Oooh gelukkig, ik dacht dat ik de enige was die niet zoveel over weidebeheer weet !
Niet dus.
De wei waarop de paarden nu lopen is nu bijna kaal en binnenkort gaan ze naar de "winterwei ". Vandaar de vraag of je nu nog kunstmest kan strooien. Zal toch eigenlijk wel, kan denk ik, zolang het groeizaam weer is. Koeien hebben we hier nergens in de buurt, dus ook geen koeienvlaaien om over de wei te doen.
Dan wil ik ook gelijk de wei een beetje doorzaaien. Is echt nodig, deze weides zijn al tientallen jaren wei en dat ga je zien.
Jacobskruid word ik compleet gek van. Eerst geprobeerd ze uit de grond te trekken na regen. Hielp niet, er kwamen nog meer planten voor in de plaats. Toen aan de slag met round up. Helpt wel, maar na een week of 6 komen er nu op de plekken waar ik heb gespoten weer nieuwe plantjes te voorschijn
Dus nu steek ik ze eerst uit en spuit dan het gat in de grond met round up zodat de overgebleven wortels lekker in de round up zitten. Nu maar hopen dat dat helpt, anders weet ik het niet meer.
Van de winter heb ik een keer een potje grond van de wei meegenomen naar het tuincentrum, wei was toen 5,3. Moet dacht ik 6 zijn qua zuurtegraad, dus toch maar een keertje kalk erover. Maar wanneer ? In Januari ofzo ?
Tegen klaver moet je dacht ik kalk strooien. Hebben mijn ouders ook gedaan in hun tuin, ze hebben nu geen klaver meer.....
Maar hoe zit het nu met de suikers in het gras ? je hebt een periode in het voorjaar, zo ongeveer begin mei dat je uit moet kijken. Maar ik dacht ook in september, als het gras zijn laatste groeiperiode heeft, dat je uit moet kijken.
En omdat de paarden binnen een paar dagen naar een nieuwe volle wei gaan .......
Groetjes,
Maris