wie heeft er ook een beetje last van springzenuwen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

wie heeft er ook een beetje last van springzenuwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 22:41

Ik heb nu een half jaar niet gesprongen op een paar mini hindernisjes na(ivm. blessure) . Nu ben ik wezen kijken bij oefenspringen en krijg ik toch wel weer de kriebels. Dus ik heb besloten om weer springles te gaan nemen:).. Maaaar ik vind het toch wel erg spannend, aangezien toen ik dit paard net had er 2 keer echt flinkt afgeknald ben met springen. En mijn vorige paard klapte in een parcours helemaal dicht en niks anders deed dan wegrennen en weigeren (denk door een slechte ervaring), en daardoor heb ik ook de grond regelmatig van dichtbij heb gezien. Ik heb in ieder geval al een BP aangeschaft dan ben ik al minder bang om te vallen. En als ik minder bang ben om te vallen, ben ik zekerder. Ben ik zeker van mezelf dan springt hij meestal wel. Ga ik al zitten miepen van ow misschien weigerd hij wel dan doet hij dat ook, met als gevolg dat heel het vertrouwen aan beide kanten weg is, en van springen weinig meer komt
Zijn er meer mensen die hier last van hebben of gehad hebben? zo ja wat doen / deden jullie eraan.
Want ik wil het echt weer, en mijn paard kan het ook heel goed en vind het ook heel erg leuk.

Ecudes

Re: wie heeft er ook een beetje last van springzenuwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:20

Ik heb wel springkriebels ja, maar bang om er naast te knallen ben ik eigenlijk niet echt.
Probeer trouwens een weigering gewoon als een miscommunicatie te zien zoals een balk. Rij er gewoon weer blanco (of nèt wat extra fanatiek) op aan. In elk geval niet gaan miepen, want dat werkt inderdaad niet . Zet desnoods na de weigering de sprong lager en bouw weer op.

Veel plezier!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:23

Ik denk dat je het gewoon langzaam op moet bouwen, steeds een beetje hoger. Dan is het ook niet in een keer een mega hindernis voor jou en je paard zijn/haar gevoel!
succes en het gaat vast wel lukken, beetje meer zelfvertrouwen hebben

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 23:58

Mijn werk draait om springen en zelfs ik ben zenuwachtig af en toe... Dat hoort erbij. Maar het draait allemaal om zelfvertrouwen, 1 nare ervaring en je wordt nerveus. Denk de volgende keer dat je springt: waarom zou ik vallen, ik val toch meestal normaal ook niet? Je zegt zelf al dat als je zeker bent van je zelf je paard ook wel springt. Je geeft dus eigenlijk al aan dat je paard jouw spannning overneemt, en wie weet geef je hem dan ook niet genoeg hulpen voordat hij moet springen? Dit heb ik zelf wel eens meegemaakt, rijd daarna nog eens naar de hindernis en geef "overdreven" hulpen, niet tè natuurlijk, maar dat je het gevoel hebt dat je iets meer doet dan normaal. En als het je dan lukt, geeft dat meer zelfvertrouwen, een kick en zul je zien dat je weer plezier krijgt in het springen! Succes!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:45

ik ben ook zo nu en dan er hard afge vallen tijdens springen soms in eenhindernis...
soms was ik dan wel weer bang om dezelfde hindenis te springen omdat ik daarin was gevallen. dus toen weer begonnen met laag en dat weer steeds iets meer omhoog brengen...
zo heb ik het eigenlijk een beetje overwonnen..maar heb er soms nog wel beetje last van

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:35

ik ben een keer heel hard gevallen van een springend paard en nu steeds als ik spring en de hindernis zie begin ik toch onzewker te worden.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:38

ik ben ook is heel hard gevallen met springen, en dat is al jaren geleden,
maar lef om te springen heb ik eigenlijk niet
ik dwing mezelf af en toe een klein sprongetje, en binnenkort neem ik prive springles

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:40

Keer erg hard gevallen op een balk, en toen moest ik ff slikken hoor
Maar ik ben er niet meer bang voor

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:43

oke ik denk dat ik maar rustig ga beginnen. Voor mijn paard ook wel zo leuk want die heeft er veel plezier in. Bedankt voor de tips!