Voerschema vraag (en hooi vs. kuil)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Paradiso

Voerschema vraag (en hooi vs. kuil)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 13:49

Ik heb een vraag m.b.t. het voerschema van mijn paard.

Mijn sportpaard, 6 jaar, KWPN, word 4-5 keer per week gereden, waaronder 2 keer intensief. Verder 1-2 dagen vrij en één keer gelongeerd.

Hij krijgt in totaal 2 kilo Equiral biks. En 3 keer hooi (afkomstig van natuur beheers gebieden (dus eiwitarm)). Verder staat hij elke dag ongeveer 4-6 uur op het land.
Hij heeft niet bijster veel energie en last van stalbenen.

Ik vroeg me af wat jullie van dit schema vonden en wat jullie zouden veranderen. Ik denk er bv. over na om eens granen bij te voeren (beter voor spieropbouw?)

Verder de vraag: wat is meer eiwitrijk - hooi of kuil?

Alvast bedankt
PS. Ervaringen over wat je zelf voert enz, altijd welkom!

Lenneke_

Re: Voerschema vraag (en hooi vs. kuil)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:11

Mijn paar krijgt ongeveer hetzelfde als die van jou.

Meestal zit er in hooi minder eiwitten. Maar je hebt heel veel verschillende soorten en kwaliteiten kuil. Je heb 'koeienkuil' dat wordt heel vroeg gemaaid, voordat het gras bloeit en waar veel mest op zit. Dan zit het boordevol eiwit. Goed voor koeien, maarniet voor paarden
Dan heb je nog kuil van gras dat na de bloei gemaait wordt. Daar zijn bijna alle eiwitten al uit en zit boordevol vezels. Dit is goed voor paarden.
En dan heb je ook nog verschil in hoe lang het heeft liggen drogen voordat het het pak inging.

Goed hooi vind ik als het lange ruwe harde stengels zijn en als het kruidig ruikt.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:03

Geef jij je paard nog iets extra's Anouar? Granen, muesli?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:41

Paradiso schreef:
Ik vroeg me af wat jullie van dit schema vonden en wat jullie zouden veranderen. Ik denk er bv. over na om eens granen bij te voeren (beter voor spieropbouw?)

Ik voer Power Plus Mix en Kentucky Lite-E van Havens (heb het 2 om 1 gemengd). Zijn allebei granenmengelingen met een vitaminebrokje, met écht alles erin voor het bewegingsstelsel. Sinds ik het voer zie ik verbeterde spieropbouw, ze is losser in het lijf, strakker in d'r vel en droger op haar benen, ben er echt super over te spreken! Ze krijgt 's ochtends 1kg en 's avonds afhankelijk van wat ze gedaan heeft of een kwart+halfje basisbrok of weer een kg. Verder staat ze nu nog de hele dag op 't land. Ze is altijd eerder schraal dan dik geweest, maar nu haalt ze zo veel energie uit dit voer dat je ziet dat ze wat voller wordt.

Muesli's ben ik nooit zo weg van, vind ze er zo snel een beetje 'vadsig' van worden. Hangt het er natuurlijk ook weer vanaf wat voor muesli, maar over het algemeen vind ik 'hoe minder plakkerig, hoe beter' en dan kom je al snel weer uit bij de 'droge' graanmengelingen.

Citaat:
Verder de vraag: wat is meer eiwitrijk - hooi of kuil?

Kuil bevat 9 v/d 10 keer meer eiwit dan hooi. Ik zou als ik jou was oppassen met kuil voeren, aangezien je aangeeft dat hij al last van stalbenen heeft. Daarnaast zou je dan van kuil minder kunnen voeren, terwijl het juist fijn is als 'ie 'onbeperkt' zou kunnen knabbelen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:34

kuil bevat iig veel meer eiwitten, dus dat zou ik niet doen, zeker met die stalbenen.

equiral bix is dus wel goed tegen paarden met stalbenen, omdat er vrij weinig eiwit in zit, maar mijn ondervindingen met dit voer zijn dus dat er ook weinig energie in zit.. het is goed voer voor bijv. arabieren, maar een kwpn 'er loopt er meestal niet zo geweldig op hoor.

misschien kan je een ander soort bix proberen? waar je minder van voert, wat toch net ietsje meer energie oplevert.

en veel bewegen he, dat mindert je stalbenen ook, heeft meestal gewoon met de doorbloeding te maken. ook kan je knoflook door het voer doen, dit is goed voor de bloedsomloop en voor het hartritme o.a. het zuiverd het bloed, waardoor je minder afvalstoffen hebt, en dus minder kans op stalbenen !

verder zou ik ook geen tips hebben voor je...succes ermee

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 19:01

Bewegen doet hij ongeveer de hele dag. Je ziet ook dat dan de stalbenen ontzettend minder zijn erna. Knoflook zal ik eens proberen.
Remember: jij merkt dus door het voeren van granen duidelijk verschil met name qua spieropbouw. Dat vind ik heel interessant! Ik heb niet de mogelijkheid om mijn eigen voer klaar te zetten of te mengen, maar kan wel granen erbij voeren (na werk enz).
Ervaring met een bep. type graan?

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:24

Ik heb van de lokale voederfabrikant begrepen dat gerst de eiwitopname uit brokken vermindert. Hij raade mij aan om op tweederde deel brok eenderde deel gerst te geven. Ik ben zelf geen voedingsdeskundige en weet dus niet of dit echt zo is, maar misschien hebben anderen hier ervaring mee? Mijn merrie krijgt momenteel zo weinig brok dat ik het nog niet uitgeprobeerd heb. Op zich vind ik twee kilo brokken niet erg veel voor een paard dat zo veel beweging krijgt. Heb zelf geen kwpn-er, maar bij de handelsstal om de hoek krijgen ze al 3 kilo sportbrok zonder veel inspanning. Ik kan me voorstellen dat je paard meer energie nodig heeft. Neem anders eens contact op met verschillende voerfabrikanten, misschien hebben zij nog nuttig advies?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:05

Paradiso schreef:
Remember: jij merkt dus door het voeren van granen duidelijk verschil met name qua spieropbouw. Dat vind ik heel interessant! Ik heb niet de mogelijkheid om mijn eigen voer klaar te zetten of te mengen, maar kan wel granen erbij voeren (na werk enz).
Ervaring met een bep. type graan?

Vorig jaar heb ik enkel PowerPlus Mix bijgevoerd, naast brok, en daar ging ze het toen al beter op doen. Maar sinds ze alleen (brok is verwaarloosbaar, af en toe een handje) op PPMix en Kentucky Lite-E staat merk ik écht duidelijk verschil. Deze 2 vullen elkaar heel goed aan qua energiehuishouding en spieropbouw/herstel. Denk niet dat het ligt aan 1 type graan, het zit 'm juist erin dat het elkaar zo goed aanvult.

Toen ze van de zomer 24/7 op 't land stond, met veulen, kreeg ze ook altijd na het rijden. Meestal zo'n 1 1/2 kg en dat was toen voldoende. Denk dat jij als je het naast de brok wilt voeren aan zo'n 1/2 tot 1 kg genoeg hebt. Let wel op dat je hoeveelheid brok dan ook aanpast, anders loop je kans op een energiebommetje, tenzij dat juist de bedoeling is

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 18:55

haai suus, de kuil die bijj jullie op stal gevoerd wordt is (tenminste dat was het altijd) geen koeienkuil. koeienkuil is best nat en t kuil dat ze bij jou krijgen is een soort van kuilhooi zeg maar.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:14

Naast kuil heb je ook nog voordroog, een soort tussenvorm tussen hooi en kuil. Dat is echt ideaal voor paarden. Als het goed is is het grofstengelig en lang, bijv. van gras dat goed gebloeid heeft en weinig bemest is.
Van voordroog (en geschikte kuil) kun je juist meer voeren dan van hooi, omdat er in vergelijking meer water en minder droge stof (vezels) inzit. Beide kun je dus eigenlijk onbeperkt voeren.

Qua krachtvoer vind ik muesli veel beter dan brokken, omdat ze over muesli 2 x zo lang kauwen. Het wordt dus beter opgenomen en je hebt veel minder kans op koliek. Verder zit in de moderne muesli's alles wat ook in brok zit, alleen in een smakelijkere vorm.
Ik voer Reform Kruidenmuesli van Havens, echt super, en in het enduranceseizoen Cavalor Endurix ernaast (voor duurprestaties).

Power Plus Mix hebben we ook een zomer gevoerd, maar 2 van onze 3 paarden (een Groninger en een draver) werden er echt hyper van! En dat met een half schepje per dag! Bij de derde (Fries x warmbloed) merkte je niet veel verschil.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:02

Met knoflook moet je oppassen, het kan ernistige bloedarmoede veroorzaken.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:09

hoorde ook laatst dat knoflook giftig is voor paarden omdat het familie van de ui is...?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:11

Heeft hij nu ook stalbenen, nu het wat kouder is? Zou eens appelazijn proberen bijv. fertilia natuurtroebel rond de 2 euro per fles bij de reform. Per dag zo'n 60 ml. geven. Dat wil wel eens helpen bij stalbenen.

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 18:13

Stalbenen zijn wat minder nu. Komt door de kou denk ik. Maar weideseizoen is afgelopen... Dus staat wel langer op stal:S Maar gaat wel beter!