Wat moet ik aan met dit gedrag!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Wat moet ik aan met dit gedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:08

Goed heb ondertussen al heel wat verschillende karakters meegemaakt met paarden maar mn jaarling kan ik echt niet peilen hoor.

Hij krijg het voor elkaar om met niets te doen al het bloed onder je nagels vandaan te halen.
Het is echt een engeltje hoor en ik ben helemaal weg van hem maar word nu toch echt niet goed van hem. Hij is zo braaf kleine kinderen poetsen hem zonder problemen.

Hij is altijd al wat aan de slome kant geweest. Sloom is misschien niet het goede woord. Hij doet alleen dingen waar hij het nut van inziet.

Meelopen aan een halster doet hij pas sinds kort. Voor die tijd deed hij het alleen als je richting zijn hooi liep. Dan ziet hij dus het nut er van in omdat je richting zijn eten ging, ging je de andere kant op dan deed hij het gewoon niet.

Hij ging een keer gewoon van uit het niets plok liggen in de bak. Kan natuurlijk maar ik scjhrok er wel van door de manier waarop. Ik gelijk kijken of er neits aan de hand was of zo. Hij wilde dus niet opstaan. Ik wilde hem nakijken dus wilde dat hij overeind kwam. Uiteindelijk hebben we zn kont van de grond weten te tillen maar meneer blijft vrolijk liggen. 10 minuten later staat hij dan op om te gaan eten bijvoorbeeld.

Goed nog geen wereldramp allemaal. Hij is heel gevoelig voor rotstraal en heeft een kleine afwijking aan zijn voor hoefjes. Ze zijn nu op een bepaalde manier bekapt en hij moet verplicht even elke dag lopen omdat hij dat uit zichzelf bijna niet doet.

Maar goed hoe krijg je zo'n grr aan het lopen. Met halster om en touwtje gaat het redelijk. Als hij het niet leuk meer vind gaat hij op de rem en is er zo goed als niet meer af te krijgen.

Dus ik denk gooi hem los met mijn 3-jarige da rent hij wel mee, nee hoor gaat precies op plekken staan waar ik niet ben. Dus dan hem alleen in de bak maar hij loopt dus gewoon niet.

Hij doet het alleen als hij zin heeft. Nou heb ik hem werkelijk al een keer in elkaar gemept met een zweep maar hij verzet geen stap!

Buiten wandelen doet hij wel braaf dus dat proberen we zo vaak mogelijk te doen maar nou had ik dus laatst al weer het probleem dat hij midden op de weg (auto's rijden daar 80) op de rem ging. En ja zie hem dan maar eens vand e weg af te rkijgen als hij enit reageert op een zweep en boos woord of een tik.

Het is dus verder echt een geweldig paard met een super karakter maar hij doet dus echt gewoon alleen dingen waar hij zin in heeft en anders vertikt hij het gewoon.

Ik heb dit dus echt nog nooit meegemaakt.

Iemand ideeen of tips misschien?

laulau85

Re: Wat moet ik aan met dit gedrag!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:56

pfffffff....
Ik heb medelijden met je.. Ik zou eigenlijk niet weten wat je zou moeten doen. Ik denk gewoon zorgen dat hij geen reden heeft om te staken. Ik denk dat je beter 10 keer een klein stukje kan lopen zonder dat hij staakt dan 1 keer een groot stuk met ruzie tot gevolg.
Weet je trouwens zeker dat hij niks mankeert aan zijn benen of hoeven ofzo waardoor hij niet wil lopen???

Heel veel succes in ieder geval

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 21:59

Ja de hoefsmid en dierenarts hebben hem nagekeken hij mankeert niets. Voetjes geeft hij trouwens keurig aan.

Kleine stukje heb ik ook al geprobeerd. Werkt ook niet. De volgende dag denkt hij blijkbaar dat het de vorige dag ook ver genoeg was en loopt dan net zoveel of minder

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:32

Goh wat een gek iets joh, moet zeggen dat ik een heleboel gehoord en gelezen heb, zoals de meeste hier op Bokt, maar nooit zoiets eigenlijk.

Misschien dat je ergens kan oefenen waar het niet uitmaakt als hij stil gaat staan, als hij dan op de rem gaat zet jij hem in zijn achteruit, laat hem gewoon een stuk achteruit lopen (met een beetje druk op zijn borst gaat dir vrij makkelijk) en daarna vooruit?

Of als je dus ergens ben waar het geen kwaad kan, gewoon blijven staan, ik heb ooit een 4-jarige remmer onder het zadel gehad, bleef ook gewoon stilstaan buiten als ze niet meer wou, erg irritant ja
Ben ergens gaan rijden waar dat geen kwaad kon, en toen ze stil ging staan heb ik haar laten staan, na ene paar minuten wou ze natuurlijk achterwaarts, zijwaarts, draaien etc. want alleen stil staan terwijl ik er niks om geef dat is nou net niet leuk.
Maar ok, ze mocht bewegen, 1 kant op dan wel en dat was vooruit.

Misschien dat je hier wat aan hebt?
Verder kan je in de bak het jou volgen oefenen, normaal gesproken volgen paarden als je voor ze loopt en stoppen als jij stopt.

En laatste optie: staat hij in een groep?
Misschien dat als hij daarin zou staan hij vanzelf zou leren dat opzij, vooruitgaan en luisteren als het gevraagd wordt wel aardig handig kan zijn, paarden zijn daar net wat duidelijker in dan mensen.

Eki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 07:05

Verbaasd me dat hij nog lief tegen je is,nadat je hem flink gemept heb met de zweep, hij is een jaarling, heb geduld, en beloon ellke stap voorwaarts, probeer het eens, met wijken voor druk,kun je lezen op www.paardnatuurlijk.nl heb ik zelf ook veel aan gehad, mijn draver kon ook stilstaan, en niet meer vooruit te krijgen, maar met geduld en belonen, gaat het goed nu. Succes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:43

idd op de groep doen lijkt me het beste,
zoals iemand voor mij al zei. dan leert hij wel dat het best nuttig is ja om opzij te gaan enzo haha.
en misschien is het een idee om het voer te veranderen?

succes ermee..

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 09:09

Zet hem lekker samen met jimmy in de wei. Hij is er duidelijk nog niet aan toe zoveel te doen dus laat hem lekker nog een tijdje met rust. Hij zal zelf zijn beweging wel nemen die hij nodig heeft, zeker als hij niet alleen staat.
Neem een stapje terug. Mijn ervaring met jonge dieren is dat rust (een stapje terug of een poosje vakantie) meestal erg goed werkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 09:12

Hij is staat samen met mijn nu 3-jarige hengst, die wel het natuurlijke gedrag bezit. Hij is dus netjes opgevoed. Bij zijn moeder stond hij in een kudde en daarna is hij dus verder opgevoed door mijn andere hengst. Als ze spelen is hij heel onderdanig. Het liefst speelt hij niet. Hij kan mijn andere pony wel eens lekker uitdagen maar als die dan ook wil spelen geeft hij gelijk op omdat hij bang is dat het vechten word of zo denk ik.

Het rare is dat hij netjes opzij gaat voor mensen maar achteruit doet ie niet. Je met grof geweld ik moet dan met mijn hele gewicht tegen hem aan gaan hangen om te zorgen dat hij achteruit gaat. Dus dat is ook niet echt wat.

Elke stap die hij zet belonenen doen we ook. Ik werk dan met de clicker en als ik het commado stappen geef en hij stapt een paar passen geef ik een click en belooon ik hem met iets lekkers want normaal gesproken doet hij voor eten alles. Dan loopt hij even netjes mee omdat hij geintresseerd is in het eten. Daarna is hij het zat en doet het gewoon niet meer. Als we dan achter in de bak zijn rent hij in galop weg naar de uitgang gaat daar op de rem en blijft met zn kont naar me toe staan. Dan kan ik boos worden dan loopt ie weer een paar passen dan beloon ik weer en stop ik er mee. Maar uitbreiden lukt dus niet. Als we achter in de bak zijn is hij het zat en wil niet meer.

Gewoon laten staan kan dus niet. Hij beweegt uit zichzelf niet voldoende en moet voor zn hoeven dus verplichte beweging hebben. Maar de basis aan een halster meelopen moet hij toch op 1,5 jarige leeftijd toch wel beheersen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:27

Wat ik er uit begrijp hoe je het schrijft is dat hij het ook wel kan maar geen zin heeft zo vaak te doen. Een jaarling moet idd het principe wel onder de knie hebben, maar dat is wat anders al elke dag wandelen (ik weet niet hoevaak je het doet) dat is voor sommige gewoon teveel en dan worden ze het zat.
Ok ze staan samen, maar waar? op de wei, op stal of in de bak?
Hoe weet je dat hij niet genoeg beweging krijgt? zie je hem heel de dag stil staan? Of zie je alleen aan zijn hoeven dat er iets niet goed is?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:37

Hij moet elke dag wandelen om te zorgen dat zijn hoeven beter worden. Als dat beter voor zijn gezondheid is en hij wil het niet dan heeft hij pech. Je kan mij niet wijsmaken dat elke dan 10 minuten tot een kwartiertje wandelen en spelen te veel is voor een pony van 1,5 jaar. Ik weet dat ze op die leeftijd nog niet heel lang kunnen concentreren vandaar dat we het zoveel mogelijk afwisselen. Als je 2 weken niets doet en je wil daarna gaan wandelen is het het na hetzelfde kleine stukje zat hadden we al eens geprobeerd. Ze staan niet op stal. Jimmy gaat nog wel eens naar binnen als het regent maar Vincent staat vaak altijd buiten dus hij heeft genoeg de mogelijkheid om te bewegen. Hij staat inderdaad altijd stil ik zie hem nooit lopen behalve naar zn eten. Als we met Jimmy buiten gaan mennen/rijden dan rent hij vaak wel even, zodra we uit beeld zijn gaat hij weer staan eten. Dus hij beweegt weinig en dat is wat de smid ook ziet aan zijn hoeven. ( je ziet het ook wel aan zn dikke buik )

edit: even al die stomme typfouten eruit gehaald

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 10:52

Nog zo iets mallootigs. We zoeken steeds dingen waar hij leuk mee kan spelen. Het enigste wat hij leuk vind is een skippybal. Maar wat doet hij er dan mee. Als hij lollig is rent hij naar de skippybal toe maait er een paar keer naar gaat er op hangen en daarna er op liggen. Als de bal dan uiteindelijk lek gaat loopt hij op zn gemakje weg en is het klaar. Hij vind het dus leuk om er mee te spelen maar probeerd hem gewoon lek te krijgen en dan is het niet meer leuk

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:58

Maar 10 minuten tot een kwartiertje wandelen zal het ook niet god maken kwa beweging als hij idd de rest van de dag stil staat.
Met of je hem ziet stil staan bedoel ik eigenlijk zit je de hele dag naar hem te kijken. Ik zie mijn pony's namelijk ook bijna altijd stil staan, maar als ik er niet ben lopen ze echt wel.

Ik geloof dat hij niet in de wei staat toch, maar op een zand stuk? dan zou ik zijn hooi verspreiden. Je zegt dat hij wel naar zijn eten loopt dus als je dat verspreid zal hij wel gaan lopen. Of zet hem op gras dan is zijn eten namelijk ook verspreid.

Ga je wel eens met ze allebij weg? Probeer dat anders eens, hij zal vast wel met jimmy mee willen lopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:03

Ja het hooi kan ik inderdaad wel eens gaan verspreiden. Gras mag hij even niet op. Hij moet op dieet, hij is behoorlijk dik geworden en dat helpt natuurlijk al helemaal niet mee voor zn hoeven.

Samen wandelen doen we vrij weinig. Jimmy is altijd behoorlijk vrolijk buiten, daar heb ik mn handen vol aan.

We zijn pas nog een half uur met Vincent naar buiten geweest langs ganzen en zo dat vond hij wel leuk en langs de kinder boerderij. Het is gewoon zo irritant dat hij het thuis vertikt. Ik kan niet altijd maar naar buiten met hem. Hij zal toch ook moeten leren om in de bak te lopen, maar zoals het er nu naar uit zit doet hij het gewoon niet.

Edit: Op keuringen en zo loopt hij wel braaf mee en wil dan vaak zelfs een stukje draven.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:23

Mijn lieve 8 jarige hengstje is precies zo dus ik weet waar je het over hebt .

Met gewoon altijd stug zorgen dat er gebeurd wat jij wil kom je een heel eind. Een snelle zal Dennis ook nooit worden(tenzij hij het nut er van in ziet, hij heeft een keer mijn scooter er uit gelopen! Dus de snelheid zit er wel in ), maar hij is nu wel knap te rijden en knap mee te werken.

Maar met in rijden heb ik wel eens ergens een half uur stil gestaan omdat hij het nut niet echt van rijden in ziet. Op het voor terein op de hengstenkeuring is hij niet voor uit te branden, drafje komt er alleen uit met een zweepje er achter, zodra hij de ring in komt gaat die kop er op en gaat hij een partij lopen!!!!

Zet z'n eten en water al een stuk uit elkaar, dan moet hij ook al meters maken.
Als je zo'n sulletje heb zal het nooit verdwijnen, wel wat beter worden .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:28

Dan word ik er helemaal triest van. Het word dus gewoon door bijten.

Zou het misschien nog beter worden als de hormonen straks beginnen?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:39

Ik denk dat hij het dus idd gewoon te saai vind en er geen doel in ziet om in de bak rond te lopen en dan moet ik hem toch gelijk geven, echt boeiend is het niet.
Eli van mij vind lopen ook helemaal niks als ik hem aan het halstertouw heb, verplaats ik mij echter naar achter hem aan de lange lijnen vind hij het helemaal geweldig.
Nu is je jaarling daar nog een beetje te jong voor maar als hij wat ouder is kan je meer uitzoeken wat hij wel leuk vind. Je pony mag ook een mening hebben vind ik en daar moet je wel een beetje in mee gaan. Alleen is dat nu een beetje moeilijk omdat hij wel moet lopen en verder nog te jong is voor andere dingen.

Misschien kan je als je eens hulp heb met ze samen gaan lopen, ook in de bak en hem dan als het goed gaat steeds minder steun geven aan jimmy

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:42

Haha had ik ook al geprobeerd samen met Jimmy in de bak. Jimmy gaat netjes voor hem lopen en Vincent er achter aan. Na een rondje heeft ie hier ook genoeg van en gaat gauw een andere kant op als Jimmy en stilstaan.

Ben bang dat het voorlopig dus gewoon even drama blijft om hem in beweging te krijgen. Ga in ieder geval het hooi verdelen door de bak zodat hij heen en weer moet lopen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:45

Dennis z'n hormonen hebben maar tijdelijk gewerkt (gelukkig). Hij is 1 zomerseizoen helemaal losgeslagen geweest dat hij de vloer met iedereen aan veegde. Dan sta je weer te smeken om je slome sul hoor .

Ik weet het ook niet, ik heb al 4,5 jaar zo'n pony waar ik helemaal gek op ben en alles mee kan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 11:48

Ja Jimmy is het wel het andere uiterste. Die was verschrikkelijk. Ach ja denk dat ik me er maar gewoon bij neer moet leggen en er maar vanuti moet gaan dat hij zo blijft.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:25

En naarmate hij ouder wordt kan je wat meer gaan doen en zullen er vast wel dingen naar boven komen die hij leuker vind en waarin hij wat enthousiaster meewerkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:26

Ja laten we het hopen. Keuringen vind hij in ieder geval leuk, dus dat scheelt

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:31

Dit lijkt me (zoals ieder paard trouwens) een leuke om mee te gaan clickeren.
Een stap in de goed richting levert letterlijk dan iedere keer (in het begin toch) iets op.
Ik zou aan het clickeren gaan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 12:34

Doe ik al hij snapt het systeem. Heb hem geleerd op een vingerknip mn hand aan te raken. Als we dan lopen en ik klik en beloon hem negeert ie dat gewoon.