aanpassen beugels onderdoor bij zweetblad?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

regine

aanpassen beugels onderdoor bij zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 13:54

Ik wilde weten of dat kan. Bij een zadel waar geen opening zit, heeft iemand dat ooit laten aanpassen zodat de beugels onder het zweetblad door kunnen?

Tessa40

Re: aanpassen beugels onderdoor bij zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:55

Ik vind het vervelend zitten, ze ''blokkeren'ahw. Ik heb ze liever erop, zodat ze kunnen meebewegen.

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 13:59

Ik heb ze dus liever eronder, poosje op iemand anders zadel gereden en is erg goed bevallen, maar weet dus niet of ik dat kan laten aanpassen bij mijn eigen zadel.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:00

Tessa40 schreef:
Ik vind het vervelend zitten, ze ''blokkeren'ahw. Ik heb ze liever erop, zodat ze kunnen meebewegen.

Dat vraagt de TS niet.

Elke goede zadelmaker kan bij 9 van de 10 zadels onder het zadelrokje een uitsparing maken zodat je je beugels onder het zweetblad kunt hangen.
Informeer gewoon eens bij een goede zadelmaker bij jou in de buurt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:05

Bij bijna alle zadels kan het zonder verandering, en anders inderdaad even de zadekmaker vragen. het is wel fijn om dan ook beigels te hebben die de gesp aan de onderkant hebben (dressuurbeugelriemen)

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:10

Zou ik niet doen. Ik heb het zelf namelijk ook eens aangepast bij mijn zadel en kreeg toen later van de zadelmaker te horen dat de garantie van de boom daardoor kwam te vervallen...

Dat omdat de druk van de stijgbeugel anders valt.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:45

Kan vaak wel, maar zou het idd even overleggen met de zadelmaker. Hou er wel rekening mee dat als je wedstrijden rijdt, dit niet is toegestaan (omdat het een hulpje is om je benen stiller te houden).

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:48

Kyona schreef:
Hou er wel rekening mee dat als je wedstrijden rijdt, dit niet is toegestaan (omdat het een hulpje is om je benen stiller te houden).

Is dat zo? Ik zie op wedstrijd best veel mensen die de beugelriemen zo hebben zitten.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:49

Kyona schreef:
Kan vaak wel, maar zou het idd even overleggen met de zadelmaker. Hou er wel rekening mee dat als je wedstrijden rijdt, dit niet is toegestaan (omdat het een hulpje is om je benen stiller te houden).

Goh, dat wist ik niet. Zelf heb ik ook mijn beugelriemen onder het zweetblad en rijdt daar ook wedstrijden mee, maar heb er nog nooit commentaar op gehad.

Ga toch het reglement er nog eens op naslaan...........

regine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 17:12

Het meisje waarvan ik het zadel leen rijdt ook met de beugels onderdoor op wedstrijd... Vreemd dat ook zij daar nog nooit op is aangesproken!?
En bijv. GPG beugels? Dat is toch ook een hulpmiddel? Mogen die wel?

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:42

Dit staat er over beugels in het reglement:

* Het zadel moet voorzien zijn van ruime beugels. Vanwege veiligheidsredenen mogen de stijgbeugelriemen
en/of de stijgbeugels niet aan de singel worden vastgemaakt. Het gebruik van een dekje/bontje o.i.d. over het
zadel is niet toegestaan.

Meer niet. Dus laten we er vanuit gaan dat het wel mag. Aangezien er ook heel veel zijn die ook al op deze manier rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:16

Met dressuurwedstrijden mag je wel met je beugels onder de zweetbladen rijden. Het zadel waar ik mee rijd, heeft dat ook. Helaas, want ik vind het fijner rijden met beugels over het zweetblad, maar aangezien het niet mijn zadel is, mag ik dat niet veranderen.
Met springen mag het niet, omdat de beugel dan veel minder goed van de haak kan glijden wanneer je valt en met je voet in de beugel blijft haken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:18

Mag zeker, bij ons op stal rijdt iedereen zo wedstrijden