Niet 24 uur buiten, maar wel blootvoets? Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Niet 24 uur buiten, maar wel blootvoets? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 10:33

Allereerst will ik graag geen discussie hebben van wel beslaan tegen natuurlijk bekappen, want die hebben we momentaan voldoen,de geloof ik. Zelf staat mijn paard sinds enkele weken onbeslagen en heeft hoefschoenen voor de buitenritten. Mijn paard staat in een pensionstal waar hij in de winter en in de zomer 4 uur buiten komt en wordt elke dag minstens een uur gereden (dressur of buitenrit). Ik woon in een dichtbevolkt gebied in Duitsland en het is heel moeilijk om hier stallen of een openstal met veel weidegang te krijgen en alles is zeer duur. Momentaan kijk ik rond naar een openstal, waar we misschien in de zomer heenkunnen. Resultaat tot nu toe is dat ik nergens een plekje kan vinden. Mijn vraag is de volgende: Wie heeft er goede en slechte ervaring met een paard die natuurlijk wordt bekapt en ook niet 24 uur buiten staat? Wie heeft er slechte en goede ervaringen met een paard die traditioneel wordt bekapt, niet 24 uur buiten staat, maar wel blootvoets loopt?

Urielle

Re: Niet 24 uur buiten, maar wel blootvoets? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:35

Ik heb alleen ervaring met TB en dat was geen probleem bij sport op laag niveau.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:38

Mijn paard staat overdag buiten en 's nachts binnen, gaat blootvoets door het leven, en wordt door een gewone smid bekapt. Ik vind hier (Belgiƫ) nergens een natuurlijk bekapper naar mijn zin en de smid die haar nu bekapt is erg pro ijzerloos en bekapt heel netjes. Haar hoefjes zien er prima uit en ik doe alles (ook buitenritten) zonder ijzers of schoenen en dat gaat prima.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:41

Ik ken meerdere paarden die traditioneel bekapt worden en die niet de hele dag buiten staan. Bij geen van deze paarden is het een probleem en dezen kunnen gewoon blootvoets door het leven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:42

Mijn paard staat ook blootsvoets (traditioneel bekapt) en staat ongeveer 7 uur per dag buiten ion de winter. Ik rijdt niet veel verhard maar zijn hoeven blijven super. Ik ga nu overstappen naar een andere smid dus dat is altijd even afwachten maar over het algemeen ondervind ik geen last van het feit dat mijn paard blootsvoets naar buiten gaat.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:46

Mijn paarden staan blootvoets en worden normaal bekapt. Momenteel staan ze 24/7 buiten, 's winters staan ze op stal. Nooit problemen eigenlijk.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:50

De mijne wordt normaal bekapt en staat s nachts binnen, overdag buiten. Nooit ergens problemen mee gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:18

Mijn paard staat omdat hij er nog niet zolang is nog op ijzers die er binnenkort afgaan, maar mijn vorige paarden hebben altijd blootsvoets gestaan en gewoon op stal met een paar uur per dag buiten. Dat gaat prima, het sltijingsproces bepaald binnen no time hoe hard de hoef groeit en ik heb ook bij een paard die voorheen altijd borkkehoeven had met ijzers nooit problemen gehad.
Mijn pony staat blootsvoets en wel 24 uur per dag buiten en merk neit heel veel verschil in haar hoeven of die van een paard dat ook op stal staat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:27

Mijn pony's worden gewoon bekapt en staan 24/7 buiten. Dennis heeft ook wel 's nachts(of zelfs hele dagen) op stal gestaan terwijl hij op blote voeten gewoon bekapt werd.
Iedere dag de weg op was geen probleem! Zijn hoeven zijn bikkel hard.
Het is wel een kwestie van opbouwen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:49

de mijne word gewoon bakapt en staat nu nog 24 uur per dag buiten, straks in de winter overdag buiten en als het donker word op stal.

door het voeren van zeewier erbij in de winter blijven zijn hoeven vrij hard en ondanks soms erg natte periodes gaan ze niet brokkelen o.i.d.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:58

Vos stond ook altijd op blote voetjes, werd traditioneel bekapt en stond niet de hele dag buiten. Ging prima, ook voor de incidentele buitenrit. Alleen toen hij ging springen op gras zijn er toch maar ijzers onder gegaan, konden er kalkoenen in voor wat extra grip. Maar ik heb eigenlijk nooit verschil gemerkt, hij stond eigenlijk altijd wel stevig op zn voetjes en werd gewoon eens in de 6 tot 8 weken bekapt.

_SC_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:30

overdag buiten, 's avonds binnen, gewoon bekapt en op de blote voetjes! Geen probleem!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:17

machie schreef:
De mijne wordt normaal bekapt en staat s nachts binnen, overdag buiten. Nooit ergens problemen mee gehad.

Mist ook niet....al 20 jaar

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 19:15

mijn paard wordt natuurlijk bekapt en staat in de zomer 24./7 op de wei in de winter staat hij zo'n 12 uur per dag in een paddock, in dezelfde groep ruinen als waarmee hij in de zomer op de wei staat.

's winters moet hij 's nachts helaas op stal.....

dit is al een jaar een putn van discussie met mijn bekapper, dat is dus het punt: zie maar eens een natuurlijk bekapper te vinden die je paard wil bekappen als ie maar 4 uur per dag buiten staat, gaat je (in Nederland) niet lukken, dat willen ze dus gewoonweg niet doen, misschien dat het in Duitsland anders is, dat weet ik niet

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:02

Mijn paard wordt natuurlijk bekapt. Ze staat in de zomer 24/7 buiten en in de winter overdag buiten en 's nachts wel op stal helaas.
Ik zou liever hebben dat ze helemaal niet op stal stond, dat zou ook beter zijn voor de hoeven, maar zo gaat het ook wel.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:40

De paarden op de manege waar ik rijd staan 24 uur op stal, behalve tijdens het rijden en tijdens het speeluurtje waar ze samen in de bak mogen, en bijna allemaal staan ze zonder ijzers. En dat geeft geen enkel probleem hoor. Juist als je paard de hele dag op stal staat is het beter om hem zonder ijzers te zetten, zodat het mechanisme van de hoef nog een beetje kan werken...(ja, ik ben ook een nb-er).

Ze zeggen dat nb en op stal niet samen gaat, maar ik denk dat het wel degelijk goed mogelijk is, alleen dat je niet het best mogelijk resultaat kunt behalen. maar ijzerloos is nog altijd beter.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 14:30

Ja, dat is inderdaad de vraag. Probeer maar een natuurlijke bekapper te krijgen als je je paard niet 24 uur in de wei hebt staan. Ik werk eraan, maar zo snel is een stal niet vrij plus dat ik een paard niet zomaar in de winter 24 uur buiten kan zetten, als zijn vacht daar niet op is ingesteld. In de zomer gaat het hopelijk lukken. Ik laat mijn poaard in ieder geval blootvoets met hoefschoenen lopen en laat haar tot nu toe gewoon bekappen en kijk hoe het gaat. Ik ga in ieder geval een cursus natuurlijk bekappen volgen om te leren wat nu precies de verschillen zijn en in de toekomst hoop ik dan mijn paard in een openstal te krijgen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:38

Flan wordt NB en staat ook niet 24 per dag buiten.Dit gaat goed. En toen ze door de TB bekapt werd ging dat ook goed.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:46

Mijn paard + pony staan op het moment ook 24/7 buiten op een zachte ondergrond (veengrond). Ze worden beiden traditioneel bekapt. Het enige wat ik merk is dat door de zachtere ondergrond hun hoeven wat sneller groeien dan normaal doordat er weinig tot geen slijtage plaats vindt.
's Winters staan ze van ong 8 uur 's ochtends tot een uur of 6 's avonds buiten in een paddock (wit zand met klei erdoor heen) en 's nachts op stal.
Bij die van mij heb ik nog geen enkele problemen gehad. Geen rare hoefvormen of rotstraal o.i.d.

Mocht je iets willen doen aan de hardheid van de hoeven van je paard, ik kreeg de volgende tip van een Duitse hoefsmid: Koop een paar flesjes Malzbier (o.a. te verkrijgen bij de K+K), giet een half flesje per dag over het voer van je paard. Door de ingredienten in Malzbier zouden de hoeven van je paard sterker worden.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:47

bij mij begon de bekapper pas na een paar keer bekappen moeilijk te doen over de levensomstandigheden van mijn paard, dus Jellie, wie weet gaat ie er nog over beginnen