Goed hoofdstel.. Tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Goed hoofdstel.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:43

Hey,
Omdat ik over een paar 2/3 maanden een paard ga aanschaffen heb ik mijn hele zolder al vol met spullen liggen die ik straks ga gebruiken (borstels, dekjes, longeerartikelen halsters enz) en ik nu dus een hoofdstel alvast ga aanschaffen, wil ik weten welk hoofdstel jullie hebben en hoe lang al. En ook de prijsklasse. Ik wil namelijk geen kaptalen gaan betalen aan een hoofdstel maar hij moet wel een aantal jaar mee kunnen gaan natuurlijk. Dus, suggesties? Ben benieuwd!

daantjuhhh

Re: Goed hoofdstel.. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:45

Kieffer vind ik altijd erg fijn leer hebben.
ik heb er nu een liggen die nieuw 150 koste heb hem 2dehands voor 30 euro kunnen kopen terwijl je nog niet eens kon zien welke gaatjes de vorige ruiter heeft gebruikt.
Ik gok dat ze hem 2 x op gehad heeft.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:46

als je hoofdstel wil hebben wat goed is en wat redelijk lang meegaat een jaar of 5,6 of mischien wel langer komt je toch wat meer te batelan als de standaard dingen van 20 euro want voor kwaliteit betaal je gewoon meer.
Maar je hebt er dan ook langer van
Ik ben begonnen met een hoofdstel van 30 euro
en heb me nu na wat sparen een kieffer gekocht en deze koste 103 euro maar het verschil van kwaliteit mag er wezen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:51

Als je een hoofdstel goed onderhoudt gaat het sowieso wel langer mee hoor
Maar voel in de ruitershop gewoon eens aan het leer, sommig leer voelt soepel en geolied aan, ander is heel droog en stug. Bij goedkope hoofdstellen zijn ook soms de riempjes niet recht gesneden, heel irritant als je een hoofdstel dicht wilt maken.
Stel van te voren een budget vast en kijk dan eens naar wat er hangt en voel aan het leer. Dan is het oog er ook nog he, wat zie je graag
Misschien kun je voor prijzen alvast eens kijken op de site van Divoza oid, dan heb je een idee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:54

ja je kunt echt verschil voelen tussen het wat slechtere kwaliteit en het goede spul.
Het goede is meer buigzaam en soepeler.
en het mindere kwaliteit is stugger en droger.
En inderdaad met goed onderhoud kun je daar nog best een heel eind mee komen.

Wat ook een goede tip is: leg je hoofdstel een dagje in een emmer met sla olie.
Dan is ie wel een weekje glibberig, maar daarna ontzettend soepel.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:57

Ik sluit me helemaal bij Urielle aan.

Ik heb zelf een hoofdstel van €80,- met dat leer dat soepel aanvoelt. Hoofdstellen met goede kwaliteit gaan soms wel een heel paardenleven mee, dus wat is dan 80 of 100 euro? Vraag gewoon in de paardenwinkel naar een goede kwaliteit/prijs verhouding.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:13

Ik heb het rainbow-hoofdstel van Harry's Horse. Ben er zelf erg tevreden over. Het is mooi zacht en soepel leer. Ik heb hem nu 1,5 jaar en hijs nog super mooi! Ik weet dus niet of hij heel lang mee gaat, omdat ik hem nog geen 6 jaar heb, maar hij kostte €50,- en naar mijn idee is het goede kwaliteit voor een goede prijs!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:30

En ik heb er nog een van Harry Horse liggen (met z'n zilver randje)
Die echt super FLUT is.
dat ding is zo stug, hij zou bijna breken als je hem buigt.
en ik heb al heeeeeel vaak ingevet en geolied.

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:51

Ik heb al bijna 5 jaar een Br- hoofdstel, dat bijna dagelijks gebruikt wordt, en het hoofdstel is nog steeds in een super staat. Ben er erg tevreden over!
Hij was toen wel duur, maarja, als die zo lang meegaat, dan maakt dat niet uit.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:30

Ik ga voor het record; al 10 jaar rijd ik met een stuben met gedeeld kopstuk rond. Hij kostte destijds 190 gulden. Ik gebruik hem vrijwel dagelijks.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:16

Ik heb en keer op het CSI Geestern bij Nijland een merkloze zwarte hoofdstel gekocht, voor mijn pony. Niks bijzonders verwacht, was iets van 50 gulden of euro..
SUPER FIJN DING! Zo soepel! En zo goed kwaliteit! Mooi afgewerk, overal samursluiting, hele dikke (sterke) (rubberen) spring teugels, echt een goed hoofdstel! Nog net geen aansnoerneusriem, maar vrij brede neusriem, en zo'n 'kuipje' onder de kin, echt een fijne.
Laat je dus niet (altijd) schrikken van merkloos!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:20

ik heb een simpel hoofdstelletje van 25 euro......

heb ik nu geloof ik vier jaar, t is maar net hoe je het zelf onderhoud.
dan gaat het ontzettend lang mee

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:08

Skitter schreef:
Ik heb en keer op het CSI Geestern bij Nijland een merkloze zwarte hoofdstel gekocht, voor mijn pony. Niks bijzonders verwacht, was iets van 50 gulden of euro..
SUPER FIJN DING! Zo soepel! En zo goed kwaliteit! Mooi afgewerk, overal samursluiting, hele dikke (sterke) (rubberen) spring teugels, echt een goed hoofdstel! Nog net geen aansnoerneusriem, maar vrij brede neusriem, en zo'n 'kuipje' onder de kin, echt een fijne.
Laat je dus niet (altijd) schrikken van merkloos!

Inderdaad! Ik heb ook een merkloos hoofdstel, ontzettend fijn ding! Vanaf het begin af aan was het leer lekker soepel, en ik geniet er nog steeds van Het heeft me maar 20 euro gekost!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:18

Op stage werkte ik o.a. met hoofdstellen van Harry's Horse. Hele fijne hoofdstellen, mooi soepel leer. Heb gezien dat 't hoofdstel bij Ingrid van Berlo een klein 58 euri kost. Dit is het betreffende hoofdstel. Ook verkrijgbaar in wit onderlegd.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:20

Ik heb afgelopen weekend ook een nieuw hoofdstel gekocht. Ik wilde er ook een met blinde sluitingen en geheel zwart. Ik ben uitgekomen op een Harry Horse. Het leer voelt goed aan en ziet er netjes uit. Dit was het enige hoofdstel met blinde sluitingen. Ik heb er 49,- euro voor betaald. Moet het nog even passen en ik hoop dat het goed zit. Vind het namelijk een erg mooi hoofdstel. In het kopstuk zit een sleufje waar de neusriem doormoet. Hij loopt dus over het kopstuk heen. Verder is het kopstuk, neusriem en frontriem lekker gevoerd.

Heb ook kieffers en stubbens in de handen gehad. Leer voelde wel soepeler aan maar 110,- of 150,- euro vind ik echt te duur. Ga voor dit hoofdstel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:21

Op dit moment heb je nog geen paard dus ik zou wachten met aanschaf van een hoofdstel totdat het paard er is .

Borstels, halsters, shabrakjes, longeerspullen kun je inderdaad nu al aanschaffen maar met dingen als zadel, hoofdstel, dekens zou ik wachten totdat je het paard zelf hebt.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:33

Ik heb ong. 3,5 jaar gedaan met een CTD hoofdstel.. Destijds 200 gulden, maar echt een super hoofdstel!

Ophelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:43

Mss is het een handige tip om te wachten met een hoofdstel kopen tot je je paard hebt? Dan kun je het gelijk passen....Als het dan niet past kun je nog ruilen. En misschien krijg je wel een hoofdstel bij je paard? Elk paard heeft een ander hoofd en sommige paarden passen de standaard full-size hoofdstellen niet. Heel erg zonde als het dan in de kast beland of dat je het voor veel minder door gaat verkopen als wat jij er voor hebt betaald...

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:29

Heb een hoofdstel van Kavalkade, heb hem bijna 6 jaar en het is nog steeds mooi en onbeschadigd. Koste toen de tijd 175 gulden. Nu kun je hem niet meer kopen voor dat geld, alles id een stuk duurder geworden.

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:52

Ik heb ook een merkloos hoofdstel, gekocht bij Ooteman, Bonfire ofzo heet het, 30/40/50 euro, rijd er nu alweer een jaar mee, zoo soepel ik kan hem bijna helemaal dubbel vouwen, maar toch wil ik over een poos (als ik genoeg heb gespaard )
een passier Gemini kopen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:55

Bied in te koop nieuwe en gebruikte hoofdstellen aan van goede kwaliteit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:07

Ophelia schreef:
Mss is het een handige tip om te wachten met een hoofdstel kopen tot je je paard hebt? Dan kun je het gelijk passen....Als het dan niet past kun je nog ruilen. En misschien krijg je wel een hoofdstel bij je paard? Elk paard heeft een ander hoofd en sommige paarden passen de standaard full-size hoofdstellen niet. Heel erg zonde als het dan in de kast beland of dat je het voor veel minder door gaat verkopen als wat jij er voor hebt betaald...

Ja daar heb je gelijk in.
Mijn paard moet bijv COB hebben.
Full is te groot voor haar hoofdje terwijl je bij een paard normaal wel aan full denkt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:15

Ik heb een pagony hoofdstel (weet niet meer welke maar met wit onderlegd en gevlochten front/neusriem) voor 80 gulden toen en ik heb em al 5 jaar en hij is nog steeds in perfecte staat!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:36

Ik zou als ik jou was wachten met de aanschaf van een hoofdstel voor een paard dat je nog niet hebt. Zou zonde zijn als het dan niet past oid.

Maar om op je vraag terug te komen; ik heb een Dobert hoofdstel. Ben er ontzettend tevreden mee en het leer is echt fantastisch