Angst om alleen te zijn?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Kimmm

Angst om alleen te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 11:43

Hoi .. Momenteel zit ik met een pony in me maag.. Naja in me maag.
Ik ben nou een 3 jarige pony aan het beleren maar zodra hij maar alleen in de stal staat breekt de hel los.. Hij raakt helemaal in paniek en begint rond te draaien in zijn stal. Daarna gaat die stil staan en begint die te stijgeren niet zomaar stijgeren nee hij komt met zijn benen over de stal heen ( zeker 2m hoog.) en als die stijgert kijk die continu over de stal heen om te zien of daar paarden staan. Je zal denken na een tijdje zal die ophouden maar helaas het is nu al 2 dagen achter elkaar..
Op dit moment staat die even in de buiten stal en hoop ik dat het zo beter wordt. maar al met al als die verkocht wordt zitten die mensen misschien met het zelfde euvel ( hoe schrijf je dat? ) .
Op de wei kan die ook niet met alle paarden omdat sommige groepen een kudde vormen en hij daar waarschijnlijk niet geacepteerd wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand een oplossing?

elady

Re: Angst om alleen te zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 12:22

Verlatingsangst kan idd ja. En geit naast de stal kan igg al een heel stuk helpen. Dan is het idee van: "Ik ben alleen, help" al een stukje minder.

Is hij overigens wel alleen te rijden in de bak of alleen tijdens een buitenritje (zover dat nu al kan natuurlijk)?

Ik heb niet zo 1, 2, 3 een oplossing. Alleen wel vermelden bij de verkoop dat hij heel slecht alleen kan staan en een stalgenoot/weidegenoot (wat dat dan ook mag zijn) vereist is.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:01

Heb je het al geprobeert of hij in de wei kan met Palma en de rest?
Denk toch dat dat stukje opvoeding heeft gemist, want voor de rest is hij toch heel erg braaf, onder het zadel doet hij goed zijn best. Jammer dat je geen contact krijg met de vorige eigenaar. Maar wat zijn nu de plannen?? Ga je het morgen nog proberen in de wei??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 17:25

haal resque remedie van bach, en spray dat in zijn mond als hij alleen moet staan, zowiezo werkt bach remedie wel goed.

je noemt dit verlatings angst, en het diertje heeft niet goed geleerd dat als een paard weggaat deze ook weer terugkomt.

het alleen staan met minuten gaan opbouwen, duurt lang hoor voor t echt goed komt.
paard alleen, 2 minuten dan buurpaard weer terug, zo steeds verder uitbouwen tot het wel goed gaat.

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 20:53

Bedankt waar kan je dat resque remedie van bach halen?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:07

dat een paard niet geaccepteerd wordt in een kudde kan je niet weten op voorhand,en dat zou me heel erg verwonderen,paarden zijn sociale dieren,in het begin gaat het idd altijd niet prima,en hij gaat wel keer een stamp krijgen,meer dan 1 ook,maar uiteindelijk gaat hij bij de kudde horen,dat weet ik zeker!
en ook op stal alleen,dat is iets dat hij moet leren,en da gaat heus niet in 2 dagen hoor,dat kan weken duren,maar hij gaat het leren hoor,geduld hebben,t'is heus geen zo'n ramp dat hij keer paniek toont....nu bon,persoonlijk ben ik er niet voor om een paard alleen in een stal te zetten,zet hem gewoon in de kudde,daar horen ze thuis,samen met andere in de wei,zoveel en zolang mogelijk

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 23:21

Mijn paard heeft dit ongeveer 1,5 jaar gedaan. Ik geloof dat ie inmiddels weet dat zijn maatje terugkomt, want nu is het over. (p.s. er was me gemeld bij de aankoop , dat het paard moeilijk alleen kon zijn!!!!)

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 08:10

mee eens .. maar als hij al bij een andere staat en die hem heel de wei laat zien , tanden bloot en en oren plat in de nek en er achter rennen springt hij over de draden heen .. en door de andere kudde werdt die al vanaf de ene zijde trappend nagezeten!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:20

Bij sommige paarden went alleen zijn nooit. 't wordt op z'n hoogst een beetje beter. Ik heb mijn paard vanaf 9 maanden en inmiddels is ze 6 jaar. Van jongs af aan heeft ze niet alleen staan kunnen staan. Of ze het niet geleerd heeft betwijfel ik. Het is gewoon haar karakter (een onderdanig wat onzeker paard). Ze brak de tent af en verwondde zichzelf. Naar mate ze ouder is geworden (en meer ervaring heeft), is het wel beter geworden. Maar alleen op stal staan, lukt echt niet. Als haar buurvrouw in onze bak gereden wordt, is er niet veel aan de hand (dat is dus wel beter geworden), maar als die op stap gaat is het hek van de dam. Steigeren, trappen, hinneken, enz. Helemaal in paniek en zeiknat van het zweet.
Als ik op stap ga met haar maatje, dan zet ik altijd een ander paard naast haar en dan is er niks aan de hand. Ook in het weiland met een ander paard gaat het prima, al doe ik haar er niet bij in maar er naast. Nu heeft ze een veulen en dus is er niks aan de hand. Een geit of schaap hielp niks bij haar. Zolang het maar paardachtig is, dan is het prima.
Mensen die beweren dat dit verwennerij is, laat ik altijd mooi kletsen. Je kunt een paard niks leren als ze helemaal over de rooie gaan / zijn en stukje bij beetje is het beter geworden (alleen op pad, op de trailer, enz. kan inmiddels wel). Wie weet gaat alleen zijn prima als ze 20 is.
Bach resque is het proberen waard. Bij dit paard hielp het helemaal niets, maar bij mijn andere merrie verricht het wonderen.

Succes en heb geduld

_Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 11:40

dat is precies wat hij vertoont wat jij zeg marion ... Kzal is kijken of het bij hem wel helpt!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:48

Ik denk dat mijn paard ook last heeft van verlatingsangst maar niet zo extreem.

Als ik aan het rijden ben alleen is het geen probleem,ook al ziet ze niemand maar als er plots paarden passeren begint ze te bokken en te rennen.

Ze doet dit aan de longe en ook onder het zadel.
Ze wordt echt nerveus en eigelijk ben ik op dat moment machteloos.

Als er iemand een tip heeft voor mij, laat gerust ook iets weten hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:15

@ siglavy:
staat je paard anders wel bij andere paarden?en zoja,bij hoeveel?
mijn paardje deed dat in het begin ook,ze stond altijd alleen bij mijn andere merrie,en als er een paard voorbijkwam op straat ofzo stond gelijk de hele wereld op zijn kop
nu zitten er al meer paarden en kijkt ze er niet meer van op,ik denk nie echt dat dat verlatingsangst is hoor,meer geen veel paarden gewent,ga met haar wandelen aan de hand naar plaatsen waar paarden zitten,en zorg dat ze wat meer andere paarden kent.....

btw,ik woon blijkbaar niet zo ver van je vandaan aan je woonplaats te zien,en dat voor een nederlands forum

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:20

ik zou hem echt in de kudde zetten hoor,ik had een van mijn vorige paardjes ook op pension staan,en hij was een paint,de kudde waren allemaal arabieren....hij stond om kennis te maken in de wei ernaast,en iedereen viel aan,bijna door de draad,bijten,oren plat,slaan,....niet normaal,en na een tijdje in de kudde gelaten,niemand beet nog of sloeg,gewoon zo naar hem dreigen met oren plat,alleen de jongste van de kudde(die anders dus over niemand baas is) kwam in volle vaart aangestormt om te slaan,gelukkig sloeg hij ook terug en was ook die op slag geleerd....hij heeft een paar dagen aan de rand van de kudde geleefd,maar daarna perfect opgenomen,dan is het ook nog beetje boel omdat hij zijn plaats in de kudde moet verroveren,maar dat komt in orde hoor...paarden zijn geen moordmachines ofzo....
en ik heb al veel paarden in een kudde weten aansluiten,en in geen enkel geval heb ik al iets vreselijks gezien ofzo....het is normaal dat ze wat slaan ofzo...
nu heb ik een kleine week een hengst bij mijn merrie's en veulen gestoken,hij mag er blijven,wat daar allemaal gebeurd is....niet normaal,ik stond soms bijna te wenen,zo slaan,en blijven slaan,maar ondertussen komen ze (meestal) goed overeen,en hebben ze allemaal een paar kleine schrammen,maar wat is dat dan.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:32

Kimmie_girl schreef:
Bedankt waar kan je dat resque remedie van bach halen?

Vaak bij natuurvoedingszaken en soms bij een goede drogist.

naiade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:44

mijn beide merries willen niet alleen op stal.
komt denk ook omdat ze t gewend zijn.
aleen naar buiten is ook lastig maar ga ik naar vreemd terrein is er niets aan de hand...

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:16

@ tengeltje

Het is helemaal geen probleem als er andere paarden naast mij rijden, rond mij rijden, precies enkel als ze "weggaan" en ze ze opeens niet meer ziet. Ze is het gewoon om alleen te staan, in de wei staat ze ook vaak alleen en dat is allemaal geen probleem.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:16

Ik heb Bach bij De Tuinen gekocht. Hebben verschillende winkels in Nederland. Bij de winkel waar ik ben geweest (in Zwolle) konden ze me er heel veel over vertellen. Voor wat meer info kijk 'ns op de site www.bachenaroma.nl. Ik heb bij De Tuinen ook een foldertje gekregen.

De Rescue kost € 14,95. Rescue is een samenstelling van (ik geloof) 5 verschillende Bach Bloesems. Je kunt ook zelf een samenstelling maken. Er zijn 38 verschillende. De Rescue geef ik ongeveer 30 minuten voordat het stressmoment komt op een plakje brood of suikerklontje (ik gebruik het zelf ook weleens als ik stiknerveus ben voor een concours. Werkt bij mij ook super). Vijf van de afzonderlijke Bachbloesems gebruik ik voor 1 paard 2 druppeltjes 2x per dag. Kosten totaal € 50,00 (€ 9,95 per stuk) en je doet er echt lang mee. De merrie is een compleet ander paard geworden.

Als het voor jou moeilijk is om aan de Bach of de brochure te komen, PB me dan maar. Dan regelen we wat.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:56

Wij hebben thuis twee paarden, één daarvan kan echt niet alleen staan. Precies hetzelfde, pony van 1.45, minimaal 2 meter hoge stal, resultaat; benen bovenop de stal

Ik zou echter niet aan rustgevende middelen beginnen, als je het regelmatig gebruikt, werkt het op het laatst ook niet meer.

Nu staat onze paardjes apart in het land. Eerst kon dat ook niet eens, gelukkig wil het iets beter met afleiding van eten. Nu staan ze dus een tijdje zo, en staan ze beide rustig in de wei, af en toe even hinniken, maar verder valt het gelukkig mee.

Ook staat onze pony nu voor ze naar buiten gaat, even alleen op stal, deze tijd wordt steeds langer gemaakt; eerst 5 min en als het goed gaat, worden het er 10 etc.

Succes!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 09:08

Bach is geen rustgevend middel. Bach bloesem is een natuurlijk middel (bloemems op alcohol). Het herstelt alleen de geestelijke balans van -in dit geval- het paard. Je verandert ze er niet door, je brengt alleen rust in hun hoofd (ze worden dus niet meer gehinderd door stress of angst). Meer doet het niet. Is het paard in geestelijke balans, dan verandert het dus niet. Je kunt het absoluut niet vergelijken met bijv. Sedalin.
Wetenschappelijk is de werking van Bach bloesems niet aangetoond. Veel artsen vinden het kwakzalverij. Mij zal het een zorg zijn dat veel mensen de werking ervan betwijfelen. Bij 1 van mijn paarden werkt het prima. Overigens staat ook op humane homeopatische geneesmiddelen dat de werking ervan niet wetenschappelijk is vastgesteld.
Nogmaals, als je wilt, kun je Bach met een gerust hart gebruiken.