Ik wil mijn E rijbewijs halen. Iemand suggesties???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Ik wil mijn E rijbewijs halen. Iemand suggesties???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 14:28

Hee hallo,

Ik denk erover mijn e-rijbewijs te gaan halen zodat ik met een trailer kan rijden. Weet er iemand nog een goede en betaalbare rijschool?
Misschien weet er zelfs iemand of er ergens een aanbieding is.
Kom zelf uit Noord-Brabant, Den Bosch.

Ik hoor het graag

Groetjes

Mariekje22

Re: Ik wil mijn E rijbewijs halen. Iemand suggesties???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:37

ik ken nog wel iemand die dat wil gaan doen, maar ze zeggen ook dat dat een heel moeilijk rijbewijs is (omdat je ook de andere vaardigheden weer helemaal netje moet aanleren )
geen idee voro een rijschool

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:53

Ik heb een heel handige tip die al vele (incl. mij) mensen zonder al te veel inzicht moeilijke dingen laat doen.
namelijk:

Als je in je achteruit kijk spiegel kijkt neem je een lijn in gedachten. In een bocht is dit bijv. de rand van weg. Als je manoevreerd (jeetje hoeveel spellingsfouten zitten er in dat woord), kijk je alleen naar de wielen van je trailer, tenzij het heel erg krap is, hoe je niet te denken aan je auto, dit 'volgt' de trailer wel.
Het trucje is dat je de trailer weg stuurt: wanneer je trailer te dicht naar de rand van de weg (dus de berm in) rijdt, draai je het stuur die kant op. Je stuurt hem dan weg (haha woordgrapje).
Niet te veel sturen, altijd langzaamrijden en goed kijken wat je trailer doet.

Ik hoop dat dit het soort tip is dat je zoekt,

Veel succes en maak je niet te zenuwachtig, ze zijn bij E lang niet zo streng als bij B

ZET HEM OP!

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:55

oja en kijken kijken kijken...tot je er bij neervalt.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:02

Bedankt voor de tip. Ga er zeker gebruik van maken!

Maar ik ben eigenlijk benieuwd of er iemand is die weet waar je goedkoop je e rijbewijs kan halen. Tot nu toe heb ik begrepen dat het ongeveer 500 euro kost voor een dagopleiding.

Is er ergens een aanbieding???

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:16

Ik kom uit Groningen, dus aan een autorijschool kan ik je niet helpen.. Mijn E-rijbewijs kostte 480 euro inclusief examen en het vier losse lessen van twee uur gehad.. Het rijbewijs is niet echt moeilijk, maar wel even wennen.. Zoals trailer naar rechts, stuur naar links, maar ben er nu zo aan gewend dat dat gewoon automatisch gaat..

Hoop dat je een goede rijschool vindt, suc6 ermee..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:42

verkeersschool Twin in Utrecht heeft een hele goede aanbieding, die zijn echt scherp geprijsd met hun 1 dags opleiding.
Bereid je wel voor op een héle pittige dag.

Succes.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:05

Ik heb bij willem verboon gelest in geertruidenberg als ik me niet vergis.
Heb losse lessen genomen en ben in 1 keer geslaagd. Ze kijken heel erg hoe je met de trailer over weg gaat maar niet zo zeer naar hoe je in het verkeer rijd. Ik reed per ongeluk door bij een zebra pad terwijl er iemand aan kwam Beetje dom ik dacht ook echt owjee dat is geen beste beurt. Maar de rest heb ik goed gedaan en heb het toch gehaald.
De prijs weet ik niet meer hoeveel ik uiteindelijk betaald heb moet ik gaan zoeke in mijn afschriftjes haha.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 16:17

Ik heb mijn E-rijbewijs gehaald bij Peter Jansen in Sprundel (tussen Breda en Roosendaal). Heb totaal zo'n 450 euro betaald geloof ik, incl. proefles, examen en de oefenuren op de dag zelf. Je doet eerst een proefles zodat ze kunnen zien of je een beetje kunt rijden, "feeling" hebt zeg maar.
Nou, dan wordt het examen meteen aangevraagd. En op de dag van het examen ga je de hele morgen lessen en 's middags doe je examen. Je moet inderdaad ontzettend veel spiegelen.
(je achteroverbouw in de gaten houden zoals ze dat noemen)
Ik vond het wel meevallen, maar had er dan ook superveel zin in.
(ik ben ervan overtuigd dat als je iets echt graag wilt, het ook lukt)

Die tip met de stoeprand werd mij in 1 zin heel duidelijk uitgelegd.
Als je recht achteruit wilt en de trailer gaat scheef? Dan:
"sturen naar de kant waar je hem ziet".
Komt je trailer links van je auto en je doet je stuur een tikkie (!) naar links, dan komt je trailer weer recht achter de auto.
Het was voor mij een superzin, heeft echt geholpen!

Succes

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:17

hey valina die tip heb ik ook gehad van komt je trailer links van je auto en je doet je stuur een tikkie (!) naar links, dan komt je trailer weer recht achter de auto.
Het werkt echt goed!!!!

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:25

Examen CBR is alleen al 245 euro. Intest was bij mij 88 euro. Ik heb het goedkoopste pakket geadviseerd gekregen van 509 euro incl examen.

maargoed dit is in Ede (GLD) dus opzich voor jou niet interessant maar even ter vergelijking van de kosten.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:02

De beste tip die ik je kan geven: Doe het niet!
Als je een personenauto hebt met een trailer (1,5 paards) waarvan het ledig gewicht van de trailer + het (max.) laadvermogen lichter is dan het gewicht van de auto, en het totale gewicht van de combinatie blijft onder de 3500 kg, dan heb je het E-rijbewijs NIET nodig!
Wij hebben een Lancia Kappa (1430 kg), trailer weegt leeg ongeveer 650 kg en het max. laadvermogen is ook ongeveer 650 kg. Het gewicht van de trailer + lading = 1300 kg, dit is lichter dan de auto 1430 kg en samen is het 2730 kg (minder dan 3500 dus), dus het mag zonder BE!
(Zie site van het CBR)
Dit is even puzzelen misschien, maar het bespaart je een hoop geld!
Opmerking: Mocht je voor een bestelauto gaan ipv een personenauto, dan moet je ook het max. laadvermogen van de bestelauto optellen bij het ledig gewicht van de bus.

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:08

Maar Jiehaaa; dan moet je dus wel zo'n trailer + auto hebben.
Als je dat niet hebt staan ben je ook aardig wat geld kwijt om het goed voor mekaar te hebben.

Ik ga geen andere trailer of auto kopen. En als ik mn E wel heb hoef ik niet moeilijk te gaan puzzelen en kan ik zo met elke combi rijden (mits de auto de aanhanger mag trekken)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:12

Ik heb geen tips voor je, maar houdt wel het topic in de gaten. Bovenstaande reactie ben ik van op de hoogte, maar ik zou het toch fijn vinden om een E rijbewijs te hebben, omdat wij alleen maar op pad zijn met andermans "spullen" (paard en trailer). Kun je ook alleen een examen afleggen, ik kan namelijk al redelijk rijden met een trailer en dan oefen ik met mijn vader nog even door....

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:14

Op zich valt het gepuzzel wel mee, maar als je idd al een tweepaardstrailer of zware auto hebt, kan ik me voorstellen dat je niet wat anders koopt. Maar voor degenen die nog geen auto of trailer hebben: Dit is echt een uitkomst!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:20

Mijn man moet volgende week maandag afrijden, hij rijd al jaren met de caravan en een trailer..

Maar er komt zo'n stomme europese wet aan, en dan mag je zonder je E rijbewijs alleen nog maar tot een gewicht van 750 kg trekken!!!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:23

ik heb nog niet zolang mijn e rijbewijs gehaald.
ik had maandag twee uur les,dinsdag ook,en donderdag één uur les en aansluitent examen,en ik was geslaagt,hier bij ons was het een 560 euro alles in ook examengeld.
ik wens je veel succs,en gewoon het hoofd koel houden.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:28

shemar schreef:
Mijn man moet volgende week maandag afrijden, hij rijd al jaren met de caravan en een trailer..

Maar er komt zo'n stomme europese wet aan, en dan mag je zonder je E rijbewijs alleen nog maar tot een gewicht van 750 kg trekken!!!

Ik heb er ook al van gehoord ja dat het straks verplicht is om een e rijbewijs te halen. Bij ons op stal heeft iemand hem ook pas gehaald vanwege die regel in de wet. Ik heb hem gelukkig al!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:35

ik ga hem ook halen maar dan in Belgie
Het goedkoopste wat ik tot nu toe gevonden heb was 650 Euro voor 8 lessen + examen.

Ik zou overigens wel zo'n dagoptie nemen als je al met de trailer kunt rijden, ik ken meerdere mensen die al jaren met de trailer reden en bijgeschaafd moesten worden in het 'gewone' rijden en ondanks jarenlange ervaring toch moeite hadden met het halen van het E-rijbewijs. Ze zeiden dat het net is alsof je ineens niet meer kunt autorijden volgens de examinator.

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 18:53

mijn examinator zei dat mensen die al trailer kunnen rijden of aanhangers ofzo vaak niet spiegelen maar gewoon uit het raampje gaan hangen en dat is niet de bedoeling! Dus het is voor zo iemand moeilijk om het af te leren en je spiegels te gaan gebruiken.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:01

Juist, je krijgt dus zoveel andere aanwijzingen die je niet gebruikt. Ik reed ook al een tijd met de trailer, maar met mijn lessen voor mijn E kreeg ik zoveel tip en aanwijzingen. Ook daar word naar gekeken in je examen. Dus ff zelf oefenen en maar gewoon opgaan zonder lessen te hebben gahad gaat denk ik niet lukken!! Je hebt al teveel afgeleerd in de tijd dat je je rijbewijs hebt. En geloof me dat is bij iedereen zo!!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 08:54

all in solo daar heb ik ook info opgevraagt het duurt alleen wel lang voordat je reactie krijgt zeg...