Tom van den brink vs. Van Tries jr >> Zadelmaker?????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tom van den brink vs. Van Tries jr >> Zadelmaker?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 07:47

Hallo,

Vorige week ben ik met mijn zadel naar tom van de brink geweest, voorheen ging ik altijd naar van Tries junior in Meppel, maar ik kreeg te horen dat hij hem te hard op had gevuld. Ook vond ik het vervelend van dat van triest zich nooit aan de afspraken hield, dus wou ik nu eens bij tom van den brink kijken. Ten eerste vond ik het al super dat hij een antwoordappartaa op zijn telefoon had, weet je tenminste ook wanneer je kan bellen.

Maar goed, nu kreeg ik me zadel terug en hij idd veeeel zachter opgevuld, gister gereden en ik had het idee dat ik veel meer in me paard zat ipv erop, dus das positief.

Nu is mijn vraag eigenlijk wat is beter?? Lijkt me dat een hard opgevuld zadel een minder breed steunvlak heeft, maar een zacht zadel vervormt dat niet veel makkelijker??
Bij van Triest moest ik na 20 uur rijden altijd weer terug komen en dan werd ie nog eens nagekeken, maar dat hoefde bij tom ook niet...

esther82

Re: Tom van den brink vs. Van Tries jr >> Zadelmaker??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:27

Ik heb zelf een goede ervaring met Tom van den Brink. Hij heeft mijn zadel inmiddels kompleet verbouwd, maar het resultaat mag er wezen.
Kompleet verbouwd klinkt wel een beetje overdreven... Hij heeft de boom verbreed en de kussens opnieuw gevuld. Het is echt heel erg netjes gedaan, je ziet er iets van. Ik had het met een week of twee weer terug.

Wel ben ik met paard en al naar hem toegegaan om de boommaat op te meten. Dat was ruim 3 uur heen met de trailer, en dan moet je natuurlijk ook weer terug. (goede zadelmakers zijn schaars waar ik vandaan kom) Maar het is het wel allemaal waard geweest.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:12

Waar komt hij vandaan ed?
Heeft hij een eigen website?
Ik heb Kootstra in Groningen als zadelmaker.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:47

Ik ben heel benieuwd wie een vriendin van mij heeft....
Misschien weten jullie het, een vrij jonge jongen uit Meppel met Belgische trekpaarden... zij is reuze tevreden en hij komt zelfs naar Amsterdam om zadels op te meten, natuurlijk moet je daar wel voor betalen maar is altijd goedkoper en minder werk dan helemaal naar Meppel te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 12:48

Dat vraag ik allemaal niet mensen...(laatste 2 dan)

Ik wil graag weten wat beter is, hard of zacht opvullen.... En wat de verschillende ervaringen met deze 2 zadelmakers zijn.

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:34

Sydney2005 schreef:
Ik wil graag weten wat beter is, hard of zacht opvullen.... En wat de verschillende ervaringen met deze 2 zadelmakers zijn.

Ik heb zelf ook mijn zadel in onderhoud bij Tom vd Brink. Vind hem een stuk prettiger dan Van Triest. Hij kan ook aan de hand van het zadel zien waar de problemen tijdens het rijden zitten. Kon bij een stalgenootje zo de vinger op de zere plekken leggen.... Van Triest laat anderen langskomen omdat hij zelf geen rijbewijs heeft (hij komt zelf alleen als je hem ophaalt en terugbrengt) die laat hij het paard 'opmeten' en dan past hij het zadel aan. Vd Brink komt zelf langs en meet alles zelf na.
Mijn zadel is ook richting de zachte kant opgevuld. Heb het idee dat het beter aansluit dan als de vulling erg hard is maar welke van de 2 manieren nu beter of verantwoorder is durf ik niet te zeggen....

(even offtopic maar die jongeman met Belgische trekpaarden is Tom vd Brink, deze staan in de weide voor zijn huis.)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 16:54

Ik denk dat zacht fijner is voor de paardenrug! M'n vriendin moest juist met een bontje onder t zadel gaan rijden omdat haar kussens te hard zijn voor haar paardje. Op advies van een DA.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 17:13

Rene Koning van Equinefit is ook goed

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:03

ik zelf vul zadels ook niet hard daar dit m.i. niet ten goede komt aan de pasvorm en de beweging van de spieren. EEn spier die spant bolt op en drukt in het kussen, als dat kan uiteraard. Bij een te hard of te vol gevuld zadel zal deze spierwerking teniet worden gedaan daar de spieren pijn gaan doen. wat je vaak ziet is dat een zadel voor al voor te vol word uitgevuld waardoor spiermassa verdwijnt en er een soort gat valt. Mijn paard heeft een hoge schoft hoor ik dan maar uit zijn rug profiel blijkt dat maar zelden. Meestal ontbreken de spieren op de schoft....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:08

Maar ik mag dus niet vragen waar hij vandaan komt?
Misschien heb ik zelf wel interesse om een zadelmaker achter de hand te hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 20:59

Hij komt uit Nijeveen en van triets uit meppel.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:15

Ik ga naar Hollandsche Veld met mijn zadel en hij zegt dat het zadel niet te hard opgevuld mag zijn omdat de zadelkussens ook als "schokbreker"werken. Het komt op mij wel logisch over.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:16

ton is echt superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
hij heeft mijn zadel toen echt perfect pas gemaakt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:29

een zadel moet niet keihard gevuld worden (is zeer onprettig voor je paard)
maar te zacht opgevuld zadel is ook onprettig omdat het kunstof/ijzeren binnenwerk van het zadel er doorheen komt

dus niet te hard en niet te zacht
opvullen is gewoon heel moeilijk en daar moet je heel veel ervaring voor hebben

tom v/d brink is een leerling van vanTriest geweest
hij zal best een zadel goed kunnen aanmeten
maar als ik moet kiezen heb ik liever de Meester dan de leerling

dressuurles heb je toch ook liever van Anky zelf... als van een leerling van anky

toevallig ben ik vandaag nog bij van triest geweest ben de hele dag op pad geweest met 2 paarden (ik kom uit Noordwijkerhout)... maar ik heb dat er voor over
onze zadels liggen perfect en dat zie je aan de rug van onze paarden

voor mij staat van Triest op eenzame hoogte
ik zal niet zo snel meer naar een andere zadelmaker gaan

maar Ton zal zeker weten beter zijn dan de meeste zadelmakers

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:11

dressuurles heb je toch ook liever van Anky zelf dan van een leerling van anky ....
Edward gal heeft ook les (gehad) van Anky en die doet het toch ook niet slecht...
Een goede vaardige leerling kan makkelijk de oude meester overtreffen. Hij heeft tenslotte de jarenlange ervaring van de meester in veel kortere tijd zich eigen kunnen maken!
Tom is zeer kundig!

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 10:59

Ik ga na lezen van dit topic ook eens een afspraak maken met Tom v/d Brink, ook omdat ik nu dus weet dat hij degene is die bij een kennis op stal alle zadels passend heeft gemaakt en hij kan wonderen verichten (zelf gezien aan de lastige merrie van mijn vriendin).

Iemand enig idee wat zo iets kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:43

unamie schreef:
een zadel moet niet keihard gevuld worden (is zeer onprettig voor je paard)
maar te zacht opgevuld zadel is ook onprettig omdat het kunstof/ijzeren binnenwerk van het zadel er doorheen komt

dus niet te hard en niet te zacht
opvullen is gewoon heel moeilijk en daar moet je heel veel ervaring voor hebben

tom v/d brink is een leerling van vanTriest geweest
hij zal best een zadel goed kunnen aanmeten
maar als ik moet kiezen heb ik liever de Meester dan de leerling

voor mij staat van Triest op eenzame hoogte
ik zal niet zo snel meer naar een andere zadelmaker gaan

Daarom zette ik er juist dat Junior en Senior neer... Van Triest junior (die er nu dus zit!) is ook een leerling van zijn vader (senior) en Tom van den brink heeft het ook geleerd van van triest Senior. Wat dat betreft zijn ze bij mij gelijk...

En van Triest staat echt niet meer op die eenzame hoogte als dat zijn vader altijd stond. Alleen al het feit dat hij afspraken niet nakomt vind ik al heeel irritant. Verder heeft ie er nu ook een leerling rondlopen en die doet het werk, van triest controleert het niet eens... Laatste x kon ik na 2 dagen terug omdat het stiksel losliet wat die leerling in de haast nog vast moest maken toen ik er op zat te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 15:44

naiade schreef:
Ik ga na lezen van dit topic ook eens een afspraak maken met Tom v/d Brink, ook omdat ik nu dus weet dat hij degene is die bij een kennis op stal alle zadels passend heeft gemaakt en hij kan wonderen verichten (zelf gezien aan de lastige merrie van mijn vriendin).

Iemand enig idee wat zo iets kost?

Alleen opvullen koste mij 95 euro.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:48

Ik ga liever naar van Triest dan naar Tom van den brink. Toen mijn pony nog last van zijn rug had moest het zadel heel breed gemaakt worden van de fysio en ik ben dus eerst naar Tom geweest en hij had hem wel breden gemaakt maar niet breed genoeg en hij zei dat het niet breder moest en niet kon. Toen zei mijn fysio dat het nog niet breed genoeg was, en het zadel lag ook nog niet goed met rijden. Toen zijn we naar Van Triest gegaan en die heeft hem nog breder gemaakt en vondt zelf ook dat dat beter was. Ik ben nu nog steeds bij Van Triest en heb daar ook mijn nieuwe dressuurzadel weg.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 16:50

CarolineP schreef:
Ik ga naar Hollandsche Veld met mijn zadel en hij zegt dat het zadel niet te hard opgevuld mag zijn omdat de zadelkussens ook als "schokbreker"werken. Het komt op mij wel logisch over.

Ik hoop niet dat dit bij de vlietstede is?
Deze zadelmaker heeft dus mijn pony zijn hele rug verknald door het zadel veel te smal aan te meten en zo zijn al zijn rugspieren weggedrukt.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:12

happyjoyce schreef:
CarolineP schreef:

Ik hoop niet dat dit bij de vlietstede is?
Deze zadelmaker heeft dus mijn pony zijn hele rug verknald door het zadel veel te smal aan te meten en zo zijn al zijn rugspieren weggedrukt.

Idd is niets die vent. Ik ga misschien wel heen om een zadel in te ruilen maar dan laat ik hem aanmeten door Tom v/d Brink.

On-topic:
Mij lijkt zacht ook beter. Tegenwoordig heb je toch ook zadels op lucht, die lijken me ook wel lekker voor het paard.

Fleur1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:23

Ik heb ook zeer goede ervaringen met Tom van de Brink. Ik vind het in de eerste plaats al fijn dat hij aan huis komt om het paard te bekijken en in de tweede plaats levert hij gewoon hardstikke goed werk af. Ik ben zeer tevreden. Ben ook wel eens bij Van Triest geweest maar die had eigenlijk nooit tijd voor mij.

Naiade: jij bedoelt idd ook Tom van de Brink, die heeft allemaal belgen nl en Nijeveen ligt vlakbij Meppel.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 20:03

Sjeetje Tom heeft bijna een heel topic over zichzelf (hij zou het eens moeten weten).

Maar hier zijn we ook erg tevreden met Tom vd Brink als zadelmaker. Bijna iedereen op stal heeft ook zadels van hem of door hem aangepast, bekeken of wat dan ook.
Daarnaast vind ik dat er best met hem te praten is over wat je precies wil en indien nodig geeft hij ook wel uitleg.

Tom vd Brink is inderdaad die in Nijeveen met belgen en een paar KWPN'ers....heb blauwe maandag keer paar Belgen van hem en zn vader gereden samen met Blondie11 hier....vriendelijke mensen!!