welk been lichtrijden ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJurdyWonanx

welk been lichtrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 07:30

hoi, ik rijdt eigenlijk alleen buiten met mijn pony'tje
maar dan heb je niet echt een buiten been ofzo
op welk been moet k dan lichtrijden en wie kan me wat info geven hoe ik kan zien op welk been k dan moet lichtrijden
we gaan voornamelijk op de weg op fietspaden enz

MarrieLeen

Re: welk been lichtrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:32

Gewoon afwisselen. Dan weer een stuk op links, dan weer een stuk op rechts.
En dan natuurlijk niet om de 5 meter wisselen, maar gewoon 500m ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:06

om de 5 min wisselen is het prettigst voor je paard

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 09:44

maar dan loopt die weer 500 m ofzo moeilijk..
want op het goede been lichtrijden is omdat je paard in de draf een3 tact heeft d8 ik en dan moet ie een achter been ( als je tegen de klok inrijd is het het linker 8erbeen,, moet hij gebruiken om vooruit te komen,, en hij moet die dan naar voren brengen en dat gata moeilijk als je zit.. daarom moet je je gewicht verplaatsen doro te staan beetje moeilijk uitgelegd :| )
en daarom.. en het is een shet dus dan lijkt het me nog moeilijke voor hem

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:03

Maar als je buiten rijdt rij je toch rechtuit... Dus dan kan hij (vanuit jou visie gezien) stuwen met beide achterbenen, dat moet niet uitmaken... Ik zou ook gewoon om de 5 minuten ofzo wisselen, daarmee voorkom je ook dat de pony scheef wordt...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:32

Elk paard heeft zijn "voorkeursbeen" waar hij je moedwillig op probeert te krijgen als hij de kans krijgt.
Maar dat mag juist niet. Dan loopt hij maar steeds een paar minuten rottig, maar jhij mag echt niet vastroesten in een bepaald loopje!
Dat is juist het gevaar bij dieren waar alleen mee wordt buitengereden. Zo maak je ze stijf en eenzijdig! Daaruit vloeit dan weer ongehoorzaamheid etc. Echt afwisselen dat lichtrijden!!!!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:07

Tr3z3l_l0v3r schreef:
hoi, ik rijdt eigenlijk alleen buiten met mijn pony'tje
maar dan heb je niet echt een buiten been ofzo
op welk been moet k dan lichtrijden en wie kan me wat info geven hoe ik kan zien op welk been k dan moet lichtrijden
we gaan voornamelijk op de weg op fietspaden enz

je moet als je bijv. op de linksom gaat (dus linkerhand) en het rechtervoorbeen (buitenbeen dus) van het paard gaat naar voren dan moet jij staan en als het rechtervoorbeen (buitenbeen dus) naar achteren gaat dan moet je dus zitten.. hopelijk ben ik duidelijk

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:10

Ik sluit me aan bij Lusitana. Als hij rottig loopt als je op het andere been gaat lichtrijden terwijl je gewoon rechtuit rijdt dan is hij waarschijnlijk stijver aan die kant. Gewoon blijven afwisselen dus. Dat het een shet is heeft daar niets mee te maken.

silverado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 17:12

men heeft altijd tegen mij verteld dat je op het been moet lichtrijden dat aan de buitenzijde zit van de berm of weg waar je rijdt. Dus als je in een berm rijdt met de weg aan de linkerkant moet je op het linkerbeen lichtrijden

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:06

Gewoon afwisselen lijkt mij eigenlijk wel het beste

Mariekje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:53

je rijdt rechtuit dus dan maakt het niet uit.. (al ken ik paarden waar je t beste op t linkerbeen kan gaan lichtrijden, lopen ze lekkerder) maar over t alg moet je t idd een beetje afwisselen

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:25

Aaronenarie schreef:
men heeft altijd tegen mij verteld dat je op het been moet lichtrijden dat aan de buitenzijde zit van de berm of weg waar je rijdt. Dus als je in een berm rijdt met de weg aan de linkerkant moet je op het linkerbeen lichtrijden

Heeft in de praktijk den kik weinig zin, aangezien je officieel met je paard aan de rechterkant van de weg moet rijden. Dus dan zou je nog de hele tijd op 1 been rijden. Bovendien zijn er genoeg paden waar je geen weg naast je hebt (bij ons in het bos bijvoorbeeld, kun je uren rijden zonder over of langs een weg te moeten).

Het eenvoudigste is om het gewoon af te wisselen. Meestal rij ik de ene keer links en de andere keer op rechts. Tijdens het draven wissel ik eigenlijk niet af.