jury loopt dan rond en beoordeeld (het is best spannend want je weet niet wie de jury is) dan moet je nog een keer langs publiek en dan is de uitslag (duurt wel lang allemaal hoor, mn pony werd heel ongeduldig) maar ik heb nu wel een beker en wisselbeker en medaille en ik kreeg een bon van 100 euro in een (saaie)haha kleding winkel.

Leoni_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:09

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:17

In ameide is er ook zo'n keuring

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:44

is er niet zo'n soort keruing of rasloze paarden dag in zuid holland??
Of zit er misschien een grote stalhouder op bokt die het leuk vind om zoiets te organiseren??