Studie combineren met een paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

studentje1

Studie combineren met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 14:08

Momenteel overweeg ik om na 9 jaar rijden en verzorgen van diverse paarden eindelijk mijn eigen paard aan te schaffen. Nou baart het toekomstperspectief mij enige zorgen, aangezien ik over 2 jaar ga studeren. Momenteel zit ik 5VWO en ben ik van plan na mijn eindexamen in Leiden te gaan studeren. Zijn er meerdere mensen die het hebben van een eigen paard combineren met hun studie? En is er dan ook toevallig iemand die een (goedkope) stalling omgeving Leiden weet waar meerdere studenten hun paard stallen?

Urielle

Re: Studie combineren met een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:10

er is pas een topic over geweest en dat wees uit dat het echt heel wisselend was welke studie je deed, hoe gemakkelijk je de studie oppikte, of je nog bij moest werken en wat je behalve school en paarden erbij wilde gaan doen of studie+paarden te combineren is.
Misschien is het verstandiger om eerst te bekijken of je de studie aankunt en daarna je paard te kopen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:14

Ik ben nu 20, en studeer voor het tweede jaar aan de universiteit. Ik heb toen ik in de 6e zat mijn eerste pony's gekocht, dat waren Shetlanders. En sinds 8 maanden heb ik een Haf.

Het is altijd goed te combineren geweest, zolang je maar goed plant. Mijn studie gaat niet helemaal zoals zou moeten, maar dat ligt totaal niet aan Indy.

Ik ga volgende week naar een andere stal, en daar wordt alles gedaan (denk aan uitmesten, voeren, binnen/buiten zetten, wormenkuur, entingen). Dat scheelt ook al een heleboel tijd.

Verder moet je wel wat inleveren, er gaat nou eenmaal een hoop tijd en geld in een eigen paard zitten. Maar als je er goed over nadenkt komt het allemaal in orde hoor.

Als je vragen hebt pb maar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:49

Ik studeer ook, heb 2 paarden aan huis staan en heb dus ook het huishouden. Het is voor mij goed te combineren, maar ik raad je wel aan om eerst te kijken hoeveel tijd je met je studie bezig bent voordat je een paard koopt. Of... lease een paard, eventueel met koopoptie. Dan kun je er eventueel weer mee stoppen als je er geen tijd voor hebt.

Of je moet het goed vinden om een verzorgster te nemen voor je paard, zodat je zeker weet dat je paard nooit iets te kort zal hebben.

Voor mij is het goed te doen omdat de paarden hier bij mij thuis staan (ik woon samen). Ik zou er niet de tijd voor hebben om iedere dag naar een pensionstalling te rijden, of hij zou wel heel erg dicht in de buurt moeten zitten.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 16:03

Ik studeer ook en heb een paard. Deze heb ik bij mijn ouders gestald, dat is zo,n 20/25 km. bij mij vandaan. Ik ga zo`n 4/5 keer in de week naar m,n ouders/paard. Daarnaast heb ik ook nog een bijbaante.

Het is wel een heen en weer gesjees maar ik heb het er zeker voor over. Waar ik meer mee zat was het financiele plaatje. Ik hoef dan wel geen stallingskosten te betalen, maar wel de hoefsmid, verzekering, ontwormingsmiddelen en dierenarts kosten etc. Maar dan koop ik een keer een broek of shirt voor mezelf minder

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:13

ik studeer en heb ook een paard, ikheb haar vorig jaar gekocht, toen ik aant t studeren was, ik kan het goed combineren, overdag school en savond mijn paard.... Over een tijdje moet ik stage gaan lopen en dan gaat een meisje me helpen, die gaat mn paard dan 2x in de week rijden omdat het anders wel heel druk word. Er is altijd een oplossing!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:18

Toen ik studeerde had ik meer tijd voor de paarden dan nu maar dat zal bij iedereen verschillen. Net hoeveel tijd/moeite je kwijt bent. Zou lekker een pension dichtbij uitzoeken liefts all-in zodat je als je een keer niet kan komen geen probleem hebt.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 17:35

Ik ben nu 3e jaars en heb vorig jaar een merrieveulen gekocht. Hiernaast heb ik al een pony. Kan ze beide niet (meer) bereiden, maar een paard is een paard. Ik kan alleen in het weekend naar stal (zit op kamers en paarden staan thuis). Ik heb het geluk dat ze overdag de gehele dag op de wei staan en gevoerd worden. Overdag gaan 1 van mijn ouders naar stal om op te strooien. Verder niks.
Ookal rijd ik er niet meer mee (soms een buitenrit), ze hebben wel de verzorging nodig. Dat valt prima te combineren en kan het je ook aanraden. Mits je paard op de wei kan of beweging krijgt, zodra jij niet kunt komen.

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:23

Ik heb mijn paard in 6vwo gekregen. En nu na 5 jaar lukt het me nog aardig goed om het te combineren met school/studie.
Ik heb in het begin van mijn studie wel een bijrijder gehad, maar dat ging niet zo heel goed en nu doe ik hem gewoon helemaal alleen. En het gaat prima.

Je moet alleen een beetje goed plannen, (en je kan soms misschien wat minder feesten)

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:38

ik studeer ook en heb 2 paarden en ik vind het redelijk goed te doen, mits je het goed planned. Ik heb nog geen kamer dus zit 4 dagen per week 2x 50 min in de trein en in de trein probeer ik al een groot deel te lezen e.d... Soms doe ik ook mn paardjes voordat ik naar school ga (gewoon er om half 7 uit;) ) en anders als ik terug ben... in de winter zit je wel met het licht maar als je een buitenlamp hebt of een binnenbak moet dat kunnen.

Het ligt natuurlijk ook aan je studie, je inzet, hoe ver je moet reizen en je paard. Mijn oudere merrie (heb ik al 4 jaar) kan ik soms best een dagje wat minder laten doen en ze heeft ook gewoon 1 a 2 rustdagen nodig. Mijn andere paardje daarentegen is net 2 maanden onder het zadel en moet dus heel regelmatig gereden worden.

Ik zit erover te denken om toch voor 2 a 3 dagen in de week een bijrijdster te zoeken, dat maakt het allemaal net wat makkelijker. Verder heb ik het geluk dat ze dag en nacht op de wei staan, in de winter krijgen ze wel 's ochtends en 's avonds hooi en wat muesli/brok maar dat is maar een paar minuutjes werk

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:51

studente in Leiden meldt zich
nu nog 1 paard, vorig jaar 2 (en toch in 1 jaar mn propedeuse! )
maar het is te combineren.
Wel merk ik dat ik iets minder actief aan het studentenleven kan deelnemen door werk (voor mn paard) en mn paard.
maar stalling waar ik nu sta is 210 en op een kwartiertje fietsen, naar mijn mening goed te doen dus...
ok, vergt soms wat discipline, maar ik vind het de "moeite" zeker waard!

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:55

ik ben nu eerstejaars Nederlans Recht aan de universiteit in rotterdam en daarnaast train ik elke dag 3 paarden en geef een aantal uur in de week les. VOor mij is dit goed te combineren maar er is weinig tijd om te feesten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:02

even aan vraagje tussendoor:
hoe doen jullie het met de kosten?
draai je voor de volledige kosten op van je paard, gedeeltelijk of helemaal niet?
ik krijg bijvoorbeeld een bedrag per jaar waar ik een tijdje stalling van kan betalen. De rest moet ik bij werken en voor mezelf (eten, telefoon, verzekering, evt kado's enz) heb mn stufie (->230 p/m)

Purtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:04

k heb een paard dat volledig gesponsord word door hele lieve mensen en de andere twee zijn van mij en worden door mijn ouders betaald. Gelukkig heeft mijn moeder ook een paard.

hmmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:10

Ik ben wel een beetje verwend hoor, want mijn vader betaald de stalling. Maar alle andere kosten betaal ik zelf, en daarvoor leen ik op dit moment bij de IB-groep.

Dat kan ik dan later wel weer terugbetalen, want er ook nog echt bij werken trek ik niet. Daar is diergeneeskunde veels te zwaar voor.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:14

ik werk fulltime en studeer tegelijk (interne opleiding) ik heb een paard vlak bij huis staan en draai volledig voor de kosten op, anders had ik ook nooit een paard gehad want daar heeft mijn moeder gewoon het geld niet voor.

Ik vind het goed te combineren allowel het in de winter maanden lastig is dan ben ik pas in het donker thuis en wij hebben geen verlichting op stal

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:19

ik betaal het meeste zelf, maar hoef dan ook geen stalling te betalen. Mijn ouders hebben een weiland met stalletje (voor 2 paardjes) en binnenkort een rijbak en daar staan mn paardjes. Dus opzich redelijk geluk gehad daarmee. (Mn vader had het land altijd al maar verhuurde het gewoon). Voor de rest betaal ik alles zelf, maar af en toe krijg ik wel eens wat van mn ouders.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:42

ik betaal per maand een bedrag aan mijn ouders, ik betaal ongeveer de helft.... ze sponseren mij dus wel een beetje maar spullen moet ik wel zelf kopen, dekjes enz. en startkaart ook... Ik werk elke zaterdag en kan t tot nu toe best goed redden elke maand. maar ik koop nu wel minder kleren dan voor ik een paard had en kan ook minder uit maja tis maar waar je voor kiest!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:09

Noukie schreef:
even aan vraagje tussendoor:
hoe doen jullie het met de kosten?
draai je voor de volledige kosten op van je paard, gedeeltelijk of helemaal niet?
ik krijg bijvoorbeeld een bedrag per jaar waar ik een tijdje stalling van kan betalen. De rest moet ik bij werken en voor mezelf (eten, telefoon, verzekering, evt kado's enz) heb mn stufie (->230 p/m)

Ik betaal alles zelf, alleen mijn studie betalen mijn ouders maar dat heeft niks met Indy te maken.
Indicatie van de kosten: 215 stalling (incl wormenkuren en enten) en verder alle DA-kosten (en dat zijn er momenteel veel!) spullen etc. En dan voor mezelf nog kleding, telefoon enz. Dus kost een hoop, maar je krijgt er ook een hoop voor terug.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:12

Ik ben 20, ben 2e jaars student en ik ben zo'n typje die vind dat een paard minimaal 2x per dag zijn stal uit moet komen, of op de wei. Dus ik kies zorgvuldig de lessen waar ik wel heen ga en niet. En combineer het zo met mijn paard, niets is verplicht dus.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 21:43

Mijn paardje staat bij m,n ouders, ik betaal geen stallingskosten. Wel betaa; ik de verzekering 50 euro in de 3 maand, zo af en toe koop ik een zak voer. Wormspuiten, hoefsmid en dierenartskosten moet ik allemaal zelf betalen. Het is op deze manier prima te doen. Voorheen gaf ik wel meer geld uit aan feesten en kleding enz. Dat is er nu niet meer bij, althans in mindere mate dan;) Het is maar net waar je je prioriteiten stelt, zeg ik altijd maar

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-05 21:24

Ik zit te denken aan een KWPN-er. Ik ga criminologie studeren in Leiden, en hoop dat ik een beetje flex rooster heb waardoor ik dagelijx met daglicht richting stal kan gaan. En qua geld... dat wordt elke zaterdag werken en minder uitgaan & kleren kopen! Maar als ik het zo lees is er een weg als er een wil is. En desnoods vraag ik er een bijrijder bij, die misschien ook nog wat in de onkosten kan vergoeden.

SuzyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 21:48

goedkope stalling in de buurt van Leiden zou ik niet weten,
maar ik studeer nu drie jaar en nog geen problemen met paard gehad hoor. Ik werk daarbij twee dagen in de week, dus met de financien gaat dat ook prima.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:03

Een bijrijder scheelt inderdaad ook hoor. Ik heb er ook een die twee dagen in de week komt. Zij draagt niet bij in de kosten, maar neemt wel af en toe iets mee voor Indy.