Voetje..hoe leer ik mijn twenter voetjes geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

Voetje..hoe leer ik mijn twenter voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:17

Hi,

Het onderwerp zegt het al.. Ze is heel braaf hoor, maar ze vertikt het voetjes te geven. En ik heb eigenlijk bar weinig zin om met man en macht die benen op te tillen..

Hoe leer ik haar nu voetjes geven? Het gaat wel, met heel veel moeite en daarna loop ik krom van de rugpijn. Denk dus niet dat dit helemaal de juiste methode is...

plotie

Re: Voetje..hoe leer ik mijn twenter voetjes geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:19

euhm een jonge pony op de manege (Bubble) wou nooit voetje geven en dus moet je bijvoorbeeld met je linkershouder tegen het paard zijn linkerschouder duwen zodat het gewicht wat meer verplaatst word naar het rechterbeen.
(Bubble geeft nu zijn voetjes zonder probleem )

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:25

Dat heb ik ook al geprobeerd maar het help niet ze is 1,55 en duwt gewoon terug ...de mafkees

Vesper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:27

Geduld.. je moet vooral héél véél geduld hebben!
Bij mijn 2 jarige paardje is het na een tijd ook goed gegaan. Gewoon steeds blijven herhalen.. en goed belonen als ze het goed heeft gedaan.. Doe maar gewoon voetje voor voetje.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:29

En hoe leerde jij het jouw paardje? gewoon optillen? Als ik dat doe gaat ze met haar volle gewicht op mij hangen...En dat is zwaar... De hoefsmid heeft er overigens geen problemen mee

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:31

Wedge heeft ook nooit geleerd om voetje's te geven.
Erg stom van ons natuurlijk dat we dat niet hebben gedaan.
*wedge is bij ons geboren*
Wedge geeft zijn voetje's wel maar hij begint met zijn voorbenen te maaien en met zijn achterbenen te schoppen.
Nu heb ik gevraagt of er een volwassenen mee wil helpen.
Die Wedge zijn benen kan vasthouden, en die hem op flink op zijn donder kan geven als dat nodig is.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 17:33

Gelukkig kan ik wel gewoon bij haar benen komen ze slaat niet. Maar zet gewoon haar gewicht in de strijd. Ze is dan nog maar 2 maar wil wel graag dat ze het zo snel mogelijk leert.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:45

en wat doet ze dan bij de hoefsmid ??

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:11

Haar benen optillen, alleen de hoefsmid is veel sterker dan ik. Hij kan ze zo optillen, ik til me een breuk.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:42

Dat deed mijn twenter ook, nu inmiddels 3 en kan prima voetjes geven

Ten eerste, veel geduld, heel veel geduld (ik heb er 3 tot 4 maanden over gedaan )
Je vraagt om een voet, ga niet hard trekken maar geef druk op het been, bijv. zachtjes knijpen en blijf het commando voetje rustig herhalen. Als ze haar voet ook maar een mm optilt direct uitbundig belonen (snoepjes werkte erg goed bij mijn paard ) En dan steeds iets meer vragen, dus dat ze haar voet steeds iets verder en langer van de grond houdt. Je kunt haar ook leren om haar voet naar voren te geven, dan kan ze minder hangen.
Als ze toch gaat hangen, direct loslaten en rustig opnieuw beginnen. Bij mijn paard was het echter ook dwarsheid en brutaliteit en ik heb dat gedrag dus wel bestraft, dus een brul geven en een por in de buik.
Vind dus wel uit of je paard het niet snapt, het eng vind (evenwicht) of gewoon brutaal is. Mijn paard kon bij de vorige eigenaar wel prima voetjes geven dus bij mij was het ook uitproberen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:45

Ok, die snoepjes zijn idd wel een goed idee, ze is dol op lekkers. Ik denk niet dat het brutalitiet is maar ze snapt het gewoon niet. En waar knijp je dan?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:13

Lang leve lange sokken, die van een paard dan he . Mijn merrie had in het begin ook moeite met voetjes geven. Ik trok dan altijd licht aan haar sok, niet zodat het pijn deed, maar wel op zo'n manier dat ze me irritant genoeg vond om haar voet op te tillen. Begin met korte stukjes optillen, zodat ze niet de kans heeft om te hangen. Zo kan ze leren om haar evenwicht goed te houden. Probeer dit dan uit te breiden.
Werkt dit niet, dan kan je haar ook leren wijken voor druk d.m.v. een touw. Haal een halstertouw achter het been langs en til dan m.b.v. het touw het voetje op. Bij zowel het voor- als achterbeen haal je het been naar voren toe. Mocht ze in het begin het touw nog een beetje eng vinden, dan kun je het meteen laten vieren of loslaten. Voordeel van een touw is dat ze er niet op kan gaan hangen en ze leert een voetje op te tillen na druk in de kootholte. Voor paarden die met hun achterbenen slaan is het bovendien een mensveiligere methode dan als je het met de hand moet doen, je kan een beetje afstand nemen. Misschien heb je hier wat aan, in ieder geval veel succes!

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:19

En dan moet je dat touw in de kootholte leggen? En dan het been naar voren halen als het ware? En dan naar achter?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:40

Wat ik heb gedaan, als mijn 3 jarige op mij ging hangen liet ik haar gewoon op der knieen op de grond zitten, maar hield wel haar hoef omhoog. Of ik ging met het been schudden, zodat ze haar gewicht weer even van mn afhaalt, en dat dan gepaart met boze zinnen en belonende zinnen als ze dan weer stopt met hangen.

Nu kan ik met 1 vinger haar hoeven omhoog houden.

Met dat touw bedoelt ze de achterbenen, voor is dat iets lastiger...