vragen over de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

vragen over de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:55

Hoi,

Omdat ik eigenlijk altijd wel vragen heb over de wei, nu dit topic.

_Want wanneer stooi je kunstmest en hoeveel, en welke soort ?

_Wat doe je tegen distels, paardebloemen, boterbloemen, St Jacobskruid ( uitsteken gaat niet, de grond is te hard......klei ), brandnetels ?

_ wanneer kan je gras bijzaaien ? welk gras ?

_wanneer is het tijd voor kalk ? Hoeveel kalk ? Etc.

O ja, en tot wanneer is het gras nu gevaarlijk (qua suikers ) ?

Groetjes,

Maris

Anoniem

Re: vragen over de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:30

Ik zit zelf ook op een zeekleigrond in Zeeuws-Vlaanderen, dus wellicht heb je wel wat aan mijn antwoorden.

Kalk hangt ervanaf of je een zure bodem hebt. Voor onze grond is het niet nodig, en ik gok voor jou ook niet, maar dat moet je even aan collega-weide-houders in jouw omgeving vragen. Of die kalken of niet.

Bemesten, mijn vader doet dat eigenlijk altijd, ongeveer 2-3 weken voor de koe de wei op gaat (mijn paarden gaan dan nog 2 weken later dan dat). Meestal in voorjaar, soms ook in najaar, maar niet altijd. Ik ben daar dus niet zo in thuis, dat regelt hij.

Onkruid, toch uittrekken met wortel en al of uitsteken. Gewoon wachten tot het regent Anders zou je met wat roundup de boel kunnen spuiten. Maar dan moet er nog wel genoeg gras in de wei staan, omdat anders de paarden het kunnen opvreten.

Gras bijzaaien moet je niet bij mij wezen, onze wei heeft een goede bodem, en we halen de beesten er tijdig vanaf zodat die niet kapot gelopen wordt.

Gras qua suiker is gevaarlijk als het geregend + veel zon heeft, en daardoor het gras erg snel kan groeien. Dit is met name in het vroege voorjaar, maar kan ook best eens in de zomer passeren.

Succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:01

aanvullende vraag:

onze wei word steeds voller met witte klaver, op zich goed voer, maar beetje teveel eiwit, moet je dan kalk strooien in het voorjaar om dat tegen te gaan?

geen flauw idee

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:05

Goede vragen en ik als aanvullende daar nog bij: heeft het zin om nu nog kunstmest te strooien?

Waar blijven de weide-experts ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:18

Pfff... dat zijn pittige vragen. Ik zal eens zien of ik wat kan vinden.

Ik geloof dat bokker Ibbel hierover ook nogal onderlegd over is. Zal even zoeken en daarna haar op dit topic wijzen als zij degeen is die ik me herinner met goede post over een ander weide-topic.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:22

Om klavers tegen te gaan moet je veel maaien, zodat het gras meer en beter kan groeien.
Er is een kunstmest, Super, dat je het hele jaar door kan strooien. Wij strooien pas als het een graad of 14 is, dus als het gras gaat groeien. We strooien heel weinig, alleen voor de eerste groei. Vraag aan boeren in de omgeving wat zij voor kunstmest gebruiken. Wij hebben hier ook zware klei en gebruiken Kalksalpeter.

Onkruid spuit ik weg met Finale, dat is dus echt finale voor alles wat je dus bespuit. Je moet dan gericht sproeien of wat ik ook doe een emmer met die troep en een spuitje. Dat op de bladeren van de plant spuiten en het is Finale voor de onkruidplant.
Klavers kan je het beste met MCPA wegspuiten. Het gras blijft leven. Dan kan je je land doorzaaien door een loonwerker.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:25

paardenbloemen en boterbloemen laat ik staan, ridderzuring met mcpp, brandnetels met roundup (dan de paarden een week niet in het behandelde land)

bemesten: nadat de wei kaal is gegeten en de paarden naar een ander stuk gaan

kalk: doe ik eigenlijk nooit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:30

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:32

op zich strooien we alleen in het voorjaar met een algemene kunstmestkorrel.
paarden eten alles kort voordat ze naar een ander stuk gaan( hebben 3 kleinere stukken).
staat veel kruiden in die ik liever wel wil houden o.a. weegbree, en nog wat goede kruiden.

hoe zit dat met koeiemest erop?
is dat ook goed?

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:32

ja hoor! is juist wel goed!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:52

Laat er maar een laag koeiestront over je land spuiten/injecteren. Ik denk dat je een boer er heel gelukkig mee maakt!!!
Ik zit er ook over te denken. Je krijgt er een mooie wei van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:19

Oooh gelukkig, ik dacht dat ik de enige was die niet zoveel over weidebeheer weet !
Niet dus.

De wei waarop de paarden nu lopen is nu bijna kaal en binnenkort gaan ze naar de "winterwei ". Vandaar de vraag of je nu nog kunstmest kan strooien. Zal toch eigenlijk wel, kan denk ik, zolang het groeizaam weer is. Koeien hebben we hier nergens in de buurt, dus ook geen koeienvlaaien om over de wei te doen.
Dan wil ik ook gelijk de wei een beetje doorzaaien. Is echt nodig, deze weides zijn al tientallen jaren wei en dat ga je zien.

Jacobskruid word ik compleet gek van. Eerst geprobeerd ze uit de grond te trekken na regen. Hielp niet, er kwamen nog meer planten voor in de plaats. Toen aan de slag met round up. Helpt wel, maar na een week of 6 komen er nu op de plekken waar ik heb gespoten weer nieuwe plantjes te voorschijn Dus nu steek ik ze eerst uit en spuit dan het gat in de grond met round up zodat de overgebleven wortels lekker in de round up zitten. Nu maar hopen dat dat helpt, anders weet ik het niet meer.

Van de winter heb ik een keer een potje grond van de wei meegenomen naar het tuincentrum, wei was toen 5,3. Moet dacht ik 6 zijn qua zuurtegraad, dus toch maar een keertje kalk erover. Maar wanneer ? In Januari ofzo ?

Tegen klaver moet je dacht ik kalk strooien. Hebben mijn ouders ook gedaan in hun tuin, ze hebben nu geen klaver meer.....

Maar hoe zit het nu met de suikers in het gras ? je hebt een periode in het voorjaar, zo ongeveer begin mei dat je uit moet kijken. Maar ik dacht ook in september, als het gras zijn laatste groeiperiode heeft, dat je uit moet kijken.
En omdat de paarden binnen een paar dagen naar een nieuwe volle wei gaan .......

Groetjes,

Maris

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:16

waar ik sta ben ik dus niet de baas over de wei, maar gelukkig luisteren ze wel vaak naar me, omdat er toch in het voorjaar kunstmest gestrooid gaat worden wil ik ze overhalen om dit keer kalk te gaan strooien en later of eerder koeiemest erop..

zitten bij ons in de buurt gelukkig genoeg koeieboeren, alleen nadeel dat t wat moeilijk rijden is bij ons, omdat we maar kleine stukjes hebben, dan denk ik toch alle draden loshalen zodat ze goed heen en weer kunnen....

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:51

Begin september is toch wel de uiterste periode dat je nog kunstmest kunt strooien, tenminste tot die tijd heeft het (als het weer nog goed is) nog effect. Daarna niet meer, wordt het nog nauwelijks door het gras opgenomen. We hebben nog wel warme dagen gehad de laatste weken maar de nachten waren aardig koud en dan groeit het gras bijna niet meer.

Om te weten WAT je moet strooien (welke kunstmestsamenstelling en wel/geen kalk) kun je het beste een keer een bemestingsonderzoek laten doen door Bllg (Oosterbeek). Dan weet je precies de bemestingstoestand van je grond en krijg je een bemestingsadvies voor de komende 4 jaar.