Tips en jullie ervaringen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AnneB

Tips en jullie ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 16:30

Hoi!
Na lang gepraat, gezeur etc. etc. krijg ik misschien toch mijn eigen paard.
Nou zou ik graag willen weten of jullie (mensen met een eigen paard/pony) tips, opmerkingen of wat dan ook hebben over het houden van een eigen paard.
Zijn er speciale dingen waar je nu extra rekening mee houdt en noem maar op!
Kortom, elk detail van wat jullie er leuk en minder leuk aan vinden.

Hoop wat te horen,
Kus Anne.

Anoniem

Re: Tips en jullie ervaringen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:23

Veel hangt ervanaf of je het dier aan huis hebt, op pension, en welk type pension.

Speciale dingen:
* Paard heeft elke dag zijn natje en droogje nodig. Elke dag moet ie gevoerd worden, water controle en hij zelf ook gecontroleerd.

* Een eigen paard bestaat niet alleen uit rijden, dee verzorging van het dier neemt ook veel tijd in beslag. Sta je op halfpension of aan huis, dan neemt dat vaak meer tijd in beslag dan het rijden.

Ik sta zelf met mijn twee pony's aan huis, mijn vader voert ze 's ochtends en overdag als ik weg ben op stage of studie. Gisteren had ik heel toevallig een vrije middag. Ik ben de hele middag bezig geweest met de paddock en de twee stallen te mesten, de schuur op te ruimen en aan te vegen, voer gehaald en in de tonnen gestoken, waterbakken schoongeschuurd en gevuld. Voeremmers schoongemaakt en te drogen gehangen. 's Avonds heb ik nog een kort ritje met mijn paard kunnen maken... Vergis je niet in de tijd die zo'n dier kost.

* Verder, het kost bakken met geld, pensionstalling-huur, of al het overige als je t zelf moet betalen. Tuig, entingen, hoefsmid, wormkuren, verzekering, lidmaatschap stamboek. Lessen, wedstrijdkosten, etc. etc. etc.

Maar bovenal? Veel plezier en geniet gewoon van je paardje...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:32

AnneB schreef:
Hoi!
Na lang gepraat, gezeur etc. etc. krijg ik misschien toch mijn eigen paard.
Nou zou ik graag willen weten of jullie (mensen met een eigen paard/pony) tips, opmerkingen of wat dan ook hebben over het houden van een eigen paard.
Zijn er speciale dingen waar je nu extra rekening mee houdt en noem maar op!
Kortom, elk detail van wat jullie er leuk en minder leuk aan vinden.

Hoop wat te horen,
Kus Anne.

Wat een ruime vraagstelling!
Tips
Denk goed na van te voren hoe je je paard wilt houden en of je voor die optie wel tijd hebt (ook met oog op de toekomst als je een andere studie/ander werk krijgt).
Ga van te voren nog eens op vakantie naar Verwegistan want dat zal wel even niet doorgaan komende tijd en als je gaat is het nooit meer ECHT leuk want je mist je paard
Zorg dat je geld apart hebt voor eventuele ziektenkosten, diefstal van tuig (of paard!) en/of zorg dat je paard en je tuig verzekerd zijn.
Trek geld uit voor lessen met je paard, zeker in het begin.
Opmerkingen
Neem de tijd om een paard uit te zoeken wat je ECHT leuk vindt en koop niet het eerste dat je ziet. Laat het paard altijd klinisch en liefst nog rontgenologisch keuren zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Neem iemand mee die er verstand van heeft en kies een paard uit dat je kunt rijden, niks zo vervelend als een eigen paard waar je niet meer op durft.
Leuk vind ik:
Tja, een eigen paard he! Altijd een maatje waar je naar toe kunt gaan als het even tegen zit en geen gezeur met eigenaren dat je dit of dat niet mag met je paard.
Minder leuk is:
Dat je echt ELKE dag moet gaan, ook als je geen zin hebt, moe of ziek bent. Vrienden en vriendinnen gaan zeuren dat je weinig tijd voor ze hebt en tenzij je (a.s.) schoonouders in de paarden zitten krijg je ook nog gezeur dat je niet de hele dag op verjaardagsvisite kunt komen. Ook vervelend dat je niet meer ongestoord op vakantie kunt en dat op mysterieuze wijze al je geld is verdwenen sinds je een paard hebt.

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:42

Het paard zou op een pensionstal komen te staan waar wordt gevoerd en gemest. Er is wijdegang. Verder heb ik een paarden-vriendin die dan mijn bijrijdster wordt. We kunnen heel goed met elkaar opschieten en zijn niet bang dat het voor ruzie gaat zorgen.
Maar bedankt voor jullie reacties!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:45

tja..daar kan je blad zeides vol over typen denk ik, alleen zou ik dat de volgende keer maar eens afvragen vóór ik me ouders zo ver heb dat ik een paard mag

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:04

Okay, Oma geeft raad

Neem altijd iemand mee die verstand heeft van paarden als je naar een paard gaat kijken. Laat een paard altijd keuren door je eigen dierenarts VOOR aankoop.

Koop een paard dat bij jou past, zowel qua ervaring als qua toekomstplannen.

Investeer in een goed zadel, een goed zadel is het behoud van je paard en jullie beider plezier in het rijden!

Verder kan ik je aanraden les te nemen, ook als je 'alleen maar' buiten rijdt. Een instructeur kan mogelijke problemen in de kiem smoren door je op minpunten in je rijden en je omgang met je paard te wijzen. Ook kunnen opstart problemen makkelijker verholpen worden. Je moet de eerste tijd immers nog erg aan elkaar wennen!

Tja, verder weet ik t niet zo een-twee. Maar dit zijn wel de belangrijkste dingen als je t mij vraagt!

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 11:37

0ojannekeo0 schreef:
tja..daar kan je blad zeides vol over typen denk ik, alleen zou ik dat de volgende keer maar eens afvragen vóór ik me ouders zo ver heb dat ik een paard mag

Ik hoef me niks af te vragen want ik heb al over alles nagedacht en alles afgewogen. Ik vroeg alleen naar JULLIE ervaringen. Dat heeft niks met mij persoonlijk te maken. Ben benieuwd naar wat JULLIE vinden.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 07:08

Over ervaring gesproken....ik spreek uit eigen ervaring over die keuringen bij aankoop. Ben zelf enorm belazerd bij de aankoop (in mijn geval met een vals keuringsrapport) en ben daar lang niet de enige in.

Dus zelfs als er een keuringsrapport is, toch keuren! De paardenhandel is lang niet altijd pluis, helaas.

Succes met het zoeken van een paard!

AnneB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 16:58

Bedankt We waren al van plan het paard sowieso nog zelf te laten keuren, zowel klinisch als röntgenlogisch. Het paard is goed gekeurd maar voor alle zekerheid.