vervelend,ondeugend of onbetrouwbaar??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unfearlover

vervelend,ondeugend of onbetrouwbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 07:21

ik heb een hele leive pony doet geen vlieg kwaad. (nou ja hij mept ze wel dood met ze'n staart maar ja leren ze van )

maar nu is het probleem als ik hem aan de hand heb en hij moet bijv de wasplaats op of in de trailer doet hij zijn hoofd naar benden en smeert ie hem maar hij vind de wasplaats niet eng want hij stond er eerder ook op en de trailer ook. maar nu heeft hij dat nieuwe struckje en nu doet hij het niet meer. ik vind dit echt heel verveldn hij loopt ook gewoon zijn stal uit en dat gaat hij het erf op deed die eerder ook niet. ik haal hem ook niet meer uit de stal als ik geen hengsten bij me heb. ja alleen om op te zadelen voor me stal. weet hier iets tegen??

kan iemand mij alsjeblieft helpen? alvast bedankt.

plutolover

Re: vervelend,ondeugend of onbetrouwbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:31

ik kan je niet echt helpen.Maar ik hebwel een tip over de wasplaats.

Miss moet je als je een keer als het lukt hem daar vast te zetten.Dat je hem alleen poets.En niet gaat wassen. Mijn paard denkt steeds als hij daar moet staan dat hij gewassen moet worden.En toen heb ik besloten om hem daar als het lekker weer is te poetsen.Zodat hij niet steeds denkt ik wordt gewassen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 08:36

Ik denk dat je pony gewoon misbruik maakt van de situatie
Naar mijn idee heeft dat niets met onbetrouwbaar te maken.
Paarden zijn slim en als een trucje werkt dan hebben ze dat snel door.
Ik denk dat je er goed aan doet om heel consequent met je pony om te gaan. Niet alleen met dit 'trucje' maar altijd. Anders is het morgen weer een ander trucje.
Er is vast wel iemand te vinden die je daarbij kan helpen en aan kan geven wanneer je hem moet corrigeren.
Hulp is belangrijk, zeker als je zelf nog niet weet hoe je die grenzen aan moet geven en waar die grens ligt.
Met corrigeren bedoel ik overigens niet dat je je pony op een hardhandige manier aan moet pakken, meestal is dat helemaal niet nodig.
Als je zelf consequent bent (belonen als hij iets goed doet, corrigeren als iets niet naar je zin is) dan zul je op den duur een veel fijnere pony krijgen.
Je hebt er zeker in het begin veel energie en geduld voor nodig, maar als je pony eenmaal weet wat wel en niet mag, zal het steeds minder nodig zijn om hem te corrigeren.
Het begint al met kleine dingetjes: weten dat hij stil moet staan tijdens het poetsen, netjes aan de hand meelopen, stilstaan bij het opstijgen etc.
En dan is het vooral belangrijk om heel duidelijk te zijn: nee is nee, ho is ho. Er is geen tussenweg ("laat hem maar voor een keertje") want dan kun je weer overnieuw beginnen.

Eigenlijk werkt het precies hetzelfde als bij kleine kinderen.
Als ze eenmaal weten wat de regels zijn en ook weten dat het geen zin heeft om daarover in discussie te gaan, heb je er veel minder moeite mee dan met kinderen waarvoor telkens andere regels gelden.
Dan blijf je het "ja maar....... pleasssssse"-gedoe houden omdat ze weten dat er met doordrammen misschien nog wel iets te bereiken valt.
Consequent zijn dus en dat ook volhouden, ongeacht je eigen humeur

Veel succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 11:21

klinkt als een typische lucky!
die heeft die kuren ook nog weleens..Goed in de gaten houden, zorgen dat hij zijn aandacht bij jou houdt..n rent hij ervandoor,probeer een stukje mee te rennen en in een keer om te draaien. Lukte bij luck ook goed..

succes

unfearlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 14:50

bedankt! ik zal zeker wat consuqenter worden, want meestal neemt hij me ook in de mailing ik heb hem nu bijna 2 jaar. maar eerst was het npg eger.

bedankt!