hoefijzers nodig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxalishakexx

hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 21:16

halo ,
mijn haflinger heeft momenteel geen hoefijzers maar ik loop er elke wel zeker 1km mee over de harde baan...en in de zomer wat buitenritjes.
Nu dat is nog niet zo heel erg , maar nu zeggen een paar mensen dat ze nogal platvoeten heeft en dat ze dus bijna op haar straal loopt.
Dus heb ik volgens hen wél hoefijzers nodig.
Wat denken jullie ?

tessie1985

Re: hoefijzers nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:29

gewoon even aan de hoefsmid vragen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:31

Als je paard geen last heeft en je de hoeveelheid die je over de weg gaat gelijkmatig verdeeld en goed opbouwt kan dat best. Op de stralen lopen is geen probleem, stralen zijn de schokdempers en sensoren van de hoef. De stralen geven ook aan hoe hard de hoef moet groeien.
Platvoeten is een combinatie van manier van bekappen en geschiedenis. Laat anders eens een goede bekapper langs komen.

Hoeveel je op de weg komt is geen reden om wel of juist geen ijzers te moeten, de voeten van je paard kunnen zich aan veel verschillende ondergronden aanpassen, maar daarvoor is tijd en regelmaat nodig. Heb je dat niet kan je altijd nog hoefschoenen overwegen, gaan langer mee dan ijzers, en je gebruikt ze alleen als ze nodig zijn. Paard kan dan ook minder schade doen in de wei, geen ijzers aftrappen en zijn hoeven beschadigen, etc. Het houden op het soort ondergrond waarop je ook wil rijden helpt ook om de hoeven zich te laten aanpassen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:40

tamary schreef:
Als je paard geen last heeft en je de hoeveelheid die je over de weg gaat gelijkmatig verdeeld en goed opbouwt kan dat best. Op de stralen lopen is geen probleem, stralen zijn de schokdempers en sensoren van de hoef. De stralen geven ook aan hoe hard de hoef moet groeien.
Platvoeten is een combinatie van manier van bekappen en geschiedenis. Laat anders eens een goede bekapper langs komen.

Hoeveel je op de weg komt is geen reden om wel of juist geen ijzers te moeten, de voeten van je paard kunnen zich aan veel verschillende ondergronden aanpassen, maar daarvoor is tijd en regelmaat nodig. Heb je dat niet kan je altijd nog hoefschoenen overwegen, gaan langer mee dan ijzers, en je gebruikt ze alleen als ze nodig zijn. Paard kan dan ook minder schade doen in de wei, geen ijzers aftrappen en zijn hoeven beschadigen, etc. Het houden op het soort ondergrond waarop je ook wil rijden helpt ook om de hoeven zich te laten aanpassen.

nou duidelijker kan niet toch!! Ik sluit me hier bij aan. Overleg gewoon even met je smid wat in jouw geval het beste is voor je paardje.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:41

tessie1985 schreef:
gewoon even aan de hoefsmid vragen

inderdaad,die verteld je precies wat het beste is !!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:31

Let wel op dat een hoefsmit er meer aan verdient als jij je paard op ijzers zet......

Verder is het bij natuurlijk bekappen juist de bedoeling dat je paard ook op zijn stralen loopt. Dit zoals al gezegt omdat de straal de sensor van de hoef is om weer (harder) te gaan groeien.

Als de hoeven van je paard niet zo kort worden dat hij er gevoelig van wordt, dan zou ik hem echt niet op ijzers zetten. Zonder ijzers is beter als met.

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 15:46

oke , kzal het is aan de hoefsmid vragen..
Nog een opmerking = haar hoeven hebben ze redelijk kort moeten doen omdat er allemaal scheuren en barsten inzaten...(niet mijn fout , zo heb ik haar gekocht ) dat als reactie op het laatste postje..