Kunststof hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mocca

Kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:15

Komende dinsdag wordt mijn verzorgpaard Amo op kunststof ijzers gezet. Dit omdat we de laatste tijd veel met de kar rijden, en ik graag lange buitenritten onder het zadel maak. Hierbij slijten zijn hoeven gewoon veel te hard. De eigenaar van Amo is niet zo'n fan van hoefijzers, vraag me niet waarom. Hij vind het o.a. niet fijn omdat de paarden het gehele jaar op de wei komen, en deze in de winter spekglad is. Ik rij zelf vaak op gras en zie het ook niet zitten om continu stiften erin te draaien. Nu is er dus gekozen voor kunststof hoefbeslag.
Waarom dit? Omdat het soepeler is dan een hoefijzer, omdat het meeveert en de klap absorbeert, waardoor het been geen schok krijgt. Verder slijt het minder snel dan een gewoon ijzer, en kan er vaak bij een volgende bekapbeurt het zelfde kunststof ijzer gebruikt worden, mist het niet te ver gesleten is. Maar het belangrijkste voordeel vind ik dat er profiel onder zit, waardoor stiften overbodig zijn (tenzij het natuurlijk érg glad is, dan neem ik liever het zekere voor het onzekere).

Heeft er hier iemand ervaring met kunststof hoefbeslag, en hoe beviel het? Wat vind jij de voor of nadelen, of waarom zou je het zelf absolúút niet willen?

Alvaron

Re: Kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:44

Kunststof beslag heb je in vele soorten. Harde, zachte, met metalen kern, gladde, stroeve en ga zo maar door. Dat het minder snel slijt dan een gewoon ijzer is niet waar. Het materiaal is zachter dan ijzer en dus slijt het sneller.

Verder lijken de stroeve kunststoffen erg fijn tegen uitglijden, het betekent ook dat ze een sterk remmende werking op het been hebben wanneer de voet wordt neergezet, en dat is weer funest voor de pezen en de gewrichten. Schokdemping is zeker een voordeel, maar ook daar geldt weer, hoe beter de demping, hoe zachter en dus stroever het "ijzer". Kies je daarentegen voor een slijtvastere kunststof, dan is de schokdemping weer zeer gering, maar is ook het remmende effect weer veel minder en dus weer minder slecht voor pezen en gewrichten.

Kortom, het lijkt de uitvinding van de eeuw, maar er zitten de nodige haken en ogen aan. Laat je dus eerst heel goed informeren, voordat je eraan begint. En bij het ene paard bevalt het wel goed, en bij het ander paard absoluut niet. Kwestie van heel goed overleggen met je smid en dan maar uitproberen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:42

Merens hier op t forum heeft haar paardje op easywalkers lopen geloof ik.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:44

wkoekoek schreef:
Merens hier op t forum heeft haar paardje op easywalkers lopen geloof ik.

Ik heb even in haar profiel gekeken, en volgens mij staat die op easyboots, en dat zijn weer hoefschoenen

Iemand nog ervaringen?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:49

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:58

Merens heeft onder haar paard wel Easywalkers hoor
Heb het zelf gezien

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:05

En ik heb t ook gezien!
Ziet er goed uit!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:08

Jaaaaaaaaaaaaaa ze staat op easywalkers

Domi (de andere merens) heeft vorig jaar ivm een probleempje op easyboots gelopen.

Cyclame, waar ik nu endurance mee rij, staat op Easywalkers. Ben erg tevreden
foto's staan idd op www.sportmerens.tk

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:04

Het lijkt mij juist dat kunststof ijzers beter zijn.
Ik heb hier een goed gesprek over gehad met mijn dierenarts en die gaf aan dat een paard op ijzers eerder gaat glijden. Als een paard zijn hoef neerzet zie je dat een ijzer wel eens een stukje doorglijd, dit is voor paarden erg vermoeiend omdat ze dit steeds moeten corrigeren in hun balans. Bij een schrikactie van mijn paard op het asfalt zou ik ook niet graag rondom op ijzers staan!!!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 08:40

Oke, ik heb de site even bekeken en ziet er goed uit

Verder heb ik nog even rondgekeken en ben ik nog niet echt negatieve punten tegen gekomen.
Nog meer ervaringen?

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:15

Mijn paard glijd ontzettend met ijzers.. ik wou ook wel de kunststof ijzers proberen.. alleen zit er vast een heel hoog prijskaartje aan

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:17

Ik betaal 90 euro voor rondom easywalkers, voor gewone ijzers betaalde ik 70 euro rondom.

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:21

was ik ook wel benieuwd naar: Het prijskaartje wat eraan zit

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:34

en ze kunnen er dus ook gewoon de volgende keren op gezet worden als ze niet teveel gesleten zijn ..? Evt. ook voor shetlanders..

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 14:26

MissDonna schreef:
en ze kunnen er dus ook gewoon de volgende keren op gezet worden als ze niet teveel gesleten zijn ..? Evt. ook voor shetlanders..

Jep, als ze niet te veel gesleten zijn en verder ook nog goed worden ze gewoon weer gebruikt als je dat wilt
Verder ligt de prijs ongeveer 15 euro hoger dan gewone ijzers, maar hoeft dit iets minder vaak bekapt te worden

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:45

blijven ze ook goed zitten als ze regelmatig in de modder staan?
dacht eens gelezen te hebben dat paarden ze wel sneller verliezen..
ik twijfel soms ook wel eens om kunstof te proberen, alhoewel ik ook wel tevreden ben met het beslag wat ik nu heb, maar ik vind kunstof beslag wel voordelen hebben (zoals die schokdemping en glijden)

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:49

Alvaron schreef:
Verder lijken de stroeve kunststoffen erg fijn tegen uitglijden, het betekent ook dat ze een sterk remmende werking op het been hebben wanneer de voet wordt neergezet, en dat is weer funest voor de pezen en de gewrichten.

Maar een paard zonder beslag glijdt toch ook niet iets door bij het neerzetten van de voet? Dus dat is dan ook slecht?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:00

Kunststof slijt niet per definitie harder dan ijzer hoor. Dat hangt af van de hardheid, je kunt kunststof maken wat net zo hard is als ijzer (ik werk bij een compoundeur van kunststof )

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 18:06

Waterkippie schreef:
blijven ze ook goed zitten als ze regelmatig in de modder staan?
dacht eens gelezen te hebben dat paarden ze wel sneller verliezen..

Ze blijven net zo goed zitten als gewone ijzers, worden ook op dezelfde manier bevestigt

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:45

hmm ok best interesant!
mijn smid begint er alleen niet aan, die vind het niets ?

hoe kom je dan aan zo een smid?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:54

Ik ga dit ook even volgen, ik heb er ook al eens over getwijfeld.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:01

Wat ik me afvraag is of die kunststof ijzers op maat geslagen kan worden. Gewone ijzers passen ook niet altijd meteen en moeten vaak nog wat bijgewerkt worden voordat ze goed de vorm van de hoef volgen. hoe zou dat met deze dingen zitten??

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:16

droebel schreef:
Wat ik me afvraag is of die kunststof ijzers op maat geslagen kan worden. Gewone ijzers passen ook niet altijd meteen en moeten vaak nog wat bijgewerkt worden voordat ze goed de vorm van de hoef volgen. hoe zou dat met deze dingen zitten??

Dat is een goeie vraag.. dat zou ik ook wel eens willen weten

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:48

Wat Sees schrijft wilde ik hier ook neerzetten. Er bestaan kunststofsoorten die minder hard slijten dan ijzer.

Voor zover ik weet wordt dit beslag in het Zuiden meer toegepast dan in het Noorden (volgens mijn hoefsmid). Een kennis van mij heeft een paard erop gezet. De lipjes zijn nu 3x afgebroken. 2x opnieuw eraan gezet maar nu had ze zo iets van laat maar zitten. Wat zij een heel groot nadeel vindt is dat er hele klonten zaagsel in gaan zitten. Dus net als met sneeuw dat blijft plakken.
Het kunststof beslag is iets duurder dan gewoon ijzers. Ook gewone ijzers kun je er nog een keertje onder leggen. Qua slijten maakt het volgens mijn hoefsmid niet zo heel veel uit.

Ik zou mijn paard er niet op zetten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 21:26

Of ze goed passend te maken zijn ben ik ook nieuwsgierig naar!

Ik heb die Easywalkers ook wel op school zien hangen, maar wist helemaal nog niet hoe ze heette. Ik hou het nog maar even bij gewone ijzers als ze zo nodig op ijzers moeten(bij mij loopt alles op blote voeten en gaat er woensdag eentje op een open teen ijzer ivm met hoefbevangenheid).