Dressuurzadel en springzadel?of toch maar een vz zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Dressuurzadel en springzadel?of toch maar een vz zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:08

Omdat ik het fijner vind om te rijden met een zadel dat echt sportgericht is naar die tak wil ik graag een dressuurzadel kopen én een springzadel...
Ik ga starten zowel in dressuur als in springen, maar momenteel heb ik een (oud) veelzijdigheidszadel liggen dat ik dan ook ga gebruiken (mijn paardje is nog niet ingereden)
Zou ik dan toch maar 2 zadels kopen?

Dela

Re: Dressuurzadel en springzadel?of toch maar een vz zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:59

vroeger heb ik altijd met een vzh zadel gereden, maar of bij het springen of bij de dressuur kon er niet mee overweg, met 2 springen zat ik te los in het zadel zeg maar en met de dressuur soms te krom...
sinds kort heb ik een springzadel en een dressuurzadel en moet zeggen dat het zo veel beter is...
niets geen gekloot met de beugelriemen...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 02:03

daar je paardje nog ingereden moet worden en je nog niet weet of
ze dressuur matig of springmatig of beide is aangelegd zou ik in eerste instantie voor vzh gaan

als je dadelijk na het inrijden zeker weet waar je mee gaat starten kan dat duis altijd nog ..

dat is als je huidige vzh idd past

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 05:21

pas op met zadels kopen als ze nog niet zo lang onder het zadel zijn.
Ik zou me eerst richten op een goedkoop VZ.
Je hebt namelijk bijna altijd dat een zadel wat op een jong paard ligt eerst gored past, maar asl ze dan nog iets verder groeien en/of meer spieren krijgen passen ze een half jaar later niet eens meer!! (iedereen altijd: huh?? wat gek joh??)
Nee das helemaal niet gek, als je ziet hoeveel paarden enorm veranderen na een poos onder het zadel, het is onmogelijk dat een zadel dan nog het zelfde op zijn rug ligt als 6 maand ervoor.

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 08:15

Ik zou inderdaad even wachten met van die dure zadels kopen. Het zou erg zonde zijn als ze over een tijdje al niet meer passen. Zorg eerst voor een goedkoop zadeltje (dat wel past) en rijdt je paardje in. Over een jaartje heeft je paard al veel meer bespiering en weet je wat hij wel of niet kan. Dan kun je beslissen of je een drssuurzadel nodig hebt, of een springzadel of misschien toch allebei.