Martingaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:24

Hallo luitjes..

Ik zie (bijna) altijd springruiters met martingaal rijden. Maar niet zomaar met een martingaal. Bijna iedereen heeft tegenwoordig zo'n martingaal met elastische schouderstukken en verstelbare .. ? Naja..

Ik ben er niet tegen hoor! Dat zeker niet!

Ik had gewoon een vraagje.. Waar kun je die dingen kopen en hoe duur zijn ze? Haha.. volgens mij kwam dat er een beetje dom uit..

Groetjes,.

Perla

Re: Martingaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:31

Volgens mij kun je ze in elke betere ruitersportzaak wel krijgen
Ik heb er zelf niet eentje maar k zie ze wel eens liggen, op evenementen enzo ( die met elastiche halstuk of borsttuig bedoel ik dan heh)

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:36

Oke bedankt! Ik zal druk op zoek gaan

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:43

Elastisch is natuurlijk altijd prettiger, daar een paard als hij springt de benen omhoogbrengt en daarbij veranderd de voorkant gewoon even van vorm.
De martingaal wordt door springruiters gebruikt omdat een paard voor de sprong het hoofd omhoog brengt om te taxeren (de hoogte te bepalen), via de martingaal blijft dan het bit wel gewoon op de lagen inwerken en gaat niet ineens op de mondhoeken inwerken, wat wel zou gebeuren zonder martingaal.
Verder kan een borsttuig voorkomen dat het zadel naar achteren glijdt. Tegenwoordig zie je dan een twee in een gebeuren, een martingaal aan een borstuig.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:11

Lusitana schreef:
Elastisch is natuurlijk altijd prettiger, daar een paard als hij springt de benen omhoogbrengt en daarbij veranderd de voorkant gewoon even van vorm.
De martingaal wordt door springruiters gebruikt omdat een paard voor de sprong het hoofd omhoog brengt om te taxeren (de hoogte te bepalen), via de martingaal blijft dan het bit wel gewoon op de lagen inwerken en gaat niet ineens op de mondhoeken inwerken, wat wel zou gebeuren zonder martingaal.
Verder kan een borsttuig voorkomen dat het zadel naar achteren glijdt. Tegenwoordig zie je dan een twee in een gebeuren, een martingaal aan een borstuig.

_/-o_ Helemaal mee eens.. heb met deze zelf ook altijd gereden bij springtrainingen en concoursen..
Voor dressuurmatig trainingswerk, altijd af..

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 13:40

Bedankt voor de uitleg maar dat wist ik eigenlijk al,, haha..

Enneh.. Hoeveel kost zo'n ding dan eigenlijk? Want volgens mij zijn ze verrekte duur...