Springschoenen gekocht voor aftrappen ijzers, helpt niet!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Debortje_

Springschoenen gekocht voor aftrappen ijzers, helpt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:52

hoi allemaal,
Mijn pony raakt telkens in draf en in galop met zijn achter hoefijzers tegen zijn voor hoefijzers, dus ik werd aangeraden om springschoenen te kopen, dus ik heb het gekocht, ik gelijk effe die dag om gedaan zat goed zeiden de mensen op stal maar met rijden hoor je nog steeds telkens *tik* met draven en in galop..
dus het helpt niet echt wie weet wat ik nog meer kan doen want als het zo door gaat trapt nog zijn ijzers der af om de maand ofzo. Alvast bedankt! groetjes Deborah

gillian

Re: Springschoenen gekocht voor aftrappen ijzers, helpt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:58

Vraag aan je smid of ie je pony wat anders kan bekappen zodat ie wat sneller over de teen rolt.
Misschien ook de takken van het ijzer wat inkorten.
Vervelend hoor als ie steeds z'n ijzers aftrapt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:59

Je paard sterker maken achter en de volgende keer een klapijzer onder laten zetten door de smid. Allereerst dus je paard meer van achter naar voren rijden. Been, been en nog eens been dus en veel overgangen rijden.

Debortje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 20:04

annegti schreef:
Je paard sterker maken achter en de volgende keer een klapijzer onder laten zetten door de smid. Allereerst dus je paard meer van achter naar voren rijden. Been, been en nog eens been dus en veel overgangen rijden.

maar juist als ik sneller ga draven enzo. hoor je het telkens meer..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:17

Je moet ook niet sneller maar actiever. Dat bereik je door veel kleine overgangen te rijden.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:50

Een paard stapt toch juist verder over wanneer hij zijn achterhand gebruikt?? Of zit ik nu fout?? Want als ze te veel op de voorhand worden gereden maken ze achter hun pas niet goed af en komen deze niet in de buurt van de voorhoeven

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 20:55

laulau85 schreef:
Een paard stapt toch juist verder over wanneer hij zijn achterhand gebruikt?? Of zit ik nu fout?? Want als ze te veel op de voorhand worden gereden maken ze achter hun pas niet goed af en komen deze niet in de buurt van de voorhoeven

Nee, dat zie je verkeerd. Op het moment dat het paard achter meer gaat dragen is ie voor sneller weg + het feit dat je meer zweefmoment krijgt in je draf en galop.

PrietPraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:23

springschoenen dienen vooral om de kroonrand te beschermen, niet tegen aftrappen van de ijzers
het kan natuurlijk helpen, maar zoals je ziet niet altijd dus.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:26

hmm, mijn paard heeft egg-bars(ronde ijzers) onder haar voor hoeven. Die trapte ze ook vaak af, en wij hebben dus ook springschoenen, en die helpen wel... misschien helepen safety-BA's dat zijn koggel beschermes die om de hele voet zitten en dus automatisch ook de ijzers bedekken en dan dus beschermen

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:41

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 09:47

@GeJe: die bedoelde ik, kwam even niet op de naam kalvalkade :p
Ze zijn alleen best prijzig, maar denk dat je op lange termijn goedkoper uit bent dan stees die ijzers opnieuw laten zetten. ze kosten 100 euro per 2

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:49

Klopt... de prijs voor 1 paar is € 98,00. Maar als je de smid steeds opnieuw moet laten komen, ben je wellicht straks duurder uit. Deze BA's werken alleen niet bij eggbar ijzers.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 10:57

waarok niet?

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:30

Bahalve de smid moet er denk ik rijtechnisch ook iets veranderen. Zoals al gezegd is zorgen dat de pony meer van achteren naar voren wordt gereden. Zorg dat je iemand kunt vinden met verstand van zaken.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:38

Zoals hier al meer is geschreven is de oorzaak meestal op de voorhand lopen, om dat op te lossen veel tempo wisselingen rijden en dan hele kleine stukjes!
Even iets naar voren rijden (2 a 3 passen) krijg je reactie, dan alweer iets terug rijden en dan alweer iets naar voren..

Ook kan het zijn dat je op een te zware bodem moet rijden! Let daar ook op, want dat is natuurlijk altijd super slecht!