Mijn paard schuurt zijn staart kapot (in de wei en op stal)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Mijn paard schuurt zijn staart kapot (in de wei en op stal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:54

Ik weet het, hier zijn tal van topics over geweest, ik heb dus ook wel gezocht, maar ik werd er niet veel wijzer van.

Mijn paard schuurt de bovenkant van zijn staart kapot. Toen ik hem in mei kocht had hij daar nog geen last van (daar stond hij op stal). In de zomer is hij hiermee begonnen, dus ik dacht aan zomereczeem of dat hij op zijn minst een weidegenootje na deed, want daar stond een ernstig geval van zomereczeem tussen. Inmiddels staat hij in ieder geval de nacht op stal, en hij gaat in stal nog net zo lekker door met schuren als wanneer hij 24/7 buiten staat. Dus ik betwijfel of het wel echt zomereczeem is? Het lijkt me meer een nare gewoonte dat in een vicieuze cirkel terecht is gekomen...

Ik probeer van alles: van de zomer insmeren met staartgel (duur spul uit een paardenzaak); inspuiten met klitwortel (van de drogist); sinds hij op stal staat de staartwortel wassen met betadine-shampoo;en gister ben ik hem maar gaan inwrijven met azijn… Hij staat nog niet met deken, en binnenkort ga ik een dunne deken aanschaffen met staartflap, wellicht dat z’n staart daarmee nog wat beschermd wordt. Ik weet niet of ontwormen een effect kan hebben; maar hij is regelmatig ontwormd, en heeft vorige week nog een zeer uitbreide wormenkuur gehad.

In de loop van de week komt mijn dierenarts om naar zijn tanden te kijken, dus dan kan ik hem ook om advies vragen. Maar ik maak er liever geen kostbaar geintje van. Heeft iemand nog een wonderlijke (en graag betaalbare) suggestie om de staart van mij paard te redden?

Janski

Re: Mijn paard schuurt zijn staart kapot (in de wei en op st

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:02

Bij mij helft fenonolf heel erg goed, helaas wel prijzig maar ik heb aan 1 fles wel de hele zomer genoeg. Verder was ik juist niet te vaak omdat je dan de vetlaag van de huid af wast en de jeuk vaak erger word.

Je hebt ook een ltion die erg verzachtend en wel goed werkt.
Veel mensen vebruiken ook groene thee met Azijn.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:04

Ja het kan heel goed zomereczeem zijn. Ik verzorg er ook twee met zomereczeem, een Welsh pony en een Fries. Als die binnen staan of vaststaan gaan ze ook meteen schuren.

Als je de zomereczeem wilt behandelen moet je er vroeg bij zijn. Echt in maart al beginnen. Als het er eenmaal in zit, kom je er eigenlijk niet vanaf.

Als je elke dag een teentje knoflook door het voer doet, zuiver je het bloed. Dat kan een beetje helpen. Natuurlijk wordt het bloed ook niet van de ene op de andere dag gezuiverd.

Het zomereczeem seizoen is nu al bijna weer geeindigd. Dus je kunt beter volgend jaar een deken kopen. Verder wordt de Fries ook gewassen met een bepaald soort shampoo, dat schijnt ook wel te helpen. Ik zal eens navragen wat voor een shampoo dat is. Ik heb zelf ook wat gemaakt, dat hielp wel een beetje bij die andere pony. Niet alles werkt dus even goed bij elke pony. Ik heb azijn, kruidnagelenpoeder, geperste knoflook, zwarte thee,beetje citronella, lavendel gemixt met water en dan op de manen en staart sprayen. Maar die pony is er nu eigenlijk weer vanaf, heeft ieder geval geen jeuk meer. De Boett-deken van die Fries blijft er voor de zekerheid nog even op.

oxer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:06

Ik zou de dierenarts toch maar even laten kijken als hij toch langskomt. Hij kan je in ieder geval vertellen over het zomerexceem is of niet, tegen zomerexceem zijn erg veel middeltjes die bij het ene paard wel werken en bij het andere paard dus helemaal niet dus dat is gewoon uitproberen. Mijn paard reageert erg goed op de cullicodruppels van puur natuur (wel heel regelmatig geven).

Als het geen staart- en manenexceem is, kan het idd een gewoonte zijn of komen door wormen, mijten of ander ongedierte. Kortom toch maar even naar je dierenarts.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:10

Ik gebruik Sweet Itch voor mijn paard die ook altijd zijn staart schuurde. Nu heeft hij een super mooie staart met zélfs aan de bovenkant haar

Ik denk ook dat je als je alles al geprobeerd hebt, even naar de dierenarts moet..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 15:19

abigaillover schreef:
Ik gebruik Sweet Itch voor mijn paard die ook altijd zijn staart schuurde. Nu heeft hij een super mooie staart met zélfs aan de bovenkant haar

Ik denk ook dat je als je alles al geprobeerd hebt, even naar de dierenarts moet..

Sweet Itch was de staartgel die ik heb gebruikt. Tja, eerst had ik het idee dat het wel hielp, maar vervolgens zag z'n staart er weer niet uit, maar dat is tot nu toe met alle middeltjes. Eerst ziet het er hoopvol uit, en vervolgens gaat mijn paard stug door met schuren.

Mijn dierenarts komt donderdag, dan zal ik hem in ieder geval naar zijn staart laten kijken.

Bedankt voor de suggesties tot nog toe; nog iemand??

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:25

NIks nieuws van mij hoor maar sweet itch werkt bij mij paard ook maar tijdelijk of niet. Er zijn heel veel middeltjes en het een werkt voor je paard wel en het andere niet dus als he zomerexzeem is zal het toch even uitproberen worden.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:03

Ik las al Azijn, maar helpt dat niet?

_Aise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:00

Het gaat er om dat die vliegjes wegblijven. Wat vaak helpt is dus een dunne zomerdeken. Ook helpt het vaak om naar een kustgebied te gaan, door de zoute zeewind kunnen de vliegjes daar niet overleven. Wat wij hebben gedaan met een paard wat veel last had van zomerexzeem is iedere ochtend en middag zeewater over de staart en manen gegoten. Daarbij knoflook voeren. En nog extra de zomerdeken. Dit helpt wel aardig goed..
Maar het is wel lastig he! Erg vervelend als je paard het heeft! Dit paard heeft er zelfs zoveel last van dat als het echt zo een vliegenavond is dat ze het liefst alleen maar wil liggen en rollen om die jeuk kwijt te raken. Erg vervelend met zadel op...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:37

teershampoo werkt goed, gebruikte ik ook bij mijn paard, toen ik hem kocht schuurde hij extreem erg, (heel zijn staartworden was boven aan kaal) in het begin elke dag gewassen en daarna om de dag toen 1 keer in de week en toen was het over