Ijzers het hele jaar door?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linda14

Ijzers het hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 11:13

(waarom) hebben jullie je paard het hele jaar door op ijzers staan?

nynke19

Re: Ijzers het hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:42

waarom niet:P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 15:47

nynke19 schreef:
waarom niet:P

zinnig antwoord

mijn birjijdpaarden staan het hele jaar door zonder ijzers, en voor mij hoeven er nooit geen ijzers onder.
redenen waarom ze eventueel wel met ijzers zouden moeten:
-staan veel in de koets, slijten dus te hard (nu nog niet het geval)
-krijgen erge brokkelhoeven en de hoeven gaan kapot (ook niet het geval)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:05

Omdat sjaak corrigerend beslag krijgt
Bres hebben we ivm zijn pensioen ontdaan van ijzers en kalis heeft ze alleen voor. Die voeten brokkelen wat eerder vandaar.

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:14

de mijne staat in de zomer rondom op ijzers tegen het uitglijden met wedstrijden en in de winter alleen voor voor meer knieactie

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:29

Omdat ik veel over verharde wegen rij.
En ookal heeft ze hele harde steker hoeven, nog breken er stukken af als ik zonder ijzers rij.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:05

sjors slechte hoeven heeft (white line disease) nu corrigerend beslag heeft, en niet blootvoets kan of wil lopen

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:08

stampertje schreef:
de mijne staat in de zomer rondom op ijzers tegen het uitglijden met wedstrijden en in de winter alleen voor voor meer knieactie

Dat is bij mij ook de reden

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:36

nee, enkel in de zomer. in de zomer rijd ik veel buiten en daardoor slijten zn hoeven scheef af.. met ijzers blijven zn hoeven netjes recht
in de winter heb ik geen ijzers, ijzers zijn nl. niet super voor een paard zn benen(ivm de schokdemping) en in de winter ben ik ook steeds te laat uit school om iedere dag buiten te kunnen rijden, dus het wordt toch voornamelijk bak rijden. en daarvoor hoef ik geen ijzers(tenminste zie geen reden n waarom wel..)
plus het scheelt een hoop geld..

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 17:40

boeflover schreef:
nee, enkel in de zomer. in de zomer rijd ik veel buiten en daardoor slijten zn hoeven scheef af.. met ijzers blijven zn hoeven netjes recht
in de winter heb ik geen ijzers, ijzers zijn nl. niet super voor een paard zn benen(ivm de schokdemping) en in de winter ben ik ook steeds te laat uit school om iedere dag buiten te kunnen rijden, dus het wordt toch voornamelijk bak rijden. en daarvoor hoef ik geen ijzers(tenminste zie geen reden n waarom wel..)
plus het scheelt een hoop geld..

Sjors staat al 17 jaar op ijzers en heeft nooit ergens last van gehad hoor

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 13:29

Mijn paard staat momenteel alleen voor op ijzers omdat de voorhoeven anders heelo breed uitgroeien, scheuren en brokkelen. Ik weet nog niet of ik volgende zomer rondom laat beslaan, omdat ik nog niet weet wanneer ik de wedstrijden inga. als ik de wedstrijden inga gaat ze zowiezo rondom op ijzers. en anders de zomer ook alleen voor.
De hoefsmid heeft mij ook geadviseerd om mijn paard altijd zowizo voor op ijzers te houden.

loontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:39

Mijne staat heel het jaar op ijzer omdat ze meer in de breedte groeien dan in de lengte en als de breedste punten afbrokkelen worden de hoeven dus veelste kort(is al na een maandje zonder ijzers).
En daar komt bij dat ze achter wat scheef loopt dus de buitenkant harder slijt dan de binnenkant.

Dat over dat het slecht is voor de benen ben ik het niet eens.Tenslotte zijn ijzers al eerder uitgevonden dan een goed zadel.
Een ijzer wordt al meer als honderd jaar gebruikt en geloof me in zoveel jaar kan je veel onderzoeken doen.
Toen er nog geen andere manier was toen was het allemaal wel goed en nu ineens.Ik geloof daar eerlijk gezegt gen bal van.
Wat natuurlijk beslag kan ook een hoop schade aan richten.

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:08

Die van mij staat op ijzers omdat ik veel over de verharde weg rij en ze daardoor hele korte hoeven krijgt, waardoor ze weer heel gevoelig gaat lopen.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:26

Haffie_Lady schreef:
Die van mij staat op ijzers omdat ik veel over de verharde weg rij en ze daardoor hele korte hoeven krijgt, waardoor ze weer heel gevoelig gaat lopen.

bij mijn pony ook het zelfde

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:12

Die van mij heeft erg slechte voeten, en hij achter corrigerend beslag.
Als ik de ijzers eraf haal, slijten ze nog sneller, waardoor hij weer kreupel gaat lopen jammer genoeg

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:26

Die van mij staat vierkant omdat hij ook corrigerend beslag heeft,
en ik rijdt super veel buiten...

stampertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 07:58

ohja en mn paard staat hele jaar door rondom. omdat hij brokkel hoefen heeft.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:07

die van mij staat ook het hele jaar rondom op de ijzers.. zonder ijzers blijft er niet veel van de hoeven over

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 08:56

Memuska heeft heel sterke hoeven en ik heb dus een poosje geprobeerd zonder ijzers. Echter, ze is nogal ontzettend ongeduldig en staat de hele tijd te schrapen waardoor ze gevoelig gaat lopen. Ik heb toen geïnformeerd naar stalmatten omdat ik ze eigenlijk niet terug op ijzers wou zetten (owv artrose en omdat haar hoeven sterk genoeg zijn), maar die vielen nogal duur uit Ze heeft twee stallen (2 keer 9 m²) en dan zou ik ook nog iets moeten doen aan het harde voor de stal want daar gaat ze ook staan krabben, en dat zou nogal euhm... Heel kostelijk worden Dus nu maar terug op schoenen, ze is trouwens enkel voor beslagen.

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 10:18

Die van mij staat hele hele jaar vierkant op ijzers. Ik had haar liever blootvoets willen laten, maar ijzers waren toch nodig om dat haar hoeven te snel afsleten. Bovendien had ze een lichte aangepast beslag nodig.

Ik heb trouwens gehoord van m`n dierenarts dat het niet goed is om je paard wisselend met ijzers - en zonder ijzers te laten lopen (dus bijv. in de winter geen ijzers en in de zomer wel). Het duurt nl een half jaar voordat de voet zich aanpast aan het "bloot voets lopen", wanneer je de ijzers eraf haalt. De hoef wordt dan dus gedwongen om zich de hele tijd aan te passen, omdat de situatie elke half jaar weer veranderd. Bovendien lopen veel paarden erg gevoelig als je ze van de ijzers haalt en als je dit in de winter steeds weer doet, lopen ze dus elke winter weer een paar weken "op eieren". Het bespaart je wel geld, maar voor je paard zou het dus niet zo fijn zijn..
Ik zou gewoon kiezen: of met ijzers, of zonder, maar niet elk seizoen gaan wisselen.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 11:02

Bij veel pony's is het zo dat ze wel zonder ijzers kunnen, maar als je er eenmaal aan bent begonnen en je haalt ze er weer af, dat ze dan niet meer lekker lopen (gevoeliger)