Lucerne, wie voert het.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Lucerne, wie voert het.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 06:16

Wie van jullie voert Lucerne.
Hoeveel en in combinatie met hoeveel krachtvoer?

Ik heb twee paarden van ong 550 kg.
Omdat de grote kuil nog niet open kan ivm de hoge temperaturen, heb ik een week of wat hooi gevoerd. Ze gaan 's nachts naar binnen nml.
Maar ze beginnen te kuchen, ook als ik het hooi nat sproei. DA zegt dat het irritatie van de voorste luchtwegen is, verder is alles prima. Ook hij heeft geen alternatief dan het hooi nat te maken, maar dat is helaas niet voldoende. Het hooi is wel van prima kwaliteit, maar waarschijnlijk is het een allergie voor iets in hooi.
Dus nu geef ik ze 's avonds laat Lucerne zodat ze toch ruwvoer binnen krijgen.

Charly

Re: Lucerne, wie voert het.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:37

ik begin altijd in de winter pas met luzerne brokken te geven.. Nu staat de mijne nog overdag op de wei en krijgt daarbija nog 3x daags kuilgras.. 's winters krijgt hij ook gewoon 3x daags kuilgras, en dan een kg luzerne brokken erbij.. Ik vind altijd dat je wel moet oppassen met téveel eiwitten. Nu snap ik goed dat je naast hooi wel die brokken erbij geeft, en zeker alsm ze normaal kuil krijgen. Maar ik zou zeker niet meer dan 2kg per dag geven per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:04

ik voer het aan mijn oudere merrie in de winter als ze s'avonds net op stal komt. Ik geef een emmer luzerne met een halve kg granenmix, dit voor de calcium-fosfor verhouding(ik weet het naadje van de kous niet, maar granen vult luzerne goed aan en omgekeerd). Ze wil anders nog wel wat magerder worden, maar met luzerne blijft ze goed op gewicht.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:27

Ik voer mijn paard ook Luzerne, hij krijgt 2x per dag ongeveer een kilo bij zijn normale krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:56

Timeless krijgt vanaf zondag Luzerne, maar dan geen brokken, maar die losse sprietjes.

Normaal krijgen ze bij mij op stal mais, hooi of voordroog.
Timeless krijgt normaal gesproken half hooi en half mais, maar de kuil is leeg en de nieuwe nog niet 'klaar'

Nu ga ik er dus Luzerne bijvoeren zolang er geen mais is.

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:14

Mijn paardje krijgt ook lucerne bijgevoerd.
Ik weet niet of het zuivere lucerne is, het is de "mix" van Hartog, ruikt heel lekker en mijn paard doet het er fantastisch op, ik vind het echt een wonderproduct!
Mijn paardje is trouwens een (nu nog) hengst van 2 jaar en 4 maanden oud.
Hij heeft na de winter een enorme dip gehad, zat absoluut niet goed in zijn vel, verloor zienderogen gewicht en was bijna een wandelend skelet. Ik ben toen beginnen experimenteren met verschillende voersoorten om te zien wat het beste bij hem paste en nu geef ik hem al een tijdje:

1 schep Mijten Gerstemix (muesli)
1/2 schep Pavo Condition (brokken)
1 schep Hartog Lucerne

en dit zowel 's morgens als 's avonds.
Mijn schep heeft trouwens een inhoud van 1/2 kg.
De lucerne is waarschijnlijk niet exact 1/2 kg omdat het losse sprietjes zijn en ik de schep met mijn handen vul, het is dus iets minder qua gewicht...

Sinds ik dit geef, is hij helemaal opgeknapt en hij blaakt momenteel van gezondheid!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:20

Ik heb ook dat sprietjes Lucerne, het kleeft ook want er zit Melasse door.
Ik heb gisteren voor het eerst een paard handenvol gegeven, het was vanmorgen helemaal op. Meestal lukt dat niet want er zit een slechte eter bij.
Een emmer is best wel veel toch?

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:09

Ik gaf mijn paard ook hartog luzerne maar ze kreeg er steeds een dikke keel van, dus ben er mee gestopt.

bayaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:12

hoi,
ik vraag me af wat het nut van lucerne is, waarvoor dient dit juist. tegen mij hebben ze gezegt dat het eigenlijk vooral maagvulling is en weinig bevat.
groetjes

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:18

Wat het nut is weet ik niet.
Ik gaf het iedere x na het rijden, gewoon een lekkertje zeg maar.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:19

in de winterdagen, krijgen de 2 paarden ieder een kilo lucerne erbij, gewoon als aanvullendheid en als lekkertje..
aangezien ze van 8 uur in de wei naar 5 uur gaan

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:24

Ik geef mijn paard altijd na het rijden een klein emmertje luzerne van den Hartog, omdat hij het zo lekker vindt en ik het een gezonde beloning vind. Mijn paard krijgt verder 2x per dag hooi, komt 4 uur op de wei en kijgt verder 1/3 haver 2/3 pellets per dag. Sinds dat ik luzerne voer, ziet zijn vacht er veel beter uit. Als je teveel luzerne voert, moet je letten op teveel eiwit. Verder is het voordeel van luzerne dat de energy langzaam vrijkomt, heb ik gehoord.

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:26

Ik heb het wel is gevoerd toen mn pony een beetje aan de magere kant werd, ik had toen van die brokjes.
Ik kocht het bij de welkoop en zat in zo'n groene zak, het merk weet ik niet.
Maar als extra lekkers voor mn pony was het niet, die dingen ruikten raar en mn pony vond het ook niet echt lekker.
Heb toen ook lucerne gemixt met normale brokjes en ze nat gemaakt want anders at ze de lucerne bijna niet op.
Mijn pony staat btw dag en nacht op de wei.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:33

bayaatje schreef:
hoi,
ik vraag me af wat het nut van lucerne is, waarvoor dient dit juist. tegen mij hebben ze gezegt dat het eigenlijk vooral maagvulling is en weinig bevat.
groetjes

Dit is niet waar! Ik ken zelfs mensen die het als vervanger van hooi geven! Mijn paard krijgt ook 2 liter(het weegt namelijk niets) per dag. Het is een zeer voedzame aanvulling. Mijn paard moest wat groeien, ze eet nu ook wat langzamer doordat ik de brokken erdoor heen meng. Hierdoor wodrt alles ook beter opgenomen.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:40

Paar jaar terug werkte ik op een stal in Italie waar
ze smorgens en smiddags graanvoer gaven en
savonds ook soort lucerne, schijnt goed te zijn voor
de stofwisseling zeiden ze mij
Ze gaven dan ook een speciaal soort hooi bij soort
alfafa hooi en dat was vergelijkbaar met lucerne alleen
dan gedroogd... paarden deden het er heel goed op.
Ik weet trouwens niet of er veel verschil zit tussen
merk van Lucerne qua kwaliteit?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 15:10

Wij hebben een pony met stofa;;ergie. De DA adviseerde om i.p.v. hooi luzerne te voeren, maar ik vond het heel moeilijk om ergens goed advies te krijgen over hoeveel ik dan moest geven ( zij kreeg ook nog gewoon biks). Op de ene website stond dat het ook een soort krachtvoer was ( dus niet onbeperkt geven) maar aan de andere kant, als het een hooivervanger is, moet ze er toch lang mee doen? Anders verveelt ze zich en gaat aan het stro beginnen. Ik ben toen nat hooi gaan voeren en gelukkig gaat dit goed. ( nu staat ze op de wei).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 19:03

Het gaat mij er ook ook dat ze 's nachts ruwvoer krijgen, dan maar iets minder. Ik ben er natuurlijk nooit bij maar als ik logisch nadenk, hebben ze een groot gedeelte van de nacht ook geen hooi mee. Dat is na een aantal uurtjes ook op en dan geef ik nog best veel.
Ik vroeg me ook af of er verschil is in kwaliteit, Hartog adverteert bv altijd dat ze de beste zijn..... maar er zullen wel meer goede soorten zijn toch?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:00

Er zijn zeker meer goede soorten, ik gebruik Alpha-A en daar zit ook veel minder Melasse in.

Luzerne is erg goed voor paarden, maar wel hoger in Eiwitten en dus moet je voorzichtig zijn en niet te veel voeren.
Luzerne = Alfalfa

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:08

Ik voer het ook sinds vandaag, hij vindt het erg lekker