Kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 09:50

Ik had een vraag over een knevel trens.

Ze zeggen dat dit bij jonge paarden prettig is omdat je het bit niet meer door de mond trekt.
Nou vroeg ik me af of het idd prettig is voor het paard en wat het nog meer voor werking heeft.
En hoe moet je het de 'arm' van het bit zegmaar aan de bakstukken vast maken?

Anoniem

Re: Kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:51

Het mooie van een kneveltrens is, dat het wat rustiger in de mond ligt, door de scharen. Tevens zoekt het jonge paard de aanleuning wat sneller op, maar in hoeverre dit zo is, zal alleen in de praktijk uitgewezen worden.

Bijkomend voordeel is idd dat je het niet snel door de mond trekt. Maar ervan uitgaande dat er alleen ervaren ruiters op een jong paard gaan zitten, en dus ook hun handen op de juiste manier kunnen houden, is dit, theoretisch gezien niet van toepassing.

Het vastmaken van de schaar aan het bakstuk hoeft alleen maar als het paard gaat 'spelen' met de schaar. Als het paard dit met rust laat, hoef je het niet vast te maken.

Als je nu echt zo'n trens wil gebruiken bij een jong paard, raad ik je de fulmertrens aan.
Deze trens heeft namelijk losse ringen, dus ietsje vriendelijker dan een kneveltrens waarvan de scharen direct aan de bitringen zitten.

Ik kan helaas geen plaatje invoegen daar het beleid op mijn werk vwb internet megabeperkt is....( kan zowaar wel op bokt..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:53

volgens mij was dat bit in eerste instantie uitgevonden voor springruiters....
doordat die kort en snel wenden hadden ze de neiging om dan het bit door de mond te trekken.....

volgens mij was dat dus de enige functie van zo'n bit...
de knevel moet je met een apart riempje vastmaken aan de bakstukken zodat het bit prettig blijft liggen.

bij normaal rijden zou je een bit ook niet door de mond kunnen trekken denk dat je dan wel heel ruw of grof moet gaan rijden, tegenwoordig worden daar ook vaak de rubber bitringen voor gebruikt, dan blijft het bit ook gewoon netjes op zijn plek....

dus denk dat je met een gewoon normaal bitje ook wel kunt rijden eventueel samen met bitringen

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 20:10

Thanx voor de reacties!

Ik heb vandaag met een maatje groter dubbel gebroken water trens gereden en dit ging perfect, ze liep heerlijk ontspannen, nam het bit goed aan (en dat zonder neusriem), en liep daardoor dus rond, lang en laag, precies zoals ik dat graag zie

Dus we houden het hier inderdaad wel even bij,

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:36

Ik rij ook met een kneveltrens, een dubbelgebroken. Vanaf dat mijn paardje onder het zadel is, hij is nu 4 en hij loopt er nog steeds heerlijk op

hoop dat je het zo een beetje kunt zien maar zo ziet het er dus uit

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 20:43

ellepel schreef:
volgens mij was dat bit in eerste instantie uitgevonden voor springruiters....

Dit bit is circa 4500 jaar oud en is destijds bedacht om te mennen.
De versie van de Balyloniërs en Hittieten is vrijwel identiek aan die in de catalogus van Loesdau bv. behalve dan dat de 3500 jaar oude versie in breedte verstelbaar is en véél fraaier gemaakt.

Voor springruiters is het een overstandige keuze omdat in het geval van een duikeling de uitsteeksels makkelijk de wang kunen beschadigen.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 06:14

Het bit ligt erg rustig in de mond maar ik rij er niet meer mee. Op de een of andere manier was het bit toch te scherp en ik rij nu met een enkelgebroken bustrens met rubberen bitringen eraan.