hulp teugel jonge pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

hulp teugel jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 20:35

Nu mijn 3 (bijna 4) jarige de basis wel kent (aardige lengtebuiging, tempowisselingen, reageert super op t been en pakt het bit goed op), zijn we aan het werk gegaan aan de overgangen en de verfijning van de hulpen.
Nu heeft ze nogal de neiging om als ik heel voorzichtig wat meer druk op de teugels leg (om haar een overgang terug te laten lopen) haar neus naarvoren te trekken en de teugels uit mn handen te trekken.. Het is niet dat ik veel kracht zet, in tegendeel, maar ze doet net alsof ik haar martel ofzo.

Nou had een kennis gezegt dat ik er een slof om moest hangen, maar dat vindt ik zo'n verschrikkelijk ding.. Ik kan daar ook helemaal niet mee omgaan, dat lijkt me niet echt een goed plan.
En weer andere bedachten dat ik een thiedeman moest gaan gebruiken, die werkt wel als een soort milde slof teugel...
Andere begonnen over een elastieke hulpteugel, zoiets heette een gauge ofzo?

Nou mijn vraag, is het verstandig een hulpteugel eraan te hangen?
Wat voor effecten kunnen die hulpteugels hebben?
opzich is ze fijn te rijden, alleen soms wat drammerig en sterk

Urielle

Re: hulp teugel jonge pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:08

ik vind een gogue wel fijn om mee te longeren (niet elastisch maar loopt wel rond) maar rijden doe ik er niet mee. Dat is voor mij een persoonlijke keuze omdat ik het liever rijtechnisch probeer op te lossen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:13

een gogue is echt een heel fijn ding... ik heb er ook nooit mee gereden altijd gelongeerd maar ik heb hiervoor een paard gehad die met het zogenaamde "knikje" liep en zodra je druk vroeg begon hij te schudden... ook door de gogue is hij gaan leren om het bit aan te nemen...

maar idd zoals je zegt, het meeste moet je oplossen met het gewone rijden, dus zonde hulpteugels... Als je dan 1 of 2 keer in de week longeert is een gogue een goed hulpmiddel... Ik denk dat het na een tijdje gewoon erachteraan rijden en iets meer druk op haar zetten als ze probeert te ontsnappen.. zodra ze dan weer ontspant jij ook weer ontspannnen.. Je hoeft hier niet per se een hulpteugel voor te gebruiken!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 22:48

Het nadeel van dit oplossen met hulpteugels is in mijn ogen dat een paard niet bepaald dom is, en dus ook goed weet dat zonder hulpteugel hij gewoon kan doen wat hij wil, en met hulpteugel een schatje is.
Je ziet zelfs paarden waarbij het gedrag zonder hulpteugel verergerd, misschien de vrijheid die zo'n paard dan opeens heeft, of als een vorm van protest, geen idee.

De dingen die jij omschrijft moeten natuurlijk komen, dus door het eruit te rijden, veel jonge paarden hebben moeite met de overgang terug en dan tegelijk nageefelijk te blijven.

Dit vergt ook aardig wat en als je er gewoon tijd instopt zal dit met de tijd goed komen.

Ik zou het dus voorlopig nog de tijd geven, mijn paard is nu net 5 en doet het nog steeds niet altijd vlekkeloos, maar ze gaat wel vooruit.

Beter iets langer door je eigen rijden dan erin "gedwongen" vind ik altijd maar...al zal je het natuurlijk doen emt de beste bedoelingen, misschien is het handig om aan te nemen dat als een dier iets nog niet goed doet hij het nog niet goed kan, en daaraan te werken, want daar is een reden voor.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 09:27

Ik longeer haar 1x per week met de pessoa, dit is werkt ook wel heel goed, want de keer daarna dat ik haar rijd doet ze het niet, dan is ze met overgang terug gewoon constant in de aanleuning.

Jullie hebben ook wel gelijk, natuurlijk heeft het tijd nodig, maar omdat toch ervaren ruiters mij dit aanraadde, wou ik het toch even vragen.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 11:53

Pessoa werkt bij mijn paard idd ook heel erg positief.
Merk ook het verschil daarna als ik ga rijden, wat idd ook weer afzwakt naarmate de tijd voor herhaling aankomt.

In mijn ogen is dat toch van mijn kant en tekortkoming.
Ze kan het dus wel maar bljkbaar de ik tijdens mijn rijden dus toch iets niet goed, of neit goed genoeg.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 12:30

Als je er zelf niet helemaal achter staat, moet je het niet doen.
Zeker als je zelf niet goed met slof kan rijden, moet je die zeker niet proberen.
Misschien zou je eens een hulpteugel van iemand moeten lenen, dan weet je het snel genoeg...
Het is bij iedereen verschillend..

Citaat:
In mijn ogen is dat toch van mijn kant en tekortkoming.

Dat zou je met een hulpteugel makkelijker kunnen verbeteren......dat is het doel van de hulpteugel. Maar zoals ik al zei - het is bij iedereen verschillend

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 17:31

Ja het is duidelijk een tekortkoming aan mijn kant, dat is duidelijk.

Maar als ik met een hulpteugel duidelijker kan zijn voor mijn paard, dan is dat voor mijn paard toch ook prettiger? Ik ga wel op les hoor, maar ook iemand met les maakt fouten. Ik heb zoiezo dat ik op de linkerhand meer moeite heb met stelling en alles, omdat mijn linkerhand duidelijk minder handig is... Dat is ook gewoon training en oefening aan mijn kant

Slof teugel sta ik idd niet achter, maar zo'n gauge ken ik verder niet; de werking dus ook niet echt.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:36

Superwoman, dus het is een tekortkoming van mijn kant en dan gooi ik er een hulpteugel voor het paard omheen?
Dat verbetert mijn manier van rijden toch niet?
(gaat even niet over TS hoor, kan ik zo niet zeggen he )

Toy ik heb dat ook met mijn linkerhand, ik denk wel meerdere mensen die rechts zijn, heb nu thuis zo'n balletje waarin ik een paar keer per week in knijp, niet om meer kracht te krijgen, maar lijkt soms wel of die hand ook moeilijker te controleren is, wat idd natuurlijk onrustiger is voor mijn paard.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 19:10

Je paard is nog jong, geef hem de tijd om te leren begrijpen wat je bedoelt. Probeer rustig de hulpen te geven met je handen, maar wees wel consequent. En probeer ook de overgangen meer op je zit te gaan rijden.
Misschien is het beetje protest van haar kant uit omdat ze nog niet volledig op haar eigen benen loopt en nog niet geheel de teugelhulpen heeft geaccepteert. Ze is nog jong en om dan met hulpteugels aan de slag te gaan lijkt mij beter van niet. Eerst zelf proberen op te lossen met behulp van begeleiding. Als je dan wat verder bent met je trainingen en je paard wat ouder dan kun je altijd nog besluiten om, mocht het nodig zijn een hulpteugel te gaan gebruiken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 13:48

Sily schreef:
Superwoman, dus het is een tekortkoming van mijn kant en dan gooi ik er een hulpteugel voor het paard omheen?
Dat verbetert mijn manier van rijden toch niet?
(gaat even niet over TS hoor, kan ik zo niet zeggen he )

Jawel, omdat je zo minder hebt om aan te denken.
Het paard loopt goed door de hulpteugel en jij kan je dan veel meer op jezelf concentreren en verbeteren...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:48

Maar als de hulpteugel er dan af komt zit je toch weer precies met hetzelfde?

Maar in dit voorbeeld zou het idd een hulpteugel zijn..klinkt alleen in ijn ogen heel dubbel dat ik iets fout doe en er dan een hulpteugel voor mijn paard omheen doe.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:12

Als je de hulpteugel gebruikt, moet je aan jezelf werken! Dus als je 'm er weer af haalt, moet je eigen fout opgelost zijn.....
Daarbij heeft je paard er baat bij dat jij niet per ongeluk gaat plukken en of trekken om 'm te laten doen wat jij wilt...

Bij goed gebruik van en hulpteugel heeft je paard er dubbel baat bij...
zie boven én ook de juiste spieren worden dan gebruikt en getraind, dus word de oefening ook steeds makkelijker voor je paard en dus ook weer makkelijker voor jouw.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 07:16

Als het paard begint te trekken in de overgang is dit een teken dat ze te weinig impuls van achter heeft, overgangen actiever proberen te rijden. Dus veel meer been geven in de overgangen. Desnoods geef je een keer een duidelijk signaal met de spoor.

toevoeging:

Dus probeer geen hulpmiddelen te gebruiken, maar zoek even goede begeleiding met het rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:31

tienus63 schreef:
Als het paard begint te trekken in de overgang is dit een teken dat ze te weinig impuls van achter heeft, overgangen actiever proberen te rijden. Dus veel meer been geven in de overgangen. Desnoods geef je een keer een duidelijk signaal met de spoor.

Hier ben ik 't ook mee eens!!!!!!
p.s nooit te gelijk been en aan de teugels trekken...
Laatst bijgewerkt door superwoman op 30-09-05 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:49

Dat zou ik toch anders doen... laat je teugels eerst maar eens met rust en rijd de overgangen op je zit!
Dus niks spoor erin, laat het paard eerst maar eens op eigen benen lopen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 10:28

tienus63 schreef:

Sporen komen er bij mjin paard niet op, ze reageert prima op het been.
Ik denk niet dat het een probleem is van te weinig impuls.. Eerder van niet helemaal snappen wat ik van haar wil.
Zij zit wat dat betreft nog helemaal in de basis, ze denkt been eraan is gassen, druk op de teugels is de rem. Op het moment dat ik haar dus heel lichtjes vraag te 'verzamelen', dus iets meer bij elkaar wil rijden, snapt ze het niet en gaat ze drammen. Oftewel, teugels uit je handen trekken en denken dat de bak een drafbaan is.

Gister ging het al beter, ik probeerde haar in een soort jog (gang in het westernrijden, heel langzaam draven) te rijden (in het bos, op rechte paden) en dat deed ze super. Ik wou dit omdat we een lange rit maakte en stap dan weer zo langzaam is en gewone draf zo ontzettend vermoeiend, voor zowel mij als mijn paard.
Als ik vanaf die jog in stap wou, deed ze dat ook super, ik hoefde alleen maar heel 'diep' te gaan zitten en bleef ze dus goed in de hand...Misschien moet ik dan gewoon eerst naar jog gaan en dan naar stap, en dan de stappen jog steeds zo veel mogelijk verkleinen...

tienus63 schreef:
Dus probeer geen hulpmiddelen te gebruiken, maar zoek even goede begeleiding met het rijden.

Begeleiding zoek ik, probleem is alleen dat dat zo ontiegelijk veel geld kost, en dat heb ik niet. En dan vindt ik het ook nog moeilijk om te beoordelen of het 'goede' begeleiding is, of slechte.

Pff, klinkt wel alsof ik een moeilijk paard heb zo he? Valt heel erg mee hoor, ze is eigenlijk al super voor een paard die 2 maanden onder het zadel is. In het bos gaan er al beginners op, omdat ze nooit schrikt, niet op hol gaat, goed in te houden is, constante tempos aanhoudt en hele lekkere gangen heeft. Maar deze laten haar met lange teugel lopen, en ik ga nu in de bak toch wel wat meer vragen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:59

Als je met een jong paard bezig bent en nog met de basis - zou ik zeker begeleiding zoeken én snel!
Dat kost geld ja, maar paardrijden kost ook geld

strekte!

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:14

als je paard pas 2 maanden onder het zadel is, is het denk ik wel logisch dat het allemaal nog niet zo soepel verloopt.
voor hetgene wat ik heb gelezen ( en uit mijn ervaringen ) denk ik dat je je nergens druk om hoeft te maken.
met hulpteugels los je het denk ik ook niet echt op.
en die begeleiding kun je zo duur maken als je zelf wilt.
als je een goede instructeur hebt kan 1 keer in de week of in de 2 weken toch wel genoeg zijn? je kunt toch niet alles tegelijk leren en paardrijden heeft tijd nodig, vooral een jong paard.
in ieder geval succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 14:18

Denk dat jij gelijk hebt linda_davino.
De begeleiding is wel heel belangrijk.

Voor de penny 's;
Zonder begeleiding ook nooit een hulpteugel gaan gebruiken!!!

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:04

ik heb met hulpteugel LEREN rijden, iemand heeft me duidelijk les gegeven hoe ik er mee om moet gaan. Ik gebruik de hulpteugel ook alleen als begrenzer en NIET als dwang middel. Probeer ook af en toe zonder hulp teugel te oefenen dan merk je snel genoeg of je echt afhankelijk van dat ding wordt of dat je ZELF je paard rijdt. En als je het niet zeker weet vragen! Anders kan je er meer kapot me maken dan dat je je paard er mee helpt. Succes

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 15:43

Wat ik wel grappig vindt, ik heb nog steeds niet echt antwoordt op m'n vraag, namelijk wat voor werking die hulpteugels hebben en wat de 'bijwerkingen' zijn...

Maargoed, ik blijf lekker doorrijden zonder hulpteugels; het gaat nu al weer goed, ander bit en ze blijft netjes in de aanleuning. Misschien zat het bit gewoon niet lekker.

linda_davino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:42

wat bedoel je precies met bijwerkingen dan?