waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shylah

waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:15

Als ik bijv. op tv kijk naar een wedstrijd (dressuur of springen) valt het me op dat je bijna nooit arabieren en dat soort rassen ziet. trouwens, bonte paarden zijn volgens mij ook zeldzaam op zulk soort wedstrijden. ik heb het nu over die internationale wedtsrijden enzo.
ligt dit misschien aan hun karakter ofzo? ben echt heel benieuwd!

(alvast bedankt voor je antwoord! )

Lusitana

Re: waarom zie je (bijna) nooit arabieren op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:23

Ik denk dat het meer komt omdat er
a: in verhouding minder Arabieren (en zeker minder bonten) zijn, die verhouding weerslaat ook in de wedstrijdring, en
b: mensen met met Arabieren kiezen in verhouding meer voor endurance, waar ze natuurlijk uitermate geschikt voor zijn.

Bonte paarden zie je wel redelijk vertegenwoordigd in de samengestelde wedstrijdsport (internationaal).
Bij bonten is het echt het geringe aantal waardoor je ze niet zoveel ziet. Zelfde geldt bv voor valen, cremellos, isabellen (palomino) en echte zwarte paarden.
Er zijn nu eenmaal meer vossen, bruinen en schimmels!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:19

Volgens mij zijn arabieren idd niet zo geschikt voor bijv. springen. Ik heb me laten vertellen dat ze niet genoeg achtbeen hebben daarvoor. en dressuur, tja.. dat weet ik niet. Ze hebben natuurlijk een geweldig uithoudingsvermogen, dus endurance is perfect voor ze.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:54

Arabieren kunnen in de dressuur vaak maar t/m de Z, heb ik begrepen, tenminste de Arabieren met pony-maat. (Ook al rijden ze met de paarden mee) Wil je hoger, dan schijnt dat ontzettend veel geld te kosten. Weet niet zeker of het zo is, maar dat is mij verteld.
Met springen zal het ook wel deels het maatprobleem zijn, de meeste Arabieren zijn niet zo groot, dus zijn de internationale springwedstrijden wellicht letterlijk iets te hoog gegrepen? Maar verder zal het denk ik een kwestie van smaak en foklijnen zijn, warmbloeden hebben echt dressuur- of springgefokte paarden met voorouders die zich al bewezen hebben.
Maar er zijn wel degelijk een paar goede spring-Arabieren!

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:03

Ik heb een pony gereden die was MINSTENS 75% arabisch, hiermee heb ik gesprongen op Z niveau. Ze beheerste niet de mooiste technieken, maar kwam er met gemak overheen en sprong erg graag (wat natuurlijk voorop staat! )

luniqe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:14

ik wilde even zeggen dat ik het jammer vind dat je inderdaad weinig arabieren ziet op wedstrijden maar ik laat me daar mooi niet door weer houden ik begin volgend jaar met mijn arabier luniqe aan wedstrijden en ik vind dat meer mensen dat moeten doen want arabieren zijn gewoon geweldige paarden en er is een heel verkeerd beeld van ze dat ze zoon temprament hebben dat valt allemaal wel mee het zijn gewoon hele gevoelige paarden en ook heel eerlijk. je moet even weten hoe je er mee om moet gaan en dan heb je er een pracht paard aan

Shylah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:18

Bedankt allemaal! het is een stuk duidelijker geworden! hihi tnx!!
o en Lunique; succes met je arabier!!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:19

ik zie toch vrij veel nrps'ers rondhuppelen. niet op hoger niveau, maar wel tot de Z

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:29

Arabieren zouden met gemak hoger kunnen komen dan de Z, alleen 'het hoort niet' en daarom zie je ze ook zo weinig.
Wil je een beetje mee kunnen komen (lees: erbij horen) dan moet je een KWPN-er hebben die veel front heeft en er een behoorlijke midden en uitgestrekte draf uit kan persen. Daar komen de meeste arabieren toch wel iets te kort, plus dat ik nog nooit een arabier heb gezien (die dan ook nog in proportie is) van 1.75m....

Wat ik ook niet begrijp is waarom zie je zo weinig barokke paarden zoals de lipizaner en Lusitano/Andalusier? dat zijn toch bij uitstek hoge school paarden die de oefeningen met gemak zouden kunnen? Waarom zie je die dan net zo min als de arabieren?
Denk dat dat pas verandert als bijvoorbeeld Anky het lef zou hebben met een lipizaner te starten.... tis maar een gedachte

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:42

Het schijnt dat ze de huidige dressuurproeven hebben aangepast aan de bouw van onze 'moderne' dressuurpaarden zoals KWPN-ers... vind ik best jammer, lijkt me mooi om te zien als er nog eens een barokke paard rondhuppelt op de Olympische Spelen... maar dat zal wel nooit gebeuren...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 13:55

cissy schreef:
Denk dat dat pas verandert als bijvoorbeeld Anky het lef zou hebben met een lipizaner te starten.... tis maar een gedachte

Zal ik haar eens mailen of ze ons Margrietje (Belgisch Trekpaard) wilt lenen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:48

jiehaaa schreef:
Arabieren kunnen in de dressuur vaak maar t/m de Z, heb ik begrepen, tenminste de Arabieren met pony-maat. (Ook al rijden ze met de paarden mee) Wil je hoger, dan schijnt dat ontzettend veel geld te kosten. Weet niet zeker of het zo is, maar dat is mij verteld.

Wie moet er dan omgekocht worden?

In Nederland moet een paard minimaal 1.60 hoog zijn om ZZGP (ZZ-licht t/m Grand Prix) te mogen lopen. Arabieren zijn over het algemeen kleiner. Dat is ook een van de redenen waarom je (iig in NL) geen paarden zoals Arabieren in de hogere dressuur tegenkomt, terwijl er toch een paar in de Z2 lopen die best hoger zouden kunnen.

Maar goed, het kost idd een paar centen om ZZGP te gaan starten en niet iedereen heeft die ambitie of heeft dat ervoor over. Dat geldt ook voor genoeg mensen die met een dressuurgefokte warmbloed rijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:00

Daarbij worden tegenwoordig honderden NRPS-ers gefokt. Die hebben wat meer maat en hebben vaak wat meer massa. Waardoor dat wel hele goede sportpaarden zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:13

Maar bij veel NRPS'ers zit dat Arabisch bloed eeuwen terug (via het Engels volbloed). Voor de grote maat (NRA, >1.57 m) is het voldoende als ze voor 12.5% uit Engels volbloed bestaan (aangeduid als Anglo-Arabisch bloed). Bij veel NRPS-goedgekeurde hengsten in de grote maat vind je de eerste paar eeuwen echt geen volbloed Arabieren in de stamboom, pas als je heel ver teruggaat op de Engels volbloeden. Om een paard als Rubels of Cassini (om maar twee goedgekeurde NRPS-hengsten te noemen) nou te vergelijken met een volbloed Arabier of een hengst die Arabisch volbloed in de eerste of tweede generatie heeft zitten... Dat vind ik nogal een verschil, die paarden kun je echt niet vergelijken met de Arabieren waar de TS het over heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:18

Citaat:
In Nederland moet een paard minimaal 1.60 hoog zijn om ZZGP (ZZ-licht t/m Grand Prix) te mogen lopen.

kijk, dat verklaart een hoop! Weer wat geleerd...

Citaat:
Zal ik haar eens mailen of ze ons Margrietje (Belgisch Trekpaard) wilt lenen?

ja goed plan! kan ze een beetje walsen? en piaffe?

Ze is ooit met een appaloosa bezig geweest, weet iemand toevallig hoe dat is afgelopen?
Laatst bijgewerkt door cissy op 27-09-05 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:22

Volgens mij rijdt alleen Danielle Keur met een Bont paard op hoger niveau, althans, da's de enige die ik zo snel kan bedenken.
Ik ben van mening dat je weinig tot geen arabieren in de hogere sport tegen komt vanwege hun temperament, door dat ze hoog in het bloed staan zullen ze niet altijd even "cool in de kop" zijn als paarden met wat "minder bloed", i.m.o. zijn het meer showpaarden (en hele mooie ook!) Uithoudingsvermogen hebben ze, volgens mij, meer dan genoeg, vandaar dat je ze vaak in de endurance sport tegen komt.
(en inderdaad de stokmaat)

.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:29

Wat dat bont betreft: dat is een kwestie van aanbod. Er zijn in verhouding maar weinig bonte dekhengsten waarmee sportpaarden (in diverse disciplines) worden gefokt, dus vergeleken met die vele bruinen en vossen ook weinig nakomelingen die het bont kunnen doorfokken. Tel daarbij op dat van iedere hengst maar een beperkt aantal nakomelingen 'de top' haalt (of die hengst nou bruin of bont is) en dan zie je dat de kans dat een bonte op hoog niveau meedraait gewoon een stuk kleiner is dan dat een bruine of vos dat doet. Voor palomino's of andere weinig voorkomende kleuren geldt hetzelfde.

Overigens is ook de bonte Sammartini (v. Samber) op ZZGP-niveau te vinden: met Hanneke Ariens loopt hij ZZ-licht. Sammartini was ooit goedgekeurd voor het NRPS, maar is afgekeurd op afstammelingen. In de dressuursport doet hij het prima.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:30

als er nu eens geen Arabisch Volbloed paarden waren geweest dan liepen er nu een heleboel rassen niet rond..dus bv geen KWPN-er geen NRPS-er...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:32

Ik ben het met je eens dat het Arabisch volbloed aan de basis staat van het huidige warmbloedpaard. Maar het KWPN en het NRPS zijn stamboeken, geen rassen.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:35

sherif schreef:
als er nu eens geen Arabisch Volbloed paarden waren geweest dan liepen er nu een heleboel rassen niet rond..dus bv geen KWPN-er geen NRPS-er...

Euhm, jawel, maar rassen en stamboeken zijn toch iets verschillends....

Edit: zelfde reactie als bovenstaand, had ik nog niet gelezen, sorry...

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:41

in duitsland heb je wel enkele heel goede bonte dekhengsten,SAMICO F is er eentje van
Als je bij google zen naam ingeeft,zie je veel van hem.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:43

Je zegt het zelf al: 'enkele'.

Hier in NL hebben we Samber, die zelf op aardig niveau heeft gepresteerd. Daarnaast was er dus Sammartini en dan nog Ed King Hill (Ekstein x Samber), maar die is alweer een tijdje dood. In het buitenland (UK, Zweden) lopen nog wel wat goedgekeurde bonte nakomelingen van Samber rond, maar ondanks dat blijft het percentage bonten onder de totale populatie dekhengsten toch wel relatief klein.

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 15:45

Ik rij met een arabier met 99% bloed z2 dressuur.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:09

De huidige arabieren worden als show-modelletjes gefokt en niet meer op hardheid etc. Ik heb met mijn russische arab tot haar 18e bij een prof. springruiter gelesd, die haar ondanks haar leeftijd, maar al te graag wilde kopen springen kunnen ze wel hoor ! ik reed tussen de grote paarden.

Maar ik denk dat de maat van de arab ook tegenzit. Bij de shagya's is dit wel anders, denk aan Bayar (de opa van mijn naarling ) dat was een legendarisch springpaard- ook Jos Lansink heeft met Bachus v. Bajar op de olympische spelen gereden. Dus ze zijn er wel....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:14

Mist schreef:
De huidige arabieren worden als show-modelletjes gefokt en niet meer op hardheid etc.

Lijkt me sterk dat dat zo zwart/wit is. Waar komen dan die keiharde endurance-Arabieren vandaan?