Hoe kom je aan een nieuw vaccinatieboekje?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RockyLover

Hoe kom je aan een nieuw vaccinatieboekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:14

Hoi!

Alle paarden bij ons op stal worden morgen weer ingeent, dus had ik het vaccinatieboekje maar weer opgezocht en ging er even door bladeren. Ik kwam tot de conclusie dat het boekje al een jaar of 5 vol zit en het nu niet mee bij de vaccinaties, maar bij de wormenkuren op wordt geschreven. Dus mijn vraag is: hoort dit, of had ik allang een nieuw boekje aan moeten schaffen en hoe?

Ik hoop dat jullie een antwoord weten.

Groetjes, Roos

Anoniem

Re: Hoe kom je aan een nieuw vaccinatieboekje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:20

Moet gewoon in paspoort

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:22

De DA kan een nieuwe voor je meenemen, moet je even bellen dat je boekje vol is.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:27

Ellebel schreef:
De DA kan een nieuwe voor je meenemen, moet je even bellen dat je boekje vol is.

Ok, bedankt voor je reactie .

Er staat ondertussen al 13 jaar in het boekje, heeft opzich ook wel wat

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:28

Moet idd in de paspoort.
Denk niet dat ze die boekjes nog hebben.
Want alle paarden moeten gechipt zijn.Of je moet een bezwaar brief hebben opgestuurd

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:42

Die boekjes hebben ze geloof ik nog wel want die worden ook voor andere dieren gebruikt.
En het hoeft geloof ik niet perse in je pasport alleen dan moet je met wedstrjden enzo ook altijd je entingsboekje meenemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:17

Juist omdat het nog niet bij iedereen in het paspoort staat moet het entingsboekje mee als bewijs dat je basisenting correct is uitgevoerd.

Feitelijk moet tegenwoordig de entingen allemaal in het paspoort bijgehouden voor Daar zijn die dingen voor. Maar ik bewaar mijn entingboekjes ook nog altijd

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 21:35

Kan het ook zijn dat die van mij geen paspoort heeft? Of moet dat wel ivm de chip?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:41

als het goed is, heeft jouw paard wel een paspoort, tenzij je hem al een paar jaar hebt en nooit zelf een paspoort hebt aangevraagd. Dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat hij wel gechipt is; de meeste paarden zijn alleen maar gechipt omdat dat moest voor een paspoort.
Als je in het paspoort (of het nieuwe entingsboekje) in de eerste entingsregel laat neerzetten dat het paard tot dan toe altijd correct geent is, met stempel en handtekening van de veearts, dan kan je oude boekje wel in de vuilnis. Hoef je op wedstrijden niet steeds met oude boekjes te lopen leuren.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 22:00

Ok, dus dan had ik hem gewoon moeten aanvragen en dit sturen ze niet uit zichelf n de chip? Hij is al 20, misschien heeft dit er ook wat mee te maken en ik rij geen wedstrijden meer op hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:01

Paspoort is tegenwoordig wel verplicht in Nederland. Waar is dan de barcode van die chip op geplakt? Op stamboekpapieren ofzo?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 22:29

Mijn paard is ook eerst gechipt (toen ik haar kocht in 2002) en ik heb pas later een paspoort aangevraagd (januari 2003, nadat ze is gekeurd). Je krijgt dan los een paar stickers met barcode mee. misschien is er een in je entingsboekje geplakt?
Inderdaad is het paspoort verplicht; dit jaar is er nog een overgangsjaar en is het "alleen maar" verplicht als je je paard in de trailer vervoert, te koop aanbiedt, wedstrijden rijdt of naar de slacht brengt .
Per 1 januari a.s. is het ALTIJD verplicht...
Heeft je paard papieren? Daar hangt het ook vanaf, hoe je het nu verder kunt aanpakken.

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 07:50

Nee, hij heeft geen papieren en de barcodes had mijn DA los in mijn entingsboekje gedaan. Ik heb de codes nu thuisliggen, omdat ik ze niet kwijt wou raken met het enten.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:56

In principe schrijf je wormkuren ook niet in het boekje, alleen entingen. (mss daarom zo snel vol)

Als je wel gechipt is zou ik als ik jou was wel een paspoort aanvragen aangezien dat in bijna alle gevallen vanaf volgend jaar verplicht is !

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:12

Maya schreef:
Juist omdat het nog niet bij iedereen in het paspoort staat moet het entingsboekje mee als bewijs dat je basisenting correct is uitgevoerd.

Feitelijk moet tegenwoordig de entingen allemaal in het paspoort bijgehouden voor Daar zijn die dingen voor. Maar ik bewaar mijn entingboekjes ook nog altijd

Je DA kan in het paspoort schrijven dat de ent geschiedenis bekent is, dan hoef je dat entingsboekje niet mee te nemen naar wedstrijden ed....

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:15

alle paarden moeten tegenwoordig een paspoort hebben en gechipt zijn en daar worden de entingen in bijgehouden
als je op wedstrijd gaat hoef je niet je oude entingsboekje meer mee te nemen hoor, als er in je paspoort staat dat alle voorgaande entingen juist zijn met een hantekening van je DA is dat genoeg

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:23

Ludora schreef:
In principe schrijf je wormkuren ook niet in het boekje, alleen entingen. (mss daarom zo snel vol)

Als je wel gechipt is zou ik als ik jou was wel een paspoort aanvragen aangezien dat in bijna alle gevallen vanaf volgend jaar verplicht is !

Ik bedoelde dat er in mijn entingsboekje ook een gedeelte voor wormenkuren is, maar daar gewoon de entingsdata+handtekening staan.

En 13 jaar doen met zo'n klein boekje is toch niet weinig?

Maar paspoort... moet ik dat bij de DA aanvragen of ergens anders?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:25

Je kunt het via de DA aanvragen.
Je kunt ook gaan "shoppen" en kijken welke PUI het goedkoopste is

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 08:34

ok bedankt, de DA komt vanmiddag dus enten en kan ik het vanmiddag vragen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:07

let wel: niet iedere DA mag en kan dat doen, Je krrijgt van hem een formulie waar hij de gegevens op heeft gezet, deze kun je dan opsturen naar een Paspoort Uitgevende Instantie.
bijv. KNHS of een stamboekkantoor.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:31

Klopt, het paspoort moet je aanvragen bij een stamboek of bij de KNHS. Daarvoor moet een paspoortconsulent de identiteit van je paard bevestigen. Sommige veeartsen doen dat inderdaad ook. Daarvoor moet een formulier ingevuld worden met schets of beschrijving of foto (dat weet ik niet precies omdat dat bij mij op de stamboekkeuring is gebeurd, mijn paard is toen geschetst en op de foto gekomen en er is DNA getrokken). Met dit ingevulde formulier kan je dan zelf bij het stamboek of de KNHS een paspoort aanvragen. N.B. als je paard/pony geen papieren heeft, dus "merkloos" is, is het de moeite om even te shoppen. De prijsverschillen tussen de diverse stamboeken zijn groot, en je hoeft niet een paard van een bepaald ras te hebben om toch een paspoort bij het bijbehorende stamboek te krijgen. (klinkt ingewikkeld, maar ook al heb je een joekel van een paard, kan je toch bijv. je paspoort bij het Dartmoor ponystamboek aanvragen.)