toontredig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

toontredig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:53

Wie kan mij vertellen wat het inhoud, en wat je eraan kan ( en moet) doen.

Angela

Re: toontredig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:56

dat het paard op de toon (voorkant van de hoef) land in plaats van op de achterkant van de hoef.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:11

toontredend ken ik wel dan zetten ze de voorvoeten met de tonen (voorkant) naar elkaar toe neer, komt veel voor bij bergpaarden die nog in de vrije natuur hebben rondgelopen.

In Nederland wordt er zwaar aan getild, in landen als oostenrijk helemaal niet.....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:39

je kan en moet daar niks aan doen.
Met een veulen zou misschien de hoefsmid er nog wat mee kunnen, om het te verminderen.
Citaat:
In Nederland wordt er zwaar aan getild

vanwege de ongelijke slijtage toch?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:09

Afhankelijk van de leeftijd van het dier, de mate waarin het toontredend is en het hoefonderhoud, kan zo'n paard nog heel goed meelopen.
Mijn paard is ook toontredend, niet in erge mate maar dat is ook wel logisch, aangezien ik haar om de 8 weken laat bekappen. Ze is nu 8 en vanaf dat ik haar heb (3,5 jaar) laat ik haar hoeven heel goed bijhouden. Het is nu zodanig dat je het alleen maar kunt zien als je voor haar staat - de binnenzijkanten van de hoeven zijn iets korter.

In mijn optiek kun je met goed hoefonderhoud het dier een heel eind corrigeren. En idd, zo jong mogelijk daarmee beginnen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 09:23

mijn paard is extreem toontredend en het minste probleem is zijn hoeven, die worden wekelijks door mijzelf bekapt en 1 x per maand door een natuurlijk bekapper.

Van de holisitisch DA mag ik niet meer in de bak rijden, alleen nog maar rechte lijnen stappen .....en verder moet ie maar voor de wagen.

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:52

Hier ook iemand met een toontredend paard... niets mis mee hoor!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:17

die van mij kan ook verrassend goed uit de voeten, ik moet hem alleen geen 10 meter voltes laten galopperen, dan gaat ie onderuit....... maar een zwaar trekpaard hoeft dat ook niet....

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 19:10

Hebben jullie ook speciaal beslag voor jullie paarden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:53

nee, geen beslag mijn paard wordt natuurlijk bekapt en loopt op blote voeten. Je kan het toch niet meer corrigeren als je paard ouder is dan 1 jaar!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:29

Nope, mijn paard heeft ook geen speciaal beslag. Loopt sinds 't voorjaar wel op een hoefijzertje voor maar dat is niet omdat ze toontredend is.
Omdat ze gauw platvoeten krijgt, laat ik haar gewoon netjes om de 8 weken bekappen. Zoals het hoort.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:37

Citaat:
Zoals het hoort

't is maar net wat je perceptie is van wat hoort, mijn paard wordt om de 4 weken door een natuurlijk bekapper bekapt en ik werk het iedere week en soms wel vaker indien nodig, zelf bij

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 20:37

Ok! Bedankt voor de info.

Een vriendin van me is bezig met een paardje, wat ze wil gaan kopen. Hij is iets toontredig. Volgens de veearst valt het wel mee, maar we wisten er eigenlijk zo weinig vanaf

Is het een reden om het paard niet te kopen? Wat vinden jullie?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:53

smurf schreef:
Citaat:
Zoals het hoort

't is maar net wat je perceptie is van wat hoort, mijn paard wordt om de 4 weken door een natuurlijk bekapper bekapt en ik werk het iedere week en soms wel vaker indien nodig, zelf bij

Ja sorry, je hebt gelijk, ik heb me niet goed uitgedrukt. Het is idd bij sommige paarden nodig om het frequenter te doen.

Eigenlijk bedoel ik dus: regelmatig bekappen, zoals 't hoor.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:58

Linda14 schreef:
Ok! Bedankt voor de info.

Een vriendin van me is bezig met een paardje, wat ze wil gaan kopen. Hij is iets toontredig. Volgens de veearst valt het wel mee, maar we wisten er eigenlijk zo weinig vanaf

Is het een reden om het paard niet te kopen? Wat vinden jullie?

Tja, ik heb mijn paard ook gekocht terwijl ik wist dat ze iets toontredend was.
Als het paard verder netjes op z'n voeten staat (niet ongelijke voeten heeft) en hij door de klinische keuring komt, dan zou ik niet inzien waarom je vriendin 'm niet zou kopen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik niet weet hoe erg het is en wat je vriendin met 't paard wil gaan doen.

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:45

Het paard staat gewoon iets breder van voren zeg maar. Niet de hele tijd, maar het kan gewoon zo gaan staan snapje?

Verder zie je hem wat maaien met zijn voorbenen. Ze wil er dressuurmatig mee gaan rijden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:54

maaiende voorbenen wordt niet echt gewaardeerd in de dressuur geloof ik

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:56

ik heb er ook een...helemaal geen last van. Ik vijl af en toe zelf bij en verder word ze gecontroleerd en bekapt door de smid. Ik doe er verder ook alles mee

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 10:51

Hallo,

Mijn paard is ook toontredig, en ondervindt er best regelmatig hinder van. Ze wordt om de 6/7 weken beslagen met speciaal beslag en kan dan weer lekker vooruit.

Je moet er rekening mee houden dat het vaak iets meer onderhoud vergt..zoals op tijd beslaan.

Ik zou er persoonlijk in het vervolg een paard voor laten staan....we hebben een hele poos met haar gedokterd omdat het in eerst instantie bij mijn paardje niet opvalt en de DA niet gelijk wist waar het aan lag, ze is ook regelmatig onregelmatig..

Maar goed veel succes ermee!

Linda14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 13:19

Ok! Allemaal bedankt voor de tips!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 14:30

Idd dat maaien is een slordig gezicht en wordt nooit echt gewaardeerd.
Zou zeggen dat het van het doel en het butget afhangt om 'm te kopen of niet.
Met een hoog butget zou ik 'm zejker laten staan, maar als je niet te veel hebt te besteden, dan moet je consessies doen. Daarbij denk ik bij een minder butget het doel dan ook niet té hoog ligt.

succes!