Instructrice opleidingen.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Instructrice opleidingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:53

Hey hey,
Ik ben op zoek naar opleidingen om instructrice te worden.
*ik kan het niet anders verwoorden sorrie*
Ik weet dat er in Deurne een zit, en heb vaag wat gehoort over ORUN?
Het is niet voor nu. Maar voor misschien volgend jaar en anders voor over een paar jaar.
Wie oh wie weet er een?
En zouden jullie mij een site kunnen geven? Of informatie?
Alvast bedankt!

Urielle

Re: Instructrice opleidingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 19:12

De informatie van de ORUN staat op de site van de KNHS, dat is een opleiding die je doet naast je normale werk en naast een wedstrijdklassering. Officieel moet je geloof ik L1+winst zijn maar ik kan aanraden eerst M1+winst te rijden want die 1e fase wordt er erg kritisch naar je rijden gekeken.
Verder moet je maar even naar de site gaan, maar de ORUN staat erg goed aangeschreven. Eventueel kun je eerst al eens de cursus basisinstructeur volgen.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:15

Bedankt ik zal eens gaan kijken!
Is het ook mogenlijk om het b.v. naast je studie te doen?
Edit: Ik zal voortaan eerst lezen en dan pas weer vragen stellen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:06

ja, bij de eerste fase ga je alleen een avond in de week (3 uur meen ik) naar een regionaal centrum met je paard. Bij de tweede en derde fase moet je 1 dag per week met je paard naar Ermelo of Wanroij.
Dus als je die dag niet naar college gaat kan het, heb je verplichte colleges dan heb je natuurlijk wel een probleem

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:13

deurne is echt een opleiding op hbo of mbo niveau dit is dus meer als instructeur!
orum is een cursus je hebt verschillende nivo's van lesgeven, je moet op wedstrijd wel op een bepaald nivo zitten

TINC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:19

in deurne hebben ze ook een opleiding die alleen manege/ponyclubinstructie is. is een mbo opleiding niveau 2 geloof ik, ik dacht 30x een avondje naar deurne en je hoeft zelf niet echt heel hoog niveau te hebben gereden. Ik zit er ook over te denken omdat ik wel redelijk kan rijden alleen nooit de behoefte heb gehad om wedstrijden te starten. op fnrs.nl staat meer info over deze opleiding.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:28

Deurne weer ik daar ben ik met opendagen al geweest enzo.
En dat is mijn opleiding niet.
Ik wil naar MBO Geldermalsen om daar de 3 of 4 jarige opleiding paardenhouderij gaan doen.
Maar instructrice spreekt mij ook erg aan.
Ik heb idd gelezen dat je een bepaals niveau moet rijden.
Aangezien ik het zoiezo pas over een jaar of misschien nog wel later wil gaan doen is het niveau dat ik moet rijden waarschijnlijk geen idee.
*tenzij Wedge het heel slecht gaat doen op wedstijden*
Zoals ik al zei ik heb nog tijd genoeg voor ik beslis.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:36

TINC schreef:
in deurne hebben ze ook een opleiding die alleen manege/ponyclubinstructie is. is een mbo opleiding niveau 2 geloof ik, ik dacht 30x een avondje naar deurne en je hoeft zelf niet echt heel hoog niveau te hebben gereden. Ik zit er ook over te denken omdat ik wel redelijk kan rijden alleen nooit de behoefte heb gehad om wedstrijden te starten. op fnrs.nl staat meer info over deze opleiding.

Ik heb even gekeken maar er is wel een probleempje:
Toelatingseisen
Aan deze cursus en opleiding zijn toelatingseisen verbonden.
In het algemeen geldt dat deelname alleen mogelijk is voor medewerkers van FNRS-leden , die tenminste 17 jaar oud zijn. Voor deelname aan de FNRS/ORUN cursus dient de cursist tenminste 10 uur per week werkzaam te zijn bij een FNRS-bedrijf, voor deelname aan de MBO-beroepsopleiding dient de cursist tenminste 20 uren per week werkzaam te zijn bij een FNRS-bedrijf .
Om de drempel tot deelname te verlagen is er geen instroomeis maar een uitstroomeis voor wat betreft het rijtechnisch niveau. Dit houdt in dat de cursist, om gediplomeerd te kunnen worden, aan het einde van de cursus tenminste het F12 diploma dient te hebben of L1 startgerechtigd te zijn.

Je moet dus per se al op een manege werken....

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:42

Hmm dat had ik nog niet gelezen.
Komt goed uit dan dat ik voor mijn opleiding paardenhouderij 2 dagen in de week stage moet lopen.
Dan kom ik wel aan het aantal uur.
Er zijn wel meer "kleine" probleempjes.
Maar dat zie ik tegen die tijd wel, als het plan besproken is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:44

ik vind het wel jammer, ik had er graag nog een diploma bijgehad

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:50

Je hebt ook een ORUN cursus voor basisinstructeur (zie site KNHS).

Toelatingseisen:

U moet lid zijn van een vereniging die aangesloten is bij de KNHS (dat kan ook de KNHS Recreatiesportvereniging zijn)

Er geldt een minimum leeftijdseis van 17 jaar, die u per 1 april 2006 moet hebben bereikt.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:30

Die wil ik misschien volgend jaar gaan doen.
Voor dit jaar ben ik te laat met inschrijven en heb ik ook geen tijd.
Maar aangezien de tijd vliegt wou ik toch nu al informeren naar opleidingen.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:11

Voor de ORUN cursus kanditaatsinstructeur, dus eerste fase (je kan doorstromen naar 2e en 3e fase daarna) hoef je echt niet werkzaam te zijn in een FNRS bedrijf hoor!
De enige voorwaarden zijn:
- zelf L1 + 1 zijn
- paard moet L1 + 1 zijn (wordt met een grote korrel zout genomen want mijn driejarige liep vorige jaar ook mee zonder wedstrijdervaring)
- 1x in de week een avond vrij maken voor 3 uur theorie en/of praktijk.

Verder hoef je niet werkzaam te zijn in de paardensector. Ik zit nog op het VWO maar doe wel mee met de cursus en ik werk echt niet op een paardenbedrijf.
Als ik jou was zou ik voor kandidaatsinstructeur kiezen en niet voor basisinstructeur, want die laatste is igenlijk ontstaan doordat het nu verplicht is een diploma te hebben voor instructeurs, ander zijn ze niet verzekerd, veel instructeurs gaven al lang les maar hadden dat niet en dit is dus handig voor hun, want het neemt net zo heel veel tijd in beslag en is goedkoper dan de eerste fase. Maar ze kunnen niet doorstromen naar de 2e of 3e fase en basisinstructeur cusus is ook echt voor manege les of ponyclub lessen te gaan geven!