Koehakkig veulen, kopen of niet? [veulen]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

simonezorro

Koehakkig veulen, kopen of niet? [veulen]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 11:23

Ik heb een vraag
Wat zouden jullie doen ik ben vandaag wezen kijken naar een 4 maanden oud veulen.Opzich een leuk diertje zonder papieren .Maar nou kwam ze uit de stal en het viel me gelijk op ,haar achterbenen staan in de stand van koehakkig .Zou dat nog goed komen .Ze is 4 maanden.En wat voor problemen zouden dat kunnen geven enz.Zouden jullie zo veulen kopen...
Laatst bijgewerkt door Sjoert op 28-09-05 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast

simonezorro

Re: Koehakkig veulen, kopen of niet? [veulen]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 12:07

Tja beetje onduidelijke titel.bedankt!!

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:10

die van mij had franse beenstand en was een beetje koehakig,maar da hoeft absoluut geen probleem te zijn hoor,kocht die van mij ook als veulen en tot de verkoop 6 jaar later geen last mee gehad

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:27

citaat uit paardenbenen van E. Offereins. Dit citaat gaat overigens over volwassen paarden:
Citaat: "Koehakkigheid." "dit is te vergelijken met X-benigheid. Men zegt in dit geval ook wel dat het paard nauw in de hakken staat. Deze afwijking is minder bezwaarlijk dan wijd in de hielen staan, omdat de gang krachtiger is en minder afwijkend is. Koehakkogheid komt veel voor en is, indien in geringe mate aanwezig, niet erg bezwaarlijk." Einde citaat

Over koehakkigheid bij veulens schrijft hij dat het met goed en regelmatig bekappen en aangepast beslag vaak te verhelpen is. Bij zwaardere gevallen is chirurgisch ingrijpen noodzakelijk. Meestal is alleen regelmatig bekappen bij veulens niet voldoend.

Ik zou zeggen als je de beenstand nu al opvalt cq. tegenstaat waarom zou dan het veulen aanschaffen? Heeft het veulen inderdaad speciaal beslag ed dergelijke nodig dan is dat ook al weer een aanzienlijke extra kosten post. Bij mijn smid beginnen de prijzen van ortopedisch beslag vanaf een kleine € 100,- afhankelijk van wat hij doet.
succes ermee.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:45

Ik zou er in ieder geval nooit aan beginnen!
Verkeerde standen, kunnen best veel problemen opleveren.
Als je er echt de sport mee in wilt, zou ik zeggen: lekker laten staan!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 13:48

tja, weet je er staan zoveel leuke goedkope veulens met goede beenstand.
Ik zou verder kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:20

Nergens om, maar ik zie haast nooit een paard wat helemaal recht staat. Wie er 1 heeft mag een foto plaatsen. En dan idd met vraagprijs want een perfect veulen zal wel duur zijn.

Mijn merrie van 19 staat ook koehakkig, heeft in de sport gelopen op z niveau en ik rijd haar nu nog recreatief. Ze is nooit kreupel. Haar 2 veulens staan ook licht koehakkig, ik haal er gewoon geregeld de hoefsmid bij maar vind het geen groot probleem, omdat ze wel correct bewegen.
Ik zou als je haar kopen wilt een veearts haar klinisch laten keuren, dit is niet zo duur, ongeveer 75 euro. Hij kan dan voor je kijken of het een lichte vorm betreft en of het veulen er wel goed mee beweegt.

luuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:24

Ik zou m niet kopen. Er zijn tegenwoordig zo veel veulens te koop, waarom zou je er dan een kopen met nu aleen afwijkende beenstand. Er zijn er ook genoeg zonder afwijkende beenstanden of in mindere maten. En die veulens zijn echt niet zo duur.

romygic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:31

Ik denk als het veulen niet heel erg strijkt dat het dan allemaal wel mee valt en zou hem dan wel kopen. Staan idd weinig recht op de benen en met bekappen kan je er nog best wat aan doen. Zou het veulen gewoon een paar keer bij je vandaan laten lopen en er dan dus achter gaan staan dan kan je zelf wel kijken of het extra slijtage is van de spieren en pezen. Als het heel erg is zal ik hem wel laten staan.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:06

Mijn veulen was ook heeel licht koehakkig toen ik haar kocht. Ondertussen is dit al goed verholpen door de hoefsmid. Dus als je er maar bijtijds bij bent, is het zeker op te lossen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:44

[***] schreef:
Nergens om, maar ik zie haast nooit een paard wat helemaal recht staat. Wie er 1 heeft mag een foto plaatsen. En dan idd met vraagprijs want een perfect veulen zal wel duur zijn.

Mijn merrie van 19 staat ook koehakkig, heeft in de sport gelopen op z niveau en ik rijd haar nu nog recreatief. Ze is nooit kreupel. Haar 2 veulens staan ook licht koehakkig, ik haal er gewoon geregeld de hoefsmid bij maar vind het geen groot probleem, omdat ze wel correct bewegen.
Ik zou als je haar kopen wilt een veearts haar klinisch laten keuren, dit is niet zo duur, ongeveer 75 euro. Hij kan dan voor je kijken of het een lichte vorm betreft en of het veulen er wel goed mee beweegt.

Ik had vorig jaar een veulen met een super correct beenstand.
Geen kip die wat kon vinden aan zijn benen
Ik heb helaas geen foto's waar beenstand op te zien is.
Maar goed er kan nog zoveel in die 3 jaar gebeuren...
Ik weet zeker dat het veulen van dit jaar helemaal goed komt.
Hij blijft van mij en zal regelmatig bekapt worden.
Maar ja ik weet niet wat de mensen van het vorige veulen doen.

BTW de moeder heeft ook een redelijk correcte stand.
Klein beetje platvoeten en niet echt harde benen.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:22

Stacey schreef:
Mijn veulen was ook heeel licht koehakkig toen ik haar kocht. Ondertussen is dit al goed verholpen door de hoefsmid. Dus als je er maar bijtijds bij bent, is het zeker op te lossen.

Bij mijn veulen ook,dus het is te verhelpen.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:44

Ik kan niet helemaal oordelen over de ernst van de koehakkigheid, maar een goede smid is GOUD waard en kan echt heel veel corrigeren in de eerste 2 a 3 jaar (daarna is het pech hebben, want gaan verdere ingrijpende correcties de benen in het geheel te zwaar belasten). Heb je een goede smid, neem die dan mee als je heel serieus verliefd bent geworden op dit veulen. Het hoeft namelijk helemaal geen probleem te zijn en er is heel veel te corrigeren!!! MAARRRR zorg wel voor een goede smid!!! (en heb je die, wees er dan heeeeel zuinig op!!!)

Succes met je keuze!!!!

simonezorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 20:49

tja moeilijk
Ik heb toch besloten om verder te kijken .er zijn vast nog andere leuke veulentjes .Idd een hoefsmid kan dat wel verbeteren.Maar ik denk niet zo veel dat die toch wat meer rechter staat.Het is best erg .De meeste paarden staan iets verkeerd.Maar bij deze viel het gewoon erg op..En stond niet een klein beetje zo.Maar meer dan anders...

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:59

Als het een ernstige afwijkende beenstand is zou ik het ook niet doen. Verstandige beslissing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:00

Dan heb je denk ik een verstandige beslissing gemaakt!

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 12:36

Mijn pony is ook koehakkig is niks mis mee nog nooit kreupel!
de dierenarts zei dat het gewoon een schoonheidsfoutje is!
en dat mn pony keihard beenwerk hard dus niks mee !!
de hoefsmid kan het oplossen door de ene kant wat meer (op) te vijlen!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:03

[***] schreef:

mijn veulen van dit jaar super eerlijke foto want hij staat zonder dat hij neergezet is.
Afbeelding

maar duur??? nee hoor 800 euro. al heeft dat als reden dat hij half quarter half nrps is, en dus geen papieren heeft.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:05

Maar ik kan op die foto echt niet zien of hij recht op de benen staat hoor.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:20

het ging om koehakkig. maare ja hij staat recht op zn benen. wil je nog een van de zijkant??

AllejandroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:24

Stacey schreef:

same here