Ik heb gisteren een 1 1/2 trailer gekocht en het viel me bij het zoeken op dat de verschillende merken die eenzelfde type trailer voeren nogal verschillen in prijs. Ik heb de catalogus van de nieuwe Hotra en wat andere merken opgehaald en ik had het idee dat de Hotra relatief wat lager in prijs zit dan een enkele andere merken die ik op mijn voorkeurslijstje had staan (Bockmann, Blomert, Atec). Maar moeilijk te zeggen of de prijs die je noemt goed is. De Elegance is een iets luxere versie van Hotra. Maar het maakt nogal uit hoe hij er uitziet (vloer kost het toch al gauw 300 tot 700 euri's als deze opgeknapt zou moeten worden) De nieuwe Elegance heeft standaard gietrubber vloer, reservewiel (van de 2000-uitvoering weet ik het niet). Dit soort dingen maken natuurlijk uit voor de prijs net als trapbescherming, verzwaard neuswiel, zadelkamer of andere prijsverhogende onderdelen.
Ik zou als ik in jouw schoenen stond checken wat de nieuwprijs voor de Hotra Elegance is incl./excl. toegevoegde onderdelen (de prijs daarvan is zo te krijgen bij iemand die dealer is van Hotra) en kijken op sites (zoals genoemde marktplaats en speurders) wat ongeveer het prijsverschil is tussen de verschillende jaartallen. Dan krijg je een al een redelijk idee wat de waardevermindering voor dat type is. Dealers zitten naar mijn ervaring wat dichter bij elkaar qua prijzen dan particulieren.