Paard maait tijdens hoevenkrabben

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard maait tijdens hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:45

Hoi iedereen!

Mijn vz-paard Jack en ik zijn het ergens niet over eens. Jack is een Ardeens trekpaard van 2 jaar en is nu nog hengst, maar in oktober niet meer. Toen Jack bij mijn buurman kwam was hij erg wantrouwend en eenkennig tegenover mensen ivm zijn vorige baas. Dat is hij nu nog maar zolang je geen 'enge' dingen doet bij hem dan is hij je beste vriend en vertrouwt hij je voor zover hij kan. Ik heb hem werkelijk alles geleerd zoals stilstaan, vaststaan aan het touw, meelopen aan het halster ga zo maar door. Na veel discussieren en onderhandelen kwamen Jack en ik er samen toch goed uit en hij is heel aanhankelijk naar mij toe geworden. We hebben samen zijn angst overwonnen.

Maar nu komt het dus: Een tijdje geleden is de hoefsmid geweest en als Jack ergens een hekel aan heeft is het dus vreemde mensen die ook nog eens 'enge' dingen doen! Het was niet zijn eerste keer maar hij heeft dus erg lopen dwarsliggen en als hij dat doet is het gewoon gevaarlijk omdat hij enorm is, ik denk nu al zo'n 1.65m. Dus heeft de hoefsmid eieren voor zijn geld gekozen en heeft Jack nogal ruw behandeld, er schijnt veel geschreeuwd te zijn en om hem in bedwang te houden hebben ze het halstertouw door zijn mond gedaan. Ik kan mezelf echt voor mijn kop slaan dat ik er niet bij was .

Normaal als ik hem poets staat hij werkelijk te genieten maar sinds de hoefsmid raakt hij lichtelijk in paniek zodra ik zijn hoef wil optillen en begint als een idioot te maaien. Hij geeft wel voet maar 2 secondes daarna vlieg je bijna door de wei door de kracht uit zijn been aangezien die 2x zo zwaar is als gemiddeld KWPN-been. Ik heb me suf lopen piekeren over de oplossing maar kom nergens op.

Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen aangezien ik het niet meer weet.

Groetjes [***]

Ineke2

Re: Paard maait tijdens hoevenkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:00

Begin weer bij het begin. Aai en borstel hem bij zijn benen. Gedraagd hij zich zoals jij wilt belonen met je stem en een klopje op de hals o.i.d.

Als dat weer zonder angst gaat vraag je een voet, pak hem vast en zet hem gelijk weer neer. Beloon hem weer als hij niet maait en probeer het opnieuw.

Dat herhaal je een paar dagen, desnoods 2x per dag (want je kan het beter 2x kort doen dan 1x 4/5 keer achter dit soort dingen vragen)

Als dat goed gaat houd je de hoef steeds wat langer vast, net zolang tot je weer normaal kunt hoeven krabben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:07

Wat doet hij als je de voeten gaat optillen terwijl hij met zijn aandacht ergens anders is? Als hij staat de eten bijvoorbeeld?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:53

Verplaatst van PP naar VMR.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:05

Sommige paarden vinden het erg als je ze bij de koot vastpakt. zorg dus dat je echt de hoef pakt!Verder zo snel mogelijk het been sterk buigen, dan is de maaikracht weg. Achterhoef richting paards knie brengen om zijn kracht weg te nemen.

ilske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 22:10

ja denk inderdaad bij de hoef oppakken.. en weer van voor of aan beginnen.. met veel geduld, aaitjes en beloningkjes komt het vertrouwen wel weer.. ook is het mss een idee om andere personen aan hem te laten zitten, zodat hij wat minder eenkennig wordt? succes er mee!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:17

een hele leuke truuk:

neem een bezemsteel, maak aan het uiteinde een plastic handschoen vast die je gaat vullen met wat stro of hooi zodat het zacht is.

die steel houd je vast, dat is dan jouw "hand"

nu ga je naast hem staan, je raakt hem aan met die steel eerst bovenaan zijn benen, steeds wat lager. elke keer als hij wegdraaid duw je gewoon met die steel tegen je aan...
je bent zelf veilig want als hij trapt raakt hij die steel en jou niet!

hij moet nu leren dat weglopen niet goed is en trappen ook niet, doe een touw aan het halster en ga met hem in d ebak staan of weiland.

blijf tegen hem aan duwen en aai zijn benen met de steel en handschoen die eraan zit, op het moment dat hij stilstaat beloon je hem uitvoerig en dat mag best met een handje brok....

beetje doorzetten dan weet hij vrij snel dat stilstaan en accepteren leuker is dan wegdraaien..
succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:55

Cassidy schreef:
Wat doet hij als je de voeten gaat optillen terwijl hij met zijn aandacht ergens anders is? Als hij staat de eten bijvoorbeeld?

Normaal ligt er altijd wel een plukje hooi en staat hij eraan te knabbelen. Maar zodra ik zijn hoef optil is het mis.

Maar iedereen heel erg bedankt voor de tips! Ik ga ze zeker gebruiken!

Groetjes [***]

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:42

Succes.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 16:43

Heeft je paard dat bij alle vier de hoeven?
Pepsi onze pony heeft het alleen rechtsvoor ...heel vreemd is dat, de andere hoeven uitkrabben gaat goed, maar wanneer ik rechtsvoor doe zet hij zijn been heel hard terug of wil tijdens het uitkrabben zijn hoef echt wegtrekken...
Zijn hoef is verder prima niets mee aan de hand en hij doet dit al zolang wij hem hebben, 6 jaar dus..