Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Fitzroy schreef:Gelukkig mag je nog steeds zelf weten hoe je losrijdt. Ik zet ook mijn hoedje zo laat mogelijk pas op.
En is daar iets mis mee?
zoals je in de ring verschijnt! .....
maar hij hoort wel op
Sonja"]
Dat van de cap lijkt me voor de hand liggen: veel ruiters hebben de pest aan zo'n ding, alleen op Bokt draagt 99% blijkbaar altijd een cap![]()
[/quote]
Correctie: 99,9%![]()
[quote="Sonja schreef:En qua sporen: in de dressuur streef je naar zo onzichtbaar mogelijke hulpen. Dat een spoor hierbij heel goed past, lijkt mij duidelijk...
Sonja schreef:Een spoor is voor een onzichtbaardere aanwijzing
stef schreef:Waarom zit te helft van de ruiters tijdens het losrijden zonder cap op zijn/haar paard??
op de vereniging moeten wij hem op!en bij ons op stal ook! ook al heb ik er de pest aan..zet ik m toch maar op!
ZIjn er nog wedstrijdruiters in klasse B of L die zonder sporen rijden? Heb er niet 1 gezien!
nou.... ik rij dus niet met sporen! haha ben ik nu een uitzondering??![]()
Sibold schreef:M.i. (is heel zwart/wit gesteld) zijn sporen dus voor mensen die zónder blijkbaar geen onzichtbare/verfijnde hulpen kunnen geven...
zoals je in de ring verschijnt! .....
maar hij hoort wel op
[/quote]
) om hun hulp duidelijk te maken aan het paard. Mooier (dus onzichtbaarder) is het om het been stil te houden, aan te leggen, en INDIEN NODIG te versterken met het spoor.Sonja schreef:Als jij trouwens niet thuis bent in de dressuur, wat rij jij dan? Western? Want daarin geldt precies hetzelfde....
(in wat voor vorm dan ook) stef schreef:Ben zojuist bij een wedstrijd (dress) wezen kijken.
ZIjn er nog wedstrijdruiters in klasse B of L die zonder sporen rijden? Heb er niet 1 gezien!
ik rijd op renske nu zonder sporen, af en toe met, en vorig jaar heb ik Youri zonder sporen gestart.
) dat ik mijn paard daar kan kietelen waar het moet. Ik zou haar per ongeluk lek prikken ben ik bang
Ik zit gewoon nog niet zo perfect.
Nou ja, beetje overdreven natuurlijk 

Margreet"]
[quote="Sonja schreef:Als jij trouwens niet thuis bent in de dressuur, wat rij jij dan? Western? Want daarin geldt precies hetzelfde....
En ja, er bestaan ook wedstrijden voor die te grote shetlanders die zo raar lopen (in Nederland zelfs georganiseerd op internationaal niveau) , gangenproeven noemen ze dat, worden gereden zónder sporen. Heeft ook niet zoveel zin om ze te dragen als je benen een halve meter onder je paard uithangen. Bij sommige onderdelen is het zelf verboden om met een zweep te rijden, andere "hulp"middelen (scherpere bitten) mogen slechts in de hoogste klassen worden gebruikt en zelfs daar geldt puntenafrek voor mits niet goed gebruikt, of zelfs diskwalificatie zoals op het WK vorig jaar.
(sorry), maar tijdens het losrijden is men VERPLICHT
om met een hoedje of cap op te rijden. Je kan worden uitgesloten als je dat niet doet!!
geeft, is dat toch verplicht.