zonder neusriem rijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

apk

zonder neusriem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:25

Hallo, ik heb even een vraagje. Al een paar maanden geleden ben ik begonnen met af en toe zonder neusriem te rijden. Twas heel warm, dus dacht ik haal de helft van het hoofdstel er maar af:) ik merkte toen al dat mijn paard daar heel goed op reageert. Dus ik heb het zo vaker gedaan, de ene keer gewoon hoofdstel, de andere keer dus zonder neusriem (heb zo'n dubbele neusriem). En steeds merk ik dat hij daardoor vaak veel beter loopt, hij gaat veel 'soepeler' aan de teugel om het zo maar te zeggen, en is zo ie zo iets gevoeliger in zijn reacties. Terwijl (soms niet altijd) als hij de neusriem wel aan heeft hij het bit kan vastpakken en dan heel stug is en tegen de hand.
Naja ik vind het dus wel leuk rijden zo zonder neusriem, maar ik vroeg me dus af hoe dat nou komt dat hij daar zo beter op reageert. Ik heb gewoon zo'n standaard hoofdstel en dubbele neusriem.

polly2

Re: zonder neusriem rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:27

Misschien vindt jouw pony het fijner zonder druk op de neus.
Misschien had je je neusriem wat aan de strakke kant zitten (aansnoer/bonfire neusriem?).
Misschien zat je neusriem iets te laag en was het drukpunt niet fijn. Zo'n neusriem hoort twee vingers onder het jukbeen te zitten...

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:32

Oh de neusriem zit verder gewoon goed hoor, zeker niet te strak of te laag. En zoals ik al zei, met neusriem rijdt hij ook heel goed, alleen dat hij dan af en toe het bit vastpakt, maar zonder is ie net wat soepeler. (Feller) Ben gewoon nieuwsgierig waarom dat zo is, heb verder geen probleem dus met neusriem ofzo

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:36

Misschien voelt je pony zich wat "opgesloten" door die neusriem en vindt hij het rijden nu leuker en gaat hij minder verzet geven . Wel vreemd, bij Flame is het net omgekeerd

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:17

Heb ik ook met mijn pony gehad. Achteraf bleek dat ze haken op haar kiezen had die in haar wangen drukten bij de neusriem. Misschien een keerteje tandarts laten komen? en anders rijd je toch lekker zonder neusriem als ie daar beter op loopt!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:47

Mij is ooit verteld (weet dus niet of het geheel klopt) dat het paard zonder neusriem sneller in zijn mondhoeken word getrokken omdat hij ook zijn mond open kan doen. Dat dus eigenlijk het rijden zonder neusriem straffer is voor het paard dan met neusriem die op de juiste wijze is vastgemaakt.
Maar of dit van toepassing is op jou pony weet ik niet???

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 20:15

das waar dat het straffer kan zijn,maar als je paard daar goed op reageert,en jij goed rijdt(voornamelijk met benen en gewicht,handen enkel als kleine hulp),dan is er volgens mij niets mis aan hoor,ik rij altijd zonder,alle,soms bij een jong paardje gebruik ik nu en dan de bovenste van de 2 neusriemen omdat ze in het begin de gewoonte had van ongelooflijk met het bit te spelen en haar mond zo half open te laten hangen,ondertussen is da ook al over

apk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 21:37

Ik rijd eigenlijk altijd op stem, en zit idd, dus gebruik handen idd als kleine hulp. Wel goed om te weten dat het straffer is, dan kan ik daar idd mee rekening houden! thanx Maar dat komt dus omdat het bit veel meer bewegingsruimte heeft ofzo?

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:39

Voor zover ik weet wel.
Is altijd makkelijker om te weten he dan kan je er veel meer rekening mee houden.