laarzen tegen afstekende benen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

laarzen tegen afstekende benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 17:04

Hoihoi!

Binnenkort ga ik met leren rijlaarzen rijden, heb de afgelopen jaren alleen maar met chaps gereden.
Sinds ik veel buitenritten maak, heb ik de neiging mijn been te ver naar voren en niet meer rond mijn paard te leggen.
Zouden de laarzen dit enigzins verhelpen??

Puera

Re: laarzen tegen afstekende benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:34

Hmm, het lijkt mij eerder een probleem met je houding. Denk niet dat laarzen of chaps verschil maken. Of laat ik het anders formuleren: ik ben van mening dat het geen verschil zou moeten maken.
Mijns inziens zou het juist eerder andersom zijn: met laarzen de neiging om je been naar voren te leggen want chaps zijn vaak soepeler.
Er moet een denkbeeldige verticale lijn lopen door je schouders, heupen en hak. Bij jou is dat dus niet het geval. Probeer je eerst eens op je houding te concentreren. Of laat je zadel eens nakijken op ligging en pasvorm. Dat lijkt me nuttiger dan naar de winkel te rennen om leren laarzen.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:47

porscherider schreef:
Hmm, het lijkt mij eerder een probleem met je houding. Denk niet dat laarzen of chaps verschil maken. Of laat ik het anders formuleren: ik ben van mening dat het geen verschil zou moeten maken.
Mijns inziens zou het juist eerder andersom zijn: met laarzen de neiging om je been naar voren te leggen want chaps zijn vaak soepeler.
Er moet een denkbeeldige verticale lijn lopen door je schouders, heupen en hak. Bij jou is dat dus niet het geval. Probeer je eerst eens op je houding te concentreren. Of laat je zadel eens nakijken op ligging en pasvorm. Dat lijkt me nuttiger dan naar de winkel te rennen om leren laarzen.

Hier ben ik het mee een. Ik denk niet dat laarzen daarin helpen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:29

Ik zag de titel en dacht: 'waar kan ik die kopen??'

Erg offtopic, maar ik denk dat het idd een 'foutje' is in je houding. Ik heb het ook vreselijk

supertygetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:25

Ja ik dacht ook: graaaag!!!

Maar ik denk ook niet dat laarzen veel uitmaakt, hoewel het misschien wel iets helpt hoor...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:12

Als je dat idee hebt, neem dan zo snel mogelijk les om dit te verhelpen..... je doet jezelf en je paard er geen plezier mee.

Grijp niet naar hulpmiddelen (als ze al bestaan) maar kijk hoe je met je eigen houding het probleem kunt verhelpen.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:31

nou je moet dit zelf oplossen,
ik heb er ook last van ik kan mijn enkels niet naar binnen draaien
maar ik ben wel van mening dat leren laarzen meer steun geven

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:46

angela88 schreef:
Als je dat idee hebt, neem dan zo snel mogelijk les om dit te verhelpen..... je doet jezelf en je paard er geen plezier mee.

Grijp niet naar hulpmiddelen (als ze al bestaan) maar kijk hoe je met je eigen houding het probleem kunt verhelpen.

Hulpmiddelen kunnen wel degelijk helpen om je houding te verbeteren!

Vanda O. Heeft mij geadviseerd om met zo´n anti rsi bandje, zo´n fysio elastiek, te gaan rijden.

Daarnaast kun je ook je beugels vastknopen met een touwtje , bijv aan de singel, om te leren je voeten op die plaats te houden.

Het vergemakkelijkt je leerproces.

Bonny

Ik heb een keer gezien dat iemand een elastiek aan de beugels en singel vast maakte
En dat hielp hartstikke goed!!!

Bonny

Antheman schreef:
angela88 schreef:

Hulpmiddelen kunnen wel degelijk helpen om je houding te verbeteren!

Vanda O. Heeft mij geadviseerd om met zo´n anti rsi bandje, zo´n fysio elastiek, te gaan rijden.

Daarnaast kun je ook je beugels vastknopen met een touwtje , bijv aan de singel, om te leren je voeten op die plaats te houden.

Het vergemakkelijkt je leerproces.

Je bent me voor

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:48

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:00

Ik wilde niet zeggen dat je nooit naar hulpmiddelen moet grijpen, maar wel dat je eerst moet kijken of het ook zonder gaat (door les te nemen).

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:20

oke, door te weinig info een paar misverstanden

- ik heb 2 x in de week les en we letten hier erg op, maar wil nog niet altijd helpen.
- ik weet dat het iets is in mijn houding, waarschijnlijk omdat ik vreselijk veel buitenritten maak in de zomer (min. 5 uur op een dag) en hierdoor verslapt mijn houding.
- ben niet een echte dressuur-ruiter, maar dit is iets wat ik graag wil verbeteren
- laarzen schaf ik aan voor de functionaliteit op de buitenritten, niet als hulpmiddel hiervoor
Vroeg me uiteindelijk puur en alleen af, óf het verschil zou kúnnen maken.

Bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden en ook de tip van beugels vastmaken aan singel!
Heb ook al met die gedachte gespeeld, maar met het jonge paard dat ik nu rij is het helaas nog geen optie!

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:25

Vriendin van mij steekt haar benen ook wat naar voren. De instructeur zei dat je dan teveel steun zoekt in je beugels. Tip: ga zonder beugels rijden! Je houding gaat er zover op vooruit!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:26

Ik had het ook, en rij nu met schuine beugelblokjes. Werkt perfect

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:52

je zult zelf je onderbeen wel wat meer naar achter moeten leggen , maar ik kan sinds ik met laarzen rijd mijn benen wel stíller er- aan houden!! toen ik laatst noodgedwongen weer eens met chaps reed had ik het gevoel dat mijn benen alle kanten opslingerde!!! je hebt dan toch vanzelf wat meer 'bewegingsvrijheid' in je enkels ofzo!!??

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 16:27

dat idee heb ik dus ook, je enkels kunnen in chaps meer bewegen.
Van laarzen gaat je been als snel stiller liggen en omdat ze stugger zijn, kan je eigenlijk niet je been alle kanten opkrijgen.
Tenminste, dat idee heb ik..

loeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:30

Fielychi schreef:
Tenminste, dat idee heb ik..

en dat klopt dus!!!

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:04

Soms ligt de oorzaak van het benen afsteken niet alleen in een slechte houding. Ik weet dat er zadelmerken zijn waarbij een groot aantal types zadels de beenligging verre van optimaal is. Met name Wintec heeft een aantal zadels uitgebracht (vooral veelzijdigheidszadels) waarbij je benen in een houding worden 'gedwongen' waarbij je kuiten een stuk voor je heupen worden geplaatst. Hierdoor kunnen je benen heel gemakkelijk gaan afsteken en kan je geen aansluiting vinden bij het paard voor kuithulpen. Kijk dus ook even je zadel na op beenligging, het zadel hoort naar mijn mening een juiste houdingsopbouw te ondersteunen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:39

Fielychi schreef:
oke, door te weinig info een paar misverstanden

- ik heb 2 x in de week les en we letten hier erg op, maar wil nog niet altijd helpen.
- ik weet dat het iets is in mijn houding, waarschijnlijk omdat ik vreselijk veel buitenritten maak in de zomer (min. 5 uur op een dag) en hierdoor verslapt mijn houding.
- ben niet een echte dressuur-ruiter, maar dit is iets wat ik graag wil verbeteren
- laarzen schaf ik aan voor de functionaliteit op de buitenritten, niet als hulpmiddel hiervoor
Vroeg me uiteindelijk puur en alleen af, óf het verschil zou kúnnen maken.

Bedankt in ieder geval voor jullie antwoorden en ook de tip van beugels vastmaken aan singel!
Heb ook al met die gedachte gespeeld, maar met het jonge paard dat ik nu rij is het helaas nog geen optie!

Op zich is die tip om je stijgbeugelriemen aan de singel vast te maken niet zo slecht maar let wel, je moet dan wel een rustig been hebben. Niets is minder dan zo te gaan rijden als je een onrustig been hebt. Stel je eens voor hoe het paard 't zal ervaren: elke keer een ruk aan de singel krijgen.
Verder sluit ik me aan bij Hobby (en wat ik al in mijn eerdere reactie zei), check ook even je zadel.

Nog even een tip voor als je op laarzenjacht gaat. Ga zo laat mogelijk naar de ruitersportzaak. Je kuiten zijn aan het eind van de dag altijd iets dikker dan aan het begin van de dag en geloof me, het verschil is pijnlijk. Succes ermee!