Paarden die niet zonder elkaar kunnen..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Volkoren

Paarden die niet zonder elkaar kunnen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 13:54

verhaal; Je hebt 2 paarden, wat op zich erg leuk is natuurlijk. Het nadeel is dat deze 2 enorm aan elkaar gehecht zijn. Zodra ze apart zijn wordt er gegilt, gerend en desnoods de staldeur eruit getrapt.

Als je 1 van de 2 uit het land heb gehaald, en deze hoort de ander, valt er ook niks meer mee te beginnen.

Wat doe je hieraan?? zou een shet (oid) erbij op stal/in het land werken??

Ididit

Re: Paarden die niet zonder elkaar kunnen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:45

Ik zou zeggen, doe het als moeder en veulen. Voorzichtig opbouwen. Steeds iets langer wegblijven.

Als je met 1 bezig bent en de ander blijft alleen achter, dan heb je kans dat het niet gaat om het gehecht zijn aan elkaar, maar het kan dan ook angst zijn om alleen te blijven. In dat geval zou een maatje (shetje o.i.d) idd waarschijnlijk het beste helpen.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 14:52

Hier hetzelfde met twee shetjes. Als de een weg is, is er paniek bij de ander. Maar door toch door te zetten en langzaam op te bouwen, is het een stuk beter geworden. Nu hinniken ze alleen nog.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 15:32

Ik denk dat ik er een Shet bij zou kopen als ik jou was

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:06

dit probleem heb ik ook erg lang gehad... wij hadden dat met mijn E-pony, en mijn zus haar E-pony. Vooral die van mijn zus werd helemaal gek als die van mij weg ging. Andersom ook, maar iets minder. Je kon er niets mee beginnen. Uiteindelijk hebben wij die van mijn zus verkocht, bleek een klophengst te zijn... Maar nu we thuis de paarden hebben staan, heeft mijn zus er een merrie bij gekocht. Ook deze twee plakten verschrikkelijk aan elkaar. Omdat ik wedstrijden rij, en dus regelmatig met maar 1-tje weg moet, hebben we een shet en een welsh gekocht. De merrie van mijn zus staat dus niet meer alleen, en als je gewoon vaak met 1 van de 2 weg gaat, wennen ze er van zelf aan. Ze weten dan vrij snel dat de ander atlijd weer terug komt. Onze bak is een eindje van de wei vandaan, en je kunt ze als je in de bak staat niet in de wei zien. Ook dit ging in het begin als een ramp, maar nu gaat het echt heeel veel beter... Helemaal geen problemen meer..

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:20

ik heb het met mijn 2span als ik op wedstrijd ben.
dan hoef ik toch niet te enkelspannen dus is er geen probleem.
thuis gaat het prima als ik er 1 meeneem, het is wel van he waar gaat mijn maat heen maar verder geen problemen. ze staan trouwens met meerdere op de wei.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:28

Dat hebben Mariska en Nike ook
Mariska word dan helemaal wild en gaat hinniken/rennen enz. Dat stopt vanzelf wel...soms duurt het wat langer dan de andere keer mja,
Nike hinnikt dan ook vaker maar is wel een stuk rustiger dan mariska..ze stapt dan hard op en neer in de wei maar gaat niet zomaar rennen

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 02:53

Het zou handig zijn als je een shet zou kunnen lenen, zodat je eerst kunt zien of het werkt...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 03:04

Nou bij ons kan Olly niet zonder Omber maar Omber wel zonder Olly.
Als ik omber naar binnen doe en laat Olly staan springt ze over het draad!
Als ik omber naar buiten doe en Olly laat ik binnen staat ze te schreeuwen en steigeren, bokken op stal. zelfs brokjes ziet ze dan niet meer staan!

Shet heb ik ook aan gedacht, maar mijn paard slaat shetjes verrot.
Dus dat vind ik zielig, kan ik niet maken tegen over z'n klein ding.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:59

Ik heb dit dus ook bij mijn mini's en zijn weidemaatje.
Nu moet ik zeggen dat die van mij wel wat rustiger is als ik die andere weghaal. Hij sprint wel door de wei en hinnikt, maar hij word niet echt gek..

Die andere begint echt als een idioot te piepen en kijkt waar hij uit kan breken. Laatst hing hij toen ik terug kwam ergens in de omheining.

Ik ga er niet NOG 1 bijnemen. Haha, dan loopt het uit de hand.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:08

Mijn verzorgpony's Dougie en Pricilia waren ook erg gehect aan elkaar, als Pricilia het land uit ging voor een buitenritje of wat dan ook, dan sprong Dougie over het hek!! *waar ik overigens heel bang voor was dat ie het niet zou halen* Dus liet ik pricil altijd maar in de wei. Mijn vriendin reed altijd op Dougie, en dat ging eigenlijk supper goed! We reden dan lekker samen enz. Maar op een dag zijn Pricilia en Dougie ontsnapt en is Dougie geschept door een auto, zijn been was zo erg verwondt.. dat ie moest worden ingeslapen In het begin was Pricilia rusteloos.. en ze werd steeds verdrietiger.. en op een gegeven moment (toen was het al 7 maanden geleden dat Dougie was ingeslapen) wou Pricil niet meer eten, en een week lang heeft ze dat volgehouden(zo'n ouwe pony!) en is ze in haar slaap gestorven..

Ik weet niet of ze allebei een aparte stal hebben? *volgens mij niet als ik je verhaal hoor* Maar ik zou er dan een aparte stal naast maken, zodat ze elkaar kunnen snuffelen enz. En ook in de wei, door 2 delen en ieders een apart stuk.. zodat nog elkaar kunnen zien, snuffelen enz. maar ze kunnen niet echt met elkaar spelen.. (ja wel, wedstrijdje doen wie het snelste is) Ik denk dat het dan geen problemen geeft..

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:10

ik zit/zat ook met dat probleem ja. ik ben het gewoon langzaam gaan opbouwen eerst paar minuten weg en telkens wat langer en ze staan nu ook vaak apart op de wei het zijn 3 weiden en ze staan dan apart helpt ook goed. ze willen nog weleens hinneken maar het gaat eigenlijk al een heel stuk beter:D veel succes Kimmy

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:46

Ik heb dit ook met mijn paard en een shet erbij. Niet zo extreem dat ze de stal aan gort trappen, maar ik moet de bovendeur in de stal van de shet echt wel dichtdoen, anders zou hij er zo uit klimmen.
Maar ik doe het dus wel gewoon.

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:56

Mijn E-pony heeft het ook, zodra mijn zus haar pony weg gaat wordt hij opstandig in zijn box gaat hij soms stijgeren en natuurlijk gillen..
Maar als ik alleen rij heeft hij het niet te proberen om gek te doen hij is namelijk wel goed opgevoed, en als ik alleen op wedstrijd ga dan is er ook niets aan de hand gaat misschien wel even hinninken.
Toen ik hem net had was het veel erger..
Nu als ik bijv. alleen rij dan gaat alles goed eerst meestal niet.
Je moet gewoon oefenen gewoon steeds iets langer weg blijven volgens mij komt het dan wel goed.
Nou ja sucses er mee..