Havens, Subli, Pavo... 5-granen, muesli.. roep eens!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

parnassia

Havens, Subli, Pavo... 5-granen, muesli.. roep eens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:23

Wat, welk merk en hoeveel voeren jullie en waarom? Wat wil/moet/kan je paard daarop presteren?

Brendageene

Re: Havens, Subli, Pavo... 5-granen, muesli.. roep eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:41

Ik voer havens, sportbrokken en muesli zonder haver. Paardje is een grote D pony (wordt een E hopelijk) van 3.5 jaar oud. Is net ingereden en werkt zo'n 3 tot 4 keer per week een half uurtje. Gewoon de basis en aan galop zijn we nog niet echt begonnen dus echt hard werken hoeft hij niet.

ik voerde hem eerst alleen de sportbrokken, een halve tot hele kilo na het werken en een halve kilo als hij een rustdag had. Toen het ineens koud werd viel hij heel erg in en ben ik meer gaan voeren. Heb er toen ook meusli bijgehaald. Ondertussen krijgt hij een hele kilo sportbrok en 3/4 schep meusli. Hij staat nog 24/7 buiten en daar krijgen ze ook hooi bijgevoerd.
Als hij straks op stal komt zal ik weer minder gaan voeren, want dan krijgen ze zowel hooi, kuil als snijmais.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:51

ik voer havens dravers brok. Ik heb gehoord dat daar weinig eiwitten in zitten, en dat is wel handig als je een eczeem paard hebt. Ze krijg 1/2 kilo per dag, en ze loopt ong. 2 a 3 keer per week 3 kwartier, soms minder en soms meer. en als ik denk dat ze afgevallen is krijgt ze gewoon meer gras of hooi.
Oja voor de mensen die dit te weinig vinden ik heb een ijslander, die hebben niet zo veel krachtvoer nodig. En als je wilt zien hoe ze eruit ziet met het eten dat ze krijgt kijk maar op Mn profiel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:53

willem krijgt pavo all sports ongeveer 2 keer een half per dag en granenmix, ook 2 keer een half perdag. daarnaast krijgt hij nog een halfje pavo herbasan.

ik train willem op L niveau en gemiddeld 3 kwartier per keer. het is een vrij zware bak, dus hij moet echt moeite doen om zijn benen op te tillen. ik rij 1 a 2 keer in de maand een wedstrijd met hem.

we doen nix intensiefs. hij was een beetje te dik, maar nu is hij goed. valt hij wat af, dan krijgtie iets meer bij. verder krijgtie 2 keer daags flinke plak hooi erbij

hij doet het er goed op, dus ik verander nix. sinds hij pavo all sports krijgt glimt hij al een gek. basisbrok die hij eerst kreeg werd hij alleen maar moddervet van. granenmix geef ik hem voor de darmen, zodat die wat meer geprikkeld worden, hij heeft nog wel eens last van krampjes en sinds ik dat geef niet meer.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:23

Ik voer Havens draversbrok en Sportmuesli, maar elk paard heel verschillend. Kijk echt naar de behoefte en verander dit als het nodig is (als ze te heet worden krijgen ze minder, als ze beetje loom ze meer).
Als ze te dik of te energiek/sloom worden, pas ik het voer aan. Ze zien er allemaal super uit.

Mijn ene paard wordt op M-niveau getraind (best intensief), ongeveer 4x per week inclusief wedstrijden, heeft een veulen en is weer drachtig, maar krijgt slechts 2x 1 kg brok per dag. Van meer wordt ze echt heet. Toen ze net haar veulen had, kreeg ze 4 tot 5 kg per dag, maar dat heeft ze nu niet meer nodig. Haar veulen (inmiddels 5 maanden) krijgt evenveel, hij moet groeien. Paard nummer 2 heeft ook een veulen maar voert verder (nog) niets uit, krijgt 2x 1,5 brok en ½ schep muesli. Daarvan knabbelt haar veulentje ook mee. Paard nummer 3 krijgt 2x 1 schep muesli en wordt licht intensief gereden en de laatste krijgt 2x per dag beetje brok en de rest van de schep aangevuld met muesli. Zij wordt redelijk intensief gereden. Daarnaast krijgen ze kuilvoer en weidegang. In de winter voeren we ook wortels (ongeveer 7 kg per dag, vinden ze heerlijk). Het zijn allemaal type KWPN, maar hun behoefte verschilt enorm. Ze krijgen bij mij wat ze nodig hebben.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:28

Wij hebben IJslanders. Die krijgen standaard 1/2 kg Subli ponybrok per dag, voor de basisbehoefte mineralen. De paarden die gereden worden, krijgen daar nog wat Subli structuurmuesli en Hipro Performance bij. Hipro Performance is een eiwitarm prestatievoer op basis van granen en erwten (ruikt naar erwtensoep ). Het is geexpandeerd, waardoor het beter opgenomen zou worden. Onze paarden doen het er prima op. Mijn eigen rijpaard, een (voor een IJslander) grote ruin die ik vrij intensief train, voer ik ook nog wat ongeplette haver bij. Omdat dit een nogal slungelig hoogbenig paard is, heeft hij de afgelopen maanden als extra aanvulling Equitop Myoplast (power pearls) bij zijn voer gekregen, wat zijn spieropbouw erg ten goede is gekomen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:36

Omdat mijn paard zomereczeem heeft ben ik een paar maanden geleden overgestapt van Hartog voer naar vipa graan.

Hij wordt 4 x per week gereden en 2x gelongeerd.

Hij krijgt ongeveer 3,5 schep per dag. 3 voerbeurten 1 flinke schep en een half tussendoor.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:41

Basibrok van havens, muesli zonder haver van havens, in de winter krijgt ze er wat geweekte bietenpulp bij, en deze winter ga ik de slobber-mash van havens proberen, daar zit heel veel in o.a maisvlokken, granen, lijnzaadmeel, en veel viataminen en mineralen. Ideaal voor recreatiepaarden en paarden die kieskeurig zijn. Je kan het zowel nat als droog voeren. En hooi natuurlijk, ook koop ik in de winter wortelen, lekker smakelijk!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:03

ik voer 1 kilo havens draversbrok en varieerend 1/2 tot 1 kilo equisanum kern meusli met maxh vitamine en een scheutje zonnebloem olie en 2 appels per dag.Plus onbeperkt hooi.

Ik heb een e-pony van 1.51m.Hij loopt 2 keer per week een bos rit voor de kar.Een korte(10km) en een lange(22km) rit.2 keer per week dressuur voor de kar in de bak.En 1 keer per week vaardigheid les in de bak.1 keer per week longeer ik hem met dubbele lijnen en 1 dag vrij.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:59

Ik heb een E pony van 1.53 m . Zij krijgt ¾ Kentucky-Lite-E van Havens , dat bestaat uit witte haver , zwarte haver ,gerst , brok en vitaminekorrels . Ook krijgt ze nog ¼ basisbrok . En dat 3 keer per dag dus 3 kilo per dag aan krachtvoer .
Zij loopt elke morgen in de molen een uur in draf * stap , en ze word nog fanatiek bereden . Zelf loopt ze op M niveau springen .

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:17

2 paarden, wij voeren subli
1 paard, elke dag in training + wedstrijden krijgt 2,5 kilo prestatiebrok en 1,5 kilo muesli met kruiden..
het andere paard wordt 4 x per week gereden, krijgt 2 kilo prestatiebrok

beide lopen 2x in de week in de stapmolen en lopen gemiddeld 6 uur in de wei!
en beide krijgen ze nog aanvullende supplementen voor meer beweegelijkheid en alertheid!

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:18

Patos krijgt als ze volop in training staat (1 tot 1,5uur per dag Z-training) een halve kilo sportbrok (Masters) en een kwart kilo Pavo Kruidenmelange, een muesli. Nu ze dagelijks maar een half uurtje licht bereden wordt krijgt ze een handje sportbrok, meer voor het idee dan voor de voedingswaarde. Patos wordt al behoolijk snel dik én is gevoelig voor eiwitten vandaar de kleine hoeveelheden.

Vedetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:54

Mijn pony krijgt Havens basis brok. Ongeveer een kilo per dag. En Havens Muesli zonder haver. Ongeveer een halve kilo per dag. Ze is al 20 en doet niet veel meer. Ik maak gemiddeld 3 keer per week een buitenritje of aan de longeerlijn. Ze doet het goed voor een oma.